واکنش شدید رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان:

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان در پی کشت 120 هزار هکتار از مزارع استان گلستان به محصول شالی و برنج گفت: این امر نوعی تاراج منابع آب شیرین و خاک گلستان محسوب می شود.

کشت 120 هزار هکتار شالی در گلستان، نوعی تاراج منابع آب شیرین و خاک گلستان است

استان گلستان با توجه به شرایط اقلیمی خود، در سالهای اخیر به شدت میزان منابع آب شیرین خود را از دست داده و یا در حال از دست دادن است و میتوان گفت این استان به جایگاه استان های کم آب تغییر مسیر داده است.

به گزارش گلستان 24، در همین راستا و با توجه به میزان باراش باران و برف در فصل پاییز و زمستان سال گذشته، کشاورزان گلستانی این امر را پیگیری کردند که استان گلستان در سال 96 سال پر آبی را دارد و میتوانند به کشت محصول برنج بپردازند.

این تصمیم اشتباه کشاورزان گلستانی و یا به نوعی شالیکاران گلستانی، موجب انتقاد فعالان اقتصادی و کشاورزی استان گلستان شده است.

با اینکه استان گلستان با دارا بودن آب و هوایی متفاوت با سایر استان های کشور است و میتوان گفت این استان 4 اقلیم را در خود جای داده ، اما این استان با کمبود آب شیرین رو به روست و با اقداماتی که کشاورزان استان گلستان در سالجاری برای کشت وسیع شالی در گلستان دست زده اند، زنگ خطری جدی برای تامین آب شرب برای آیندگان را به صدا در آورده است.

635053368708109474

در همین راستا، "امیر یوسفی" رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان و رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی استان گلستان با اشاره به رقم خیره کننده 120 هزار هکتار کشت شالی در گلستان اعلام کرد: به نظر بنده اسم این کار تاراج منابع آب شیرین زیر زمینی وخاک گلستان است و ما چنین حقی نداریم که سرمایه نسل های آینده را به خاطر منافع اقتصادی کوتاه مدت به تاراج ببریم.

وی با اشاره به نیاز بازارهای صادراتی به تلاش شش ساله کمیسیون برای اصلاح الگوی کشت و توسعه سطح زیر کشت باغات سیاه ریشه و گلخانه های سبزی و صیفی اشاره و تضمین نمودند؛ در آمد کشاورزان در این نوع از الگوی کشت بسیار بیشتر از در آمد شالی بوده و منابع آب و خاک برای نسل های آینده حفظ خواهد شد.

"یوسفی" در پایان گفته های خود تصریح کرد: کشاورزان به لحاظ افزایش قیمت برنج در دو سال گذشته به توصیه های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بی توجهی میکنند و ما بعنوان بخش خصوصی با تشکیل نشست های کارشناسی و تخصصی علت این جدائیها را بررسی کرده و با توجه به رسالتی که داریم الگوی کشت اقتصادی و در آمد بیشتر را برای کشاورزان تضمین خواهیم کرد.

32

استان گلستان با ظرفیت بالای خود میتواند، الگوی کشت محصولات این چنینی را که میزان مصرف آب زیادی را به هدر میدهد را تغییر دهد و به کشت سایر محصولات که ارز آوری بیشتری نسبت به کشت محصول شالی را دارد، بپردازند و امید است این امر به زودی از سوی کشاورزان گلستانی عملی شود.

انتهای پیام/

منبع: کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار