هر ساله با فرا رسیدن ایام نوروز این فرصت برای گردشگران نوروزی فراهم می شود تا از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشور عزیزمان ایران دیدن نمایند و در این بین هر استانی که در معرفی و «برند سازی» جاذبه های طبیعی و تاریخی خود تلاش بیشتری کرده باشد؛ میزبان گردشگران بیشتری است و سود سرشار اقتصادی حاصل از آن نصیب اهالی همان استان می شود.

«بافت تاریخی گرگان» این بار هم فرصت خود نمایی را ازدست داد

به گزارش گلستان 24، استان گلستان به عنوان یکی از سرسبزترین استان های شمالی کشور با دارا بودن جاذبه های طبیعی، تاریخی و معنوی فراوان، این ظرفیت را دارد که در زمره یکی از پربازدید ترین مقاصد مسافران نوروزی کشورمان قرار بگیرد اما متاسفانه معرفی نامناسب و بومی نشدن این جاذبه های تاریخی و نعمت های خدادادی، سبب شده است که این استان آنگونه که در خور شان آن است مورد توجه مسافران نوروزی قرار نگیرد و از آن بیشتر به عنوان استراحتگاه میان راهی استفاده شود.

به عنوان نمونه گزارش ها و بررسی های میدانی از سطح شهر گرگان نشان می دهد که اغلب میهمانان نوروزی به جز «جنگل نهارخوران» تقریبا با هیچ جاذبه گردشگری دیگر این شهر آشنایی ندارند و «ایستگاه های راهنما» در ورودی شهرهم نتوانسته است آنگونه که باید کم کاری و ضعف دستگاه های دیگر را در این زمینه جبران کند.

از جمله سرمایه های معنوی شهر گرگان که به منزله گنجی تاریخی و فراموش شده در دل این شهر نهفته است؛ « بافت تاریخی شهر گرگان» است. این بافت تاریخی، اولین بافت تاریخی در ایران است که در سال ۱۳۱۰ شمسی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و همچون شهرهای اصفهان و یزد دارای سبک معماری خاص و متمایز است که در شمال کشور نظیر آن وجود ندارد.

baf1

شهر گرگان (استراباد) در دوران قاجار ۶ محله بزرگ به نام‌های سرپیر، دربنو، سرچشمه، میخچه‌گران،نعلبندان، سبزه‌مشهد و میدان داشت که دارای چندین محله فرعی مثل پاسرو، میرکریم،دوشنبه‌ای، شیرکش، باغشاه، دباغان، شاهزاده قاسم و… بوده‌اند.

این ۶ محله و محلات فرعی هنوز هم به همین نام‌ها وجود دارند و بیشتر مساجد و تمام تکایای قدیمی و زیارتگاه‌ها و مکان‌های مذهبی شهر نیز در همین محلات قرار دارند که امروزه بافت قدیم و معماری سنتی و تاریخی شهر گرگان را تشکیل می گردند.

baf2

یکی از اقداماتی که انتظار می رفت در این ایام توسط دستگاه های فرهنگی و شهرداری گرگان انجام شود، برگزاری «تور یک روزه گرگان گردی» بود. با توجه به اینکه بافت تاریخی گرگان در یک محدوده به هم پیوسته و منسجم متمرکز شده است؛ سازمان میراث فرهنگی می توانست با کمترین هزینه و در یک سیر ممتد و به هم پیوسته، گردشگران نوروزی را با جاذبه های تاریخی شهر گرگان از جمله مسجد جامع گرگان، بازار نعلبندان، خانه های امیرلطیفی، باقری، خراسانی، امامزاده نور، مدرسه عمادیه و… آشنا کند و در عین حال به بازارچه های محلی این مناطق هم رونق ببخشد که متاسفانه این کار انجام نشد.

تعطیلات نوروز فرصتی طلایی بود تا یک بار دیگر بافت تاریخی و هویت فرهنگی فراموش شده شهر گرگان، همچون شهرهای اصفهان و یزد رخ نمایی کند و به نگین گردشگری شهرهای شمالی تبدیل شود اما با کم توجهی مسئولین استانی و شهری، این فرصت طلایی از دست رفت که امیدواریم در سال های آینده به این امر توجه کافی شود./پاسرو

ارسال نظر

آخرین اخبار