بانوی خبرنگار گلستانی:

بانوی خبرنگار گلستانی گفت: بخش قابل توجهی از انتقادات مستقیم در حوزه عفاف و حجاب را متوجه مسئولان می‎دانم چراکه آنها علاوه بر رعایت و اجرای حقوق شهروندی باید در جایگاه مسئولیتی نیز پاسخگوی وضع موجود باشند.

بدحجابی در تقابل با حقوق شهروندی است / مسئولان فرهنگی واکنش انقلابی داشته باشند نه انفعالی

به گزارش گلستان 24، برخی احساس می‎کنند که بانوان محجبه توانایی لازم برای رسیدن به موفقیت را ندارند اما بانوان محجبه در عرصه‎های مختلف نشان دادند که با رعایت حجاب می‎توانند یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشند.

زنان بسیاری در صحنه‌های مختلف جامعه با هدف دفاع از دین مبین اسلام حضور داشتند، واین حضور زنان با حجاب در ابعاد مختلف گسترش یافته و در برخی نهادها از استعدادهای آنان استفاده می‌شود.

کلید موفقیت زنان در جامعه داشتن حجاب است بر این اساس هر زنی که می‌خواهد به موفقیت‌های بزرگی در جامعه برسد، نخستین گام او برای رسیدن به این هدف رعایت آن است.

در این ارتباط  فرصت را مغتنم شمرده و گفتگویی را با زهره رجبی یکی از بانوان فعال در عرصه رسانه داشتیم که به شرح ذیل می باشد.

ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و توضیح دهید که چه شد به عرصه خبر و خبرنگاری روی آوردید؟

زهره رجبی هستم، ورودم به دنیای خبرنگاری مربوط به سال 1382 می‎شود، راستش را بخواهید آن زمان خیلی علاقمند به این عرصه نبودم و هیچ‎گاه فکر نمی‎کردم روزی خبرنگار شوم و اینکه 14 سال در این حرفه به جامعه خدمت کنم، شاید برایتان جالب باشد که بدانید از «دوره‎های آموزش خبرنگاری بسیج» اکنون به این مرحله از پیشرفت رسیدم، همیشه خودم را مدیون بسیج می‎دانم چراکه در این عرصه تجربیات فراوانی به دست آوردم.

رشته تحصیلی‎ام ارتباطات، روابط عمومی یا علوم سیاسی نیست، بنده مدرک کارشناسی‎ارشد مهندسی کشاورزی گرایش زراعت دارم، شاید خیلی افراد تصور می‎کنند برای موفقیت در عرصه خبرنگاری حتما باید در رشته ارتباطات یا علوم سیاسی تحصیل کرد، ممکن است تا حدودی این نظریه درست باشد اما بنده معتقدم حتی می‎توان مهندس کشاورزی بود و یک شهروند خبرنگار شد، خداوند در وجود انسان آنقدر استعداد قرار داده که باید آن را شناخت، باور کرد و پرورش داد تا به مرحله شکوفایی برسد.

موضوع دیگری که شاید برای شما و خوانندگان این رسانه جالب باشد اینکه پدرم شغل آزاد دارد و مادرم خانه‎دار است، هیچ‎کدام از آنها فعالیت اداری یا سیاسی نداشتند که مرا ترغیب به فعالیت خبرنگاری یا رسانه‎ای کنند ناگفته نماند که خواهرم یکی از مشوق‎های اصلی‎ام برای ورود به این عرصه بود.

آیا موضوع حجاب در مسئله کار و فعالیت روزمره شما محدودیتی ایجاد نمی‎کند؟

حجاب هیچگاه عامل محدودیت بانوان یا آقایان نبوده و نیست؛ این قاعده در حرفه خبرنگاری که به واسطه آن با اقشار مختلفی سروکار داریم نیز قابل استثناء نخواهد بود.

همیشه به واسطه حجابی که دارم احساس غرور می‎کنم و اعتقاد دارم این تاج بندگی نصیب هر کسی نمی‎شود ابتدا باید لیاقت آن را پیدا کرد، نمی‎خواهم بگویم که فرد لایقی هستم اما همواره سعی کردم در مسیر خوب بودن گام بردارم.

رعایت حجاب نه تنها محدودیتی برای انجام فعالیت اجتماعی ندارد بلکه منجر به حضور فعالانه هر فرد در جامعه می‎شود، بیان این لغات و واژه‎ها، هر کدام بار معنایی دارند که نباید آن را به جملات شعاری تنزل داد، حتما شما هم دیدید که بانوان بسیار زیادی در میادین مختلف علمی و ورزشی با رعایت حجاب‎شان توانستند خوش بدرخشند و مدال‎های رنگارنگ زیادی در صحنه ملی و بین‎المللی کسب کنند، مثال‎های زیادی وجود دارند که اثبات می‎کند هیچ‎گاه حجاب محدودیت نیست.

آیا موفقیت‎هایی که با حفظ عفاف و حجاب در عرصه خبرنگاری به دست آوردید لذت‎بخش است؟

لذتِ موفقیت همیشه خوشایند است؛ بر این باورم زمانی که موفقیت‎های انسان با گوهر عفاف و حجاب تلفیق شود ارزش آن دوچندان خواهد شد.

برخی احساس می‎کنند که بانوان محجبه توانایی لازم برای رسیدن به درجه‎ای از موفقیت را ندارند نه تنها در عرصه خبری بلکه در عرصه‎های مختلف نیز این دیدگاه وجود دارد اما بانوان محجبه در عرصه‎های مختلف نشان دادند که با رعایت حجاب می‎توانند یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشند و این افتخارآفرینی بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.

حفظ حجاب و عفاف در مستحکم شدن روابط خانوادگی شما چه تاثیری داشته است؟

تقویت احترام متقابل، افزایش حس اعتماد، عشق و علاقه مضاعف اعضای خانواده به یکدیگر مواردی هستند که اکنون در ارتباط با سوال شما به ذهنم می‎رسد.

موضوع دیگر اینکه وقتی سخن از حجاب به میان می‎آوریم، ذهن افراد سریعا به سمت پوشش ظاهری می‎رود که البته آن هم یکی از ابعاد حجاب است، اما مهمتر آنکه حجاب در رفتار و گفتار نشانگر شخصیت هر فردی است که شاکله آن در خانواده پرورش می‎یابد و به بار می‎نشیند، معتقدم همیشه باید آداب خوب سخن گفتن را رعایت کنیم تا خوب ببینیم و خوب بشنویم.

حجاب را در جامعه امروز چطور می‎بینید؟ آیا راهکار و پیشنهادی برای بهتر شدن وضع موجود مدنظر دارید؟

اجازه دهید کمی صریح و شفاف با چاشنی مطالبه‎گری نسبت به موضوع عفاف و حجاب نگاه کنیم، چندی پیش با مسئول جامعه زنان سپاه نینوا استان گلستان مصاحبه داشتیم، ایشان هم کارنامه عملکرد ستاد عفاف و حجاب استان را رضایت‎بخش ندانستند و به بخشنامه‎ها و دستورالعمل‎هایی اشاره کردند که در کشوی میز مدیران خاک می‎خورد. 

درست است که هر کدام از ما در جامعه اسلامی حق و حقوقی بر عهده داریم؛ حقوق شهروندی حکم می‎کند که در چارچوب موازین انقلاب اسلامی و احکام الهی در جامعه ورود کرده و یا هرگونه فعالیت اجتماعی داشته باشیم.

روی سخنم با مسئولانی است که در یک مقطع زمانی آمدند و منشور حقوق شهروندی را رونمایی کردند و حداقل در این بخش خاص؛ اکنون باید پاسخگوی این سوال باشند که آیا بدحجابی در تقابل با حقوق شهروندی نیست؟! مگر بدحجابی به سخره گرفتن احکام اسلامی به حساب نمی‎آید؟ آیا وجود افراد بدحجاب در اماکن عمومی، عاملی در بروز آسیب‎های اجتماعی محسوب نمی‎شود؟ آیا سکوت یا بی‎تفاوتی مسئولان فرهنگی در قبال این پدیده ناهنجار به معنای زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی نیست؟ آیا در جامعه‎ای که برای ایجاد آرامش و امنیت مردمِ آن، خون جوانان بسیاری بر زمین ریخته شده و مسئولان به بهای خون هر شهید، یک کرسی مسئولیت گرفتند نباید شاهد واکنش انقلابی و نه انفعالی از مسئولان فرهنگی باشیم؟ آیا وقت آن نرسیده که دیگر شرمنده شهدا نباشیم؟

بخش قابل توجهی از انتقادات مستقیم در حوزه عفاف و حجاب را متوجه مسئولان می‎دانم چراکه آنها علاوه بر رعایت و اجرای حقوق شهروندی باید در جایگاه مسئولیتی نیز پاسخگوی وضع موجود باشند.

هفته عفاف و حجاب فرصت مناسبی فراهم می‎کند تا افراد متدین جامعه از هر تریبون و رسانه‎ای، مطالبه‎گری کنند تا شاید گوش شنوایی برای برنامه‎ریزی اثربخش فرهنگی در استان گلستان، حساس شود.

خانم رجبی به عنوان خاتمه مصاحبه صحبت پایانی شما چیست؟

از شما و همکارانتان در خبرگزاری بسیج تشکر می‎کنم که با پرداختن به موضوع عفاف و حجاب، پیرامون این واجب مغفول مانده در جامعه به روشنگری می ‎پردازید.

اما توقع و انتظارات همواره از رسانه‎های ارزشی به مراتب بیشتر از سایر رسانه‎هاست، این خبرگزاری شاید نوپا باشد اما قطعا می‎تواند منشاء اثر فراوان بر جای بگذارد.

خلائی که در رسانه‎ها دیده می‎شود این است که حرف مردم در مقایسه با مسئولان کمتر به چشم می‎خورد، رسانه‎ها تمایل دارند که بیشتر، تریبون مسئولان باشند و این رویکرد باعث می‎شود اعتماد عمومی به رسانه کمرنگ شود.

خبرگزاری بسیج که یک رسانه مردمی است می‎تواند در این مسیر با پرداختن به مشکلات مردم و مجاب کردن مسئولان به پاسخگویی کارنامه درخشانی برجای گذارد همانگونه که شجره طیبه بسیج در عرصه‎های مختلف خوش درخشیده است.

انتهای پیام/ خبرگزاری بسیج

ارسال نظر

آخرین اخبار