طرح زیستگاه ببرهای سیبری الگوبرداری شده از طرحی است که در سیبری طراحی و اجرا شده و کارشناسان متعددی نیز از کشورهای مختلف به ایران آمدند و در خصوص ساخت این زیستگاه نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند.

ببرهایی که هیچ‌وقت به میانکاله نرسیدند/تصاویر
سال ۱۳۸۹ در سازمان محیط زیست کشور پروژه‌ای با عنوان تبادل پلنگ ایرانی با ببر سیبری مطرح شد که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در قبال خروج دو قلاده پلنگ ایرانی، دو قلاده ببر سیبری از کشور روسیه وارد ایران شود.

به گزارش گلستان 24، اما زمانی این تبادل صورت گرفت که جایگاهی برای ببرهای سیبری در ایران تدارک دیده نشد و به ناچار این دو قلاده ببر را به پارک ارم در تهران منتقل کردند، که نهایت در سال ۱۳۹۰ در منطقه حفاظت شده میانکاله بهشهر، زمینی به مساحت یک هکتار برای ساخت زیستگاه این ببرها با اعتبارات ملی  در نظر گرفته شد که بعد‌ها به عنوان سایت ببر در بین مردم منطقه معروف شد که در طرح توسعه بعدی قرار بود به ۵۰ هکتار هم افزایش پیدا کند.

طرح زیستگاه ببرهای سیبری الگوبرداری شده از طرحی است که در سیبری طراحی و اجرا شده و کارشناسان متعددی نیز از کشورهای مختلف به ایران آمدند و در خصوص ساخت این زیستگاه نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند و نواقص موجود هم رفع شد.

این زیستگاه در سال ۱۳۹۰ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰میلیارد ریال شروع شد که ۶هزار مترمربع را قفس‌های اصلی، مکان‌ خدمات درمانی، تفریح و بازیگوشی، مکان استحمام، استخر آب و… تشکیل می دهند و به دلیل اینکه این نر و ماده در طول سال جدا از هم زندگی می کنند و فقط در فصل جفت گیری برای مدتی محدود در کنار هم قرار می‌گیرند دو قفس جدا برای هرکدام ساخته شد که تامین برق این زیستگاه از انرژی خورشیدی و باد انجام می شود.

اما متاسفانه به دلیل بیماری، یکی از ببرها تلف شد و قلاده دیگر نیز همان بیماری را دارد و قابل انتقال به این منطقه نیست.

زمان رضا احمدی در خصوص علت انتخاب میانکاله بهشهر برای زیستگاه ببرهای سیبری، هزینه‌های انجام شده در این منطقه در گفتگو با خبرنگار خط امید گفت: در برخی از کتاب‌های تاریخی آمده است که آخرین ببر در همین منطقه میانکاله شکار شده و به دلیل اینکه از قبل زیستگاه ببر بوده میانکاله بهشهر به عنوان محل نگهداری و تکثیر ببر انتخاب شد.

رئیس محیط زیست بهشهر در خصوص استفاده از این سایت افزود: پس از بازدیدی که ناظر سازمان محیط زیست از سایت نگهداری ببر‌های سیبری داشت مقرر شد برای تغییر کاربری این مکان، تدبیری اندیشیده شود، به طور مثال درمانگاه این مکان را می توانیم برای فک خزری یا به عنوان کلینیک حیات وحش پرندگان، در مواقعی خاص که پرنده‌ای از جانب شکارچیان آسیب دید در نظر بگیریم.

site-tiger(1)

site-tiger(2)

site-tiger(3)

 

site-tiger(4)

site-tiger(5)

 

site-tiger(6)

site-tiger(7)

 کناره

ارسال نظر

آخرین اخبار