اربعین و هزار راه نرفته اقتصادی

حال سوال این است اگر در شرایطی که تعداد زائر کمتر است می توان با هزینه 300 هزار تومانی از تهران به نجف پرواز داشت، در شرایطی که در کمتر از یک هفته بیش از 3 میلیون نفر زائر نجف و کربلا هستند، نمی توان هزینه سفر هوایی را به این رقم رساند؟ آیا ایام اربعین، زمان مناسبی برای افزایش درآمدهاست؟

دلالی به وقت اربعین/ دولت به جای تسهیل، هزینه های سفر اربعین را دو برابر کرد
استقبال میلیونی مردم برای حضور در مراسم اربعین حسینی بیش از ده سال است که به اوج رسیده و هر ساله شاهد تحمل مشقت های فراوان ناشی از کمبود امکانات برای حضور از سوی این زائران ابا عبدالله حسین (ع) هستیم. مشقت هایی که از یک سو بدلیل کم کاری و عدم اعتقاد دولت، بصورت قطره چکانی کم می شود و از سوی دیگر مشقت های جدیدی به آن اضافه می گردد.

 

به گزارش گلستان24، در این گزارش سعی می شود به چندین مسئله اقتصادی مهم پیرامون مراسم اربعین حسینی پرداخته شود:

 
هزینه های اداری خروج از کشور
 
طبق صحبت های محسن نظافتی  مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج وزیارت تعداد روادید صادره از سوی کشور عراق برای زائران ایرانی، حدود دو میلیون و پانصد هزار نفر بوده است و علی رغم تاکیدات فراوان حذف ویزای اربعین، تاکنون هیچ اقدام علمی ای در این خصوص صورت نپذیرفته است. مقامات کشوری تا سال گذشته علت عدم حذف ویزای اربعین را مخالفت دولت عراق اعلام می کردند تا اینکه نظافتی طی مصاحبه ای که در هفته گذشته داشته، حذف ویزای عراق را تا اطلاع ثانوی منتفی اعلام کرد و گفت: « روادید حذف نخواهد شد. در سفر اخیر وزیر کشور عراق به ایران پروتکلی مبنی بر  حذف نشدن روادید به امضاء طرفین رسید. حتی در سفر نخست وزیر عراق به ایران، رئیس جمهور نسبت به حذف روادید بین طرفین اظهار تمایل کرده بود که حیدرالعبادی به دلیل ادامۀ جنگ در عراق از قبول این پیشنهاد معذور بودند.»
 
تاکنون مسائل امنیتی تنها دلیل عدم حذف ویزای اربعین اعلام شده ولی در کنار هزینه 40 دلاری تهیه ویزا، زائران کربلا هزینه های دیگری را نیز باید بپردازند. طبق دستورالعمل ستاد مرکزی اربعین 40 دلار هزینه بابت ویزا، 10 هزار و 900 تومان بابت حق الزحمه کارگزاری، 18 هزار و 800 تومان بابت بیمه ایران و 6 هزار و 200 تومان بابت خدمات درمانی (هلال احمر) بعد از ثبت نام در سامانه سماح از زائران اربعین دریافت می‌شود.
 

 
هلال احمر در حالی از هر نفر 6200 تومان دریافت می کند که خدمات ارائه‌شده ازطرف هلال‌احمر از سوی داوطلبان صورت می گیرد و رایگان می باشد. تعداد روادید صادره سال گذشته نسب به سال 94 بیش از 900 هزار نفر افزایش یافته و طبق پیش بینی های به عمل آمده در سال جاری سفارت عراق برای بیش از 3 میلیون زائر ایرانی، ویزای اربعین صادر خواهد کرد و با یک حساب سر انگشتی می توان درآمد 186 میلیارد ریالی هلال احمر را از این فرصت محاسبه نمود.
 
هزینه سفر
 
در ایام عادی، به راحتی می توان بلیط پرواز چارتری به بغداد و نجف را با هزینه ای نزدیک به 300 هزار تومان هم خریداری نمود. مطمئنا اگر این مبلغ برای شرکت های چارتر کننده، صرفه اقتصادی نداشته باشد، این شرکت ها هیچ وقت اقدام به چارتر کردن این مسیر نمی کنند. اما وقتی به ایام اربعین می رسیم و تعداد زائرین چند صد برابر می شود، هزینه ای دو تا سه برابر شرایط عادی از زائرین اخذ می گردد.
 

 
هفته گذشته نرخ بلیت پرواز های تهران- نجف- تهران و تهران- بغداد- تهران برای ایام اربعین حسینی (ع) توسط سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد. مرتضی دهقان» معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری این نرخ را به شرح زیر اعلام کرد:
 
    پرواز تهران- نجف- تهران: یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان
    پرواز تهران- بغداد- تهران: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
    پرواز مشهد- نجف- مشهد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
    پرواز مشهد- بغداد- مشهد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
    یکسره تهران- نجف: ۶۰۰ هزار تومان
    یکسره مشهد- نجف: ۷۵۰ هزار تومان
 
حال سوال این است اگر در شرایطی که تعداد زائر کمتر است می توان با هزینه 300 هزار تومانی از تهران به نجف پرواز داشت، در شرایطی که در کمتر از یک هفته بیش از 3 میلیون نفر زائر نجف و کربلا هستند، نمی توان هزینه سفر هوایی را به این رقم رساند؟ آیا ایام اربعین، زمان مناسبی برای افزایش درآمدهاست؟
 
مشابه همین موضوع را در حمل و نقل زمینی هم شاهد هستیم. در روزهای عادی هزینه سفر زمینی از تهران به ایلام ( فاصله 25 کیلومتری شهر مرزی مهران) برای اتوبوس های درجه یک، 35 هزار تومان و برای اتوبوس های VIP، 59 هزار تومان می باشد.
 

 
اما طبق صحبت هایی که اخیرا داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها درباره این موضوع گفته است، این هزینه ها دو برابر خواهد شد: «معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید 2 برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد. در بازه زمانی ویژه اربعین حسینی اتوبوس ها یکسر خالی از مقاصد شهرهای مرزی با کشور عراق بر می گردند. در زمان رفت زائران، اتوبوس خالی برمی گردند و در زمان برگشت زائران، ناوگان اتوبوسی بدون مسافر  عازم  شهرهای مرزی با کشور عراق می شوند».
 

 
هم اکنون پیش فروش بلیط اتوبوس اربعین آغاز شده و برای مسیر تهران به مهران، اتوبوس درجه یک، 76 هزار تومان و اتوبوس VIP، مبلغ 128 هزار تومان دریافت می گردد.
 
نکته جالب توجه اینجاست که برخلاف ادعای اعلام شده در خصوص برگشت یک سر خالی اتوبوس ها در ایام اربعین، این ادعا عاری از واقعیت است چرا که طبق شواهد سال های گذشته، سفر اربعین مردم از یک هفته مانده به اربعین شروع می شود و تا پنج روز بعد از روز اربعین ادامه پیدا می کند. دلیل این امر هم تجربه ای است که مردم پیدا کرده اند. چرا که حضور به یکباره مردم، موجب ترافیک شدیدی در ایران و عراق شده و نه تنها بر مشقت ها و سختی ها می افزاید، بلکه کیفیت زیارت را نیز کاهش می دهد.
 
از سوی دیگر، بدلیل رکود چند سال اخیر و مسافت طولانی تا ایلام، در روزهای عادی، غالبا اتوبوس ها به مقصد ایلام، نزدیکترین شهر به پایانه مرزی مهران هیچگاه تکمیل نمی گردد و رانندگان برای جبران مافات، اقدام به سوار نمودن مسافرین شهرهای مسیر می کنند و هیچوقت درآمد واقعی نصیب آنان نمی گردد. همچنین در روزهای عادی، امکان بیشتری در سفر ریلی و هوایی برای مسافرین وجود دارد.
 
اگر چنین ادعایی واقعی باشد، مسلما برای رانندگان عراقی هم وجود دارد و آنان نیز باید مسیر برگشت را خالی طی کنند. ولی چرا کرایه ون و اتوبوس های عراقی مهران به نجف و کربلا در ایام اربعین افزایش نمی یابد؟ اما در ایران، دولت نه تنها مسیر افزایش کرایه بلیط اتوبوس ها را فراهم می کند، نظارت خود را نیز کاهش می دهد بطوریکه مشاهده شده برای همین مسیر، رانندگان اتوبوس تا 250 هزار تومان را نیز از زائرین طلب کرده اند و هیچ دستگاه نظارتی ای نیز با آنان برخوردی نداشته اند.
 
یکی از راه های حل این مشکلات، اضافه شدن سفر ریلی به عراق است. اقدامی که در چند سال اخیر توسط مسئولین به کندی پیگیری می شود و اگر طرح ده ساله اتصال کامل شبکه ریلی ایران و عراق تاکنون به بهره برداری کامل می رسید، هم هزینه های سفر زائرین اربعین کاهش جدی می یافت و هم سفر راحتی تری شکل می گرفت و زائرین با خستگی کمتری می توانستند به زیارت حرمین شرفین در عراق بپردازند. خستگی زیاد و سرمای هوا، دو عامل اساسی در میزان بیماری های زائرین پیاده روی کربلا بوده است. مسئله ای که می توان با همت و اراده قوی مسئولین به طور جدی کاهش داد.


انتهای پیام/ رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار