در گفتگو با فعال فرهنگی مطرح شد؛

دوران تحصیل دانش آموزان بخاطر جود آسیب های خاصی که ممکن است فرزندان را تهدید کند از اهمیت باالایی برخوردار است .

اهمیت مبانی تربیتی فرزندان قبل از تشکیل خانواده /انتخاب محیط آموزشی  قبل از رود به مدرسه/اوقات فراغت سکوی پرش در جهت دانشمند پروری

صفرعلی اخلی بازنشسته فرهنگی و موسس موسسه آموزشی حکیم میرفندرسکی علی آباد در گفتگو با خبرنگار گلستان 24 گفت: انتخاب محیط آموزشی مناسب قبل از ورود به مدرسه اهمیت دارد ومربیان نقش مهمی در آماده سازی روحی کودکان برای ورد به دوره تحصیلی ابتدایی دارند. شش سال اول زندگی فرزند که سه سال آن در دامان خانواده و سه سال بعدی آن در صورت شاغل بودن مادر در مهد کودک سپری میشود و انتهای آن پیش دبستانی است که آخرین مرحله آماده سازی فرزند به دوره عمومی مدرسه یا ابتدایی می باشد. دوران تحصیل دانش آموزان بخاطر جود آسیب های خاصی که ممکن است فرزندان را تهدید کند از اهمیت باالایی برخوردار است و والدین باید ضمن وقوف بر اهمیت آن اگاهی های لازم را در انتخاب مدرسه فرزند خود و محیطی که فرزند آنها قرار است رشد پیدا کند،داشته باشند و شناخت خانواده عامل موثر در کاهش استرس روزهای آغازین ورود به مدرسه در کودک است و نکته مهم اینکه ورود فرزند دوم به خانواده نباید مصادف با ورود برزند اول به مدرسه باشد که در ایجاد استرس میتواند موثر باشد.

این فعال فرهنگی درادامه اظهار کرد:والدین بامشورت و تحقیق پیرامون مکان آموزشی که قرار است فرزندانشان وارد شوند، میتواند محیط مناسبی را انتخاب نمایند که فرزندانشان از آسیب های اجتماعی در آینده در امان بمانند.

قبل از تشکیل خانواده آگاهی تربیتی کسب شود

وی خاطر نشان کرد: مقدمه هرکار کسب اطلاعات درمورد همان کار است و امروزه به دلیل در دسترس بودن منابع اطلاعاتی و علمی سطح اگاهی جامعه رو به رشد می باشد. بنابراین خانواده ها نمیتوانند اظهار بی اطلاعی کنند زیرا مبانی تعلیم و تربیت در کتب مختلف و به صورت های مختلف مانند استفاده از اینترنت ، سایت های معتبر و رسانه ها در اختیار آنهاست.لذا به راحتی میتوانند به سطح آگاهی خود بیافزایند.

این مسول اسبق سازمان دانش آموزی  استان افزود:داشتن آگاهی های لازم برای هر خانواده در تربیت فرزندان خود امری لازم و واجب است و قبل از تشکیل خانواده این آگاهی ها باید کسب شود و مرحله بعدی فرزند آوری است .

وی تاکید کرد:در سبک تعلیم و تربیت نسل جدید شاهد تقلید از روشهای قدیمی و جدید من در آوردی که مناسبت با تربیت انسانی نمی باشند، هستیم که باعث میشود فرزند از مسیر تربیت الهی پویا دور شود  و در آینده با خلاءهایی مواجه شود که حاصل اشکالات روشهای تربیتی موجود در خانواده است.

تربیت فرزند رابطه نزدیک با انتخاب همسر دارد

اخلی با بیان اهمیت این موضوع که تربیت فرزند رابطه نزدیکی با انتخاب همسر قبل از ازدواج دارد تصریح کرد:در جامعه  باید مسایل تربیتی در حوزه خانواده رابا انتخاب همسر مناسب برای داشتن فرزند سالم از نظر روحی و روانی، آغاز کرد و هرجوانی باید تربیت فرزندیا فرزندانش را از لحظه انتخاب همسر آغاز نماید و با مطالعه درست زمینه انتخاب سالم، همسر مناسب خودرا پیگیری و آغاز وانتهای ازدواج خود را ترسیم کند تا در انتخاب همسر از مسیر صحیح خارج نشود . اگر این نگاه رشد کند واهمیت این موضوع روشن شود،جوانان ما هرگز گرفتار عشق های خیابانی نخواهندشد.

وی افزود:بعد از ازدواج برای فرزند دار شدن هم باید مطالعه و کسب آگاهی های لازم تربیتی و ایجاد آمادگی لازم در زوج صورت بگیرد که بخشی از این وظیفه به عهده پدر و مادر زوج های جوان است و بخشی نیز به عهده مسولین زیربط جامعه می باشد.

جامعه برخود واجب بداند برای تربیت فرزند خود هزینه کند

مشاور معاونت پرورشی وزرات آموزش وپرورش سابق با بیان این نکته که جامعه هنوز به آن درجه از تشنگی نرسیده که در کنار هزینه های روزمره فرزندان ، برای آموزش تخصصی تربیتی آنها هم هزینه کند،بیان کرد: برای  تربیت فرزند پدران ومادران قبل از تولد فرزند  هزینه نمایند تا افکار و اندیشه آنها بر فرزندانشان اثر گذار شود. در جامعه ما متخصصان علم و تربیت وجود دراند. به عبارتی حوض پرا از آب در اختیار همه قرار داده شده است و هرکسی به راحتی میتواند به قدر تشنگی از ان بهره مند شود. لازمه آن این است که  خانواده  در جامعه به آن درجه از تشنگی برسد که بر خود واجب بداند  اگر خود به تنهایی توانایی تربیت فرزند ندارد برای تربیت فرزند خود از همان آغاز تولد هزینه بکند.

صفرعلی اخلی عنوان کرد: بعد از مراحل تربیتی که قبل از ورود فرزند به مدرسه باید پرداخته شود نوبت به مدرسه میرسد و این نکته نشان دهنده این است که اهمیت تربیت کودک قبل از ورود به مدرسه زیاد است زیرا قرار است با انسانهای دیگری ارتباط برقرار کند و الگو شود و یا الگو پذیرد.بعد از ورود به مدرسه اهمیت انتخاب مدرسه و محیط مناسب آموزشی نکته ای است که باید خانواده ها با بررسی به آن توجه کنند.

وی اظهار کرد: خانواده ها باید برنامه های آموزشی و فرهنگی مدرسه را از مسولان مدرسه مطالبه کنند چرا که این امر مهم، حق آنهاست.

موسس مدرسه حکیم فندرسکی با بیان پیشنهاداتی از خانواده ها ومسولین خواستار توجه به مباحث تربیتی کودکان و نوجوانان شد و گفت: به عنوان فردی که در این زمینه فعالیت زیاد داشتم پیشنهاد میدهم که  برای خانواده ها قبل از ورود به مدرسه چندین جلسه کلاسهای آموزشی گذاشته شود که آمادگی فرستادن فرزندان به مدرسه و نحوه برخورد صحیح با آنها را پیدا کنند و همچنین با محیط و فضای مدرسه هم آشنا شوند و مسولین مدرسه هم شناخت بیشتری بر اولیای دانش آموزان کنند.

اعتماد به نفس استخوان بندی شخصیت اجتماعی کودک در بزرگسالی است

این فعال فرهنگی تربیتی گفت:اتفاقات تربیتی مهمی است  قرار است در مدرسه تقویت شود و یا شکل بگیرد؛ از جمله آن اعتماد به نفس در کودکان است زیرا اعتماد بنفس استخوان بندی شخصیت اجتماعی کودک است و  نحوه ارتباط در بزرگسالی را شکل میدهد . اگر کودک در این زمینه آسیب ببیند قطعا استقلال شخصیتی خود را در آینده از دست خواهد داد . نوع رفتار خانواده وشیوه تربیت فرزند قبل از مدرسه و نوع رفتار معلم وسایر عوامل در مدرسه در این موضوع موثر است .

اوقات فراغت زمان دانشمند پروری است

وی با ذکر اهمیت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان قبل از ورود به مدرسه وبعد از آن گفت:اوقات فراغت نیز یکی از مسایل مهم تعلیم و تربیت است که نیازمند برنامه ریزی می باشد،فرزندان نیازمند برنامه ریزی در یک چهارم از 24ساعت شبانه روز خود برای اوقات فراغت هستند .اوقات فراغت دوران طلایی  تربیتی پرورش مهارت و آماده سازی برای ورود به زندکی سالم محسوب میشود که متاسفانه  این زمان به  دوران صرفا یادگیری علمی تبدیل  شده است .به جرات میتوان گفت اوقات فراغت دوران دانشمند پروری در جامعه است .اگر برای این اوقات برنامه ریزی مفید داشتته باشیم میتوانیم با شناسایی خلاقیت ها و شکوفایی استعداد ها، کار آفرینان برتر ، دانشمندان، هنرمندان شایسته آینده را برای جامعه تربیت کنیم.که این موضوع نیازمند بررسی و نیاز سنجی گروه های سنی است که باآن سروکار داریم وبا توجه به شرایط محیطی میتواند متفاوت هم باشد.

 وی افزود: شکوفایی  استعداد های درخشان در این زمان شکل خواهد گرفت و خانواده و مدرسه باید از آن به عنوان سکوی پرش رشد کودک و نوجوان خود استفاده کند.

این فعال فرهنگی در پایان اظهار داشت:زیر بنای تربیت در مدارس پسرانه پرورش پدران کارآمد و در مدراس دخترانه پرورش مادران شایسته و باعاطفه باید باشد. که هدف از خلقت انسان تشکیل خانواده موفق و سالم است.

مصاحبه :معصومه عبداللهی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار