دکتر غلامرضا منتظری در پاسخ به سوال گلستان24:

اگر هر کس به وظیفه قانونی و اخلاقی خود درست عمل کند، همدلی محقق می شود.

دولت و ملت ، همدلی را با عمل به وظیفه خود محقق کنند

دکتر غلامرضا منتظری، مدیر کل سابق اداره ارشاد اسلامی استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، در شرح وظایف ملت و دولت برای تحقق شعار امسال می گوید: نکته اول این است که هر کسی با هر مسئولیتی، باید یک بار به دقت، متن پیام و سخنرانی مقام معظم رهبری را  به دقت مطالعه کند و فهرستی از وظایف و مسئولیت های اخلاقی خودش را تعریف کند. این قدم اول است. منتظر نباشیم دیگران بگویند چه بکنیم.

وی با بیان این که اگر در زمان حضرت ولی عصر (عج) حضور داشتیم، حواسمان جمع است که آن امام چه می خواهند و ما عمل کنیم، تاکید می کند که اکنون نایب امام عصر (عج) انتظارات را مشخص کرده اند و ما باید آن را عملیاتی کنیم.

منتظری معتقد است که برای عملی شدن این مطلب، مهمترین نکته عمل کردن به وظیفه است. چه مردم و چه دولت، هر کدام باید به وظایف قانونی و اخلاقی خود درست عمل کنند که حقوق ملت و دولت تحقق پیدا کند.

نکته بعد انس و الفت و همدلی در کانون گرم خانواده، به عنوان اولین بخش اجتماع و همچنین انس و الفت و همدلی بین دوایر دولتی است.

همدلی و همزباین دولت با مردم

وی می گوید: احترام متقابل نیز نکته بعد است، دولت یک سری وظایف در مقابل مردم دارد. به تعبیر زیبای حضرت آقا و امام راحل (ره)، « مردم ولی نعمت هستند ». دولت باید به این مردم شایسته، خدمات بیشتری را برساند. مهرورزی دولت نسبت به مردم، باید فزونی پیدا کند. در رفع مشکلات، کاستی ها و نیاز های اساسی مردم، با برنامه ریزی جدی تر، قدم های موثرتری برداشته شود.

دکتر منتظری موضوع دیگری که از فرمایشات آقا استنباط می شود را خدمت بی منت نام می برد و می گوید: برای کاری که برای مردم انجام می شود، نباید منت سر آنها بگذاریم. ما وظیفه داریم که به مردم خدمت کنیم. در آموزه های دینی ما هم این نکته وجود دارد.

مدیر کل سابق اداره ارشاد اسلامی همچنین معتقد است که مردم هم باید به عنوان یک پشتوانه و حامی جدی، به دولت برای موفقیت در ماموریت ها ملی و بین المللی کمک کنند، وی می گوید: امروز ما در یک شرایطی هستیم که، هم دولت و هم ملت، باید بیشتر از گذشته از لحاظ افق فکری، همراهی و همدلی، به یکدیگر نزدیکتر شوند و به هم کمک کنند. خوشبختانه مردم فهیم ایران نشان دادند که در آزمون های مختلف به شایستگی به وظایف خود عمل خواهند کرد.

وی از بصیرت و هوشمندی و پرهیز از هر گونه اختلاف، به عنوان یک موضوع مهم دیگر یاد می کند و می گوید: باید به آن بسیار توجه کنیم. اگر نقدی هم به عملکرد یکدیگر داریم، در قالب یک نقد سازنده و نه هوچیگری عنوان کنیم. شایسته ما نیست که دست به هوچیگری بزنیم. باید سعی کنیم انتقادات خود را خیلی شایسته مطرح کنیم.

دکتر منتظری

دکتر منتظری می گوید: بحث دیگری که حضرت آقا تاکید کردند، بحث امر به معروف است. همه با باید مراقب باشیم که در حوزه فردی و اجتماعی به این مورد توجه کنیم. اگر امر به معروف از جامعه ای رخت بر بنند، دیگر در آن جامعه روح خلاقی دیده نمی شود. اگر نسبت به ارزش ها بی تفاوت باشیم، یقینا از رحمت خداوند تعالی نسبت به ما کاسته خواهد شد.

وی تاکید میکند که باید با عزم ملی برای دست یابی به اهداف و آرمان های بزرگی که حضرت امام (ره) و شهدای عزیز برای ما ترسیم کرده بودند، قدم های پیش رو را انشاالله محکمتر و بهتری برداریم. ملت ایران نشان دادند که قابلیت ها و ظرفیت های خوبی دارند. ما می توانیم به قله های علم ، دانش و معنویت صعود کنیم. انشاالله

ارسال نظر

آخرین اخبار