معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش گلستان با بیان این که ۶ مرکز یادگیری محلی در گلستان وجود دارد، گفت: ۶ درصد جمعیت گلستان بی سواد هستند.

۶ درصد جمعیت گلستان بی سواد هستند/ وجود ۶ مرکز یادگیری محلی

به گزارش گلستان 24 ؛ حسینعلی همراه، ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: خبرنگاران پیش قراولان عرصه فرهنگی بوده و مطبوعات یک مدرسه سیار است.

وی افزود: امام راحل (ره) با درایتی که داشت دستور تشکیل نهضت سودآموزی را داد تا فرد بی سوادی در جامعه باقی نماند.

همراه ادامه داد: قبل از انقلاب کمتر از ۵۰ درصد جامعه با سواد بودند که با تشکیل نهضت سوادآموزی و علیرغم تحریم ها و مشکلات این عدد هم اکنون به ۹۴ درصد رسیده است.

وی با بیان این که یک شهید نهضت سوادآموزی در استان وجود دارد، گفت: امروزه از سواد تعریف های متفاوتی می شود و سواد رسانه ای، سواد اقتصادی، سواد رایانه ای، سواد سیاسی و غیره هم مطرح است.

همراه گفت: سن جامعه هدف ما بین ۱۰ تا ۴۹ سال است که اکنون با پیشرفت های علم و سوادآموزی مهارت های زندگی هم به آن اضافه می شود.

وی اظهار کرد: از سال ۹۲ در دولت یازدهم مراکز یادگیری محلی هم مطرح شده که هم اکنون ۶ مرکز در استان فعالیت می کنند که تلفیق سواد و مهارت است.

همراه افزود: دو مرکز در گنبدکاووس و گرگان با سازمان زندان ها مشارکت دارند، دو مرکز غیردولتی در مینودشت و گنبدکاووس، دو مرکز دولتی در مراوه تپه و کلاله در حال فعالیت هستند.

۶۸ هزار بی سواد در گلستان

معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش گلستان بیان کرد: در سال ۹۰ حدود ۱۰۲ هزار بی سواد در استان داشتیم که طبق سرشماری سال ۹۵ این عدد به ۶۸ هزار نفر رسیده که ۹۴ درصد جامعه را تشکیل می دهد.

وی تأکید کرد: با برون سپاری به شرکت های خصوصی کار خود را انجام می دهیم و قریب به هزار و ۲۰۰ آموزش دهنده داریم.

همراه افزود: این افراد آموزش های لازم اعم از دوره آموزشی ۲۴ ساعته کشوری، سه جلسه متمرکز استانی و چند دوره شهرستانی را گذرانده اند.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته و سال جاری، افزود: حجم ابلاغی سال گذشته ۵ هزار و ۳۶۰ نفر بود که امسال با ۱۱۳ درصد رشد تاکنون به ۶ هزار و ۸۱ نفر رسیده است.

همراه گفت: در حوزه تحکیم حجم ابلاغی در سال گذشته هزار و ۵۵۰ نفر بود که امسال به دو هزار نفر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در حوزه دوره انتقال در سال گذشته ابلاغ سازمان دو هزار و ۵۹۸ نفر بوده که امسال تاکنون با رشد ۱۰۰ درصدی دو هزار و ۶۰۹ نفر رسیده است.

همراه به طرح خواندن با خانواده اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته در دوره سواد هزار و ۶۵۰ نفر بوده که امسال به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

وی همچنین میزان افراد مشمول در این طرح را در دوره تحکیم دو هزار نفر اعلام کرد درحالی که این رقم در سال گذشته هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.

همراه در پایان گفت: رتبه کشوری استان در سوادآموزی ۱۶ است، در زمینه پوشش روستایی رتبه دوم را داریم و در ثبت نام اولیای بی سواد رتبه چهارم را داریم.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار