توصیه های یک روانشناس به مردم؛

دکتر جمعه نیا روانشناس و مشاور خانواده به مردم توصیه کرد تا ضمن بالابردن سرمایه روانی برای بدن خود ارزش قائل باشند و از آن به خوبی محافظت کنند.

اگر سرمایه روانی بالایی داشته باشیم به خوبی در بحران ها تاب می آوریم/ راه های بالا بردن سرمایه روانی چیست؟

به گزارش گلستان 24؛دکتر سکینه جمعه نیا روان شناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سوالی که مطرح است این است که چرا برخی از افراد بحران ها را به راحتی پشت سر می گذارند، ولی برخی از افراد در بحران ها دچار مشکلاتی می شوند که زندگی را برای آنها سخت تر می کند.

وی با اشاره به اینکه این روزها ما نیاز به سرمایه داریم، سرمایه ای که می تواند به ما کمک کند از چالش ها و بحران ها عبور کنیم، خاطرنشان کرد: افرادی که سرمایه روانی پایینی دارند، اضطراب وافسردگی به سراغ آنها می آید و شرایط سخت تری را تجربه می کنند؛ اینکه چرا بعضی افراد از بحران ها به راحتی عبور می کنند، به این علت است که این افراد سرمایه روانی بالاتری نسبت به بقیه افراد جامعه دارند.

دکتر جمعه نیا با بیان اینکه سرمایه روانی به معنای خوش بینی، امید، تاب آوری وخود کارآمدی است، تصریح کرد: تاب آوری یعنی توان بازگشت به قبل از بحران، و افرادی که سرمایه روانی بالاتری دارند راحت تر به قبل از بحران بازخواهند گشت و فشارها و استرس ها، آنها را از پا در نمی آورد.

وی ادامه داد: امید یکی دیگر از این مولفه ها است؛ انسان هایی که امیدوار و خوش بین هستند، میتوانند راحت تر از بحران ها بگذرند. مولفه بعدی خودکار آمدی است، خودکارآمدی یعنی توانایی ها و کارایی های که ما،در وجودن خودمان داریم،حالا اگر قرار  باشد من به عنوان یک فردی که قرار است تاب آوری خود را افزایش دهم و سرمایه روانی خود را افزایش دهم چه باید بکنم؟

دکتر جمعه نیا، اذعان کرد:اولین کار که توصیه می شود این است کار هایی که دوست ندارید انجام دهید، دومین عاملی که می تواند به ما در این خصوص کمک کند شرکت در کارهای گروهی است، ولی در حال حاضر این کار با توجه به وضعیت موجود توصیه نمی شود، ولی در اولین فرصت در کار های گروهی شرکت کنید؛ چرا که کارهای گروهی فرصتی است تا ما تحمل خود را در برابر ناملایمات و مشکلاتی که ممکن است در کار گروهی پیش بیاید بالا ببریم.

وی تصریح کرد:ظرفیت برنامه ریزی واقع گرایانه یکی دیگر از این مولفه ها است؛ یعنی اینکه برنامه ریزی که در طول زندگی می کنیم براساس واقعیت ها باشد، نه بر اساس رویاهایمان و اگر برنامه ریزی واقع گرایانه باشد، ما می توانیم گام عملی در این خصوص برداریم.

دکتر جمعه نیا، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهارت هایی که می تواند به تاب آوری و بالا بردن سرمایه روانی ما کمک کند مهارت ارتباطی موثر است، یعنی چگونه صحبت کردن، چگونه شنیدن و به دیگران هم اجازه صحبت کردن دادن است.

وی با بیان اینکه فرایند حل مسئله به ما کمک می کند که اگر در شرایطی قرار گرفتیم که استرس و اضطراب برای ما ایجاد شد، یاد بگیریم که چگونه از آن خارج شویم، موارد زیر را مطرح کرد:

حل مسئله 5 گام دارد و گام اول برای خروج از آن این است که مسئله مان را درست تعریف کنیم، یعنی ببینیم مشکل کجاست و ما دقیقا چه چیزی را می خواهیم حل کنیم.

دومین گامی که در حل مسئله باید به آن بپردازیم این است که همه ی راه حل های موجود را برای خود لیست کنیم.

گام سوم در حل مسئله، غربال راه حل هایی که ما در نظر گرفته ایم.

گام چهارم انتخاب یکی از این راه حل هایی است که برای خودمان لیست کرده ایم.

آخرین گام ارزشیابی است که ما ببینیم این راه حلی که انتخاب کرده ایم مسئله ما را حل کرده است یا خیر؟

وی یادآور شد: مواردی که به تاب آوری ما کمک می کند، مراقبت از خودمان است، مراقبت از جسم مان مثل یک مسجد؛ چرا که مسجد برای ما بسیار با ارزش است و باید بدنمان هم برای ما با ارزش باشد و از آن به خوبی حفاظت کنیم.

دکتر جمعه نیا خاطرنشان کرد: توصیه های بهداشتی را باید جدی بگیریم و از خودمان مراقبت  کنیم؛ چه در حال حاضر که ما درگیر این بیماری و ویروس هستیم و چه در زمان های دیگر در اولویت زندگی ما باشد، موارد زیاد دیگری از جمله ساعات خواب و نوع مواد غذایی که مصرف می کنیم در این خصوص بسیار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار