پس از شهادت حضرت زهرا(س) ، امیرالمومنین (ع) با خانمی ازدواج کرد که نامش فاطمه از قبیله بنی‌کلاب بود .

باب الحوائج ، صالح بن صالح

به گزارش گلستان ۲۴؛ مجتبی لشکربلوکی مدرس معارف انقلاب اسلامی، طی یادداشتی نوشت: فضایل اخلاقی ، کمالات انسانی ، نیروی ایمانی ، ثبات و پایداری ، شکیبایی و بردباری ، بصیرت و دانایی ، نطق و سخندانی او را به شایستگی ، بانوی بانوان کرده بود.

از چنین مادری چهار پسر متولد می شود که همگی در رکاب سیدالشهداء علیه السلام به شهادت می رسند ، اما یکی از آنان خاص است  ، او قمر بنی هاشم ، سقای دشت کربلا بود .

امام صادق (ع) ، ویژگیهای حضرت ابوالفضل(ع) مطابق با زیارت نامه وی را چنین بیان می دارند :

 تسلیم

او تسلیم محض ولی امر بود (پس از فرماندهی کل سپاه که خود امام بودند علمدار بالاترین مقام بود ، ولی وقتی امام دستور سقائی را به عباس(ع) می دهم فقط اطاعت محض از علمدار می بیند )

تصدیق

در همه حال و همه جا مصدق مولایش بود و این دل سپردن به او ، قلبی آرام به عباس (ع) داده بود .

 وفا

او وفا دارترین کس به امام بود که امام حسین (ع) در فرازی از ۷۲ یارانش آنان را وفاترین انسانها معرفی می کند ، و وفادار ترین آنان عباس(ع) بودند به طوری که وفاداری ایشان به مولا خود و اهلبیتش زبان زد همگان بود .

خیر خواهی

حضرت ابوالفضل(ع) نصیحتگر و خیرخواه امام حسین (ع) بود یعنی غیر آنچه که وظیفه داشت و تعهد کرده بود  در خدمت امام زمان خود بوده است (بیشتر از حد انتظار و تعهد) .

 

امام سجاد(ع) مقام حضرت ابوالفضل(ع) را چنین توصیف می‌کند : 

«خدا عمویم عباس را رحمت کند ، به راستی ایثار و جانبازی نمود ، جنگ نمایانی کرد تا دستانش قطع شد و خود را فدای برادرش نمود.

 خداوند در برابر این فدارکاری - همانند عمویش جعفر طیار- دو بال به اوعنایت کرد تا به یاری آنها ، همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند. 

همانا عباس نزد خداوند تبارک و  تعالی مقامی دارد که تمامی شهیدان ، در روز قیامت ، بر او غبطه می‌خورند و رسیدن به آن مقام را آرزو می‌کنند.»

ویژگی‌های قمر بنی هاشم :

ایمان قلبی

بصیرت

وفاداری

دریای ادب

رشادت

شجاعت

ولایت‌مداری

صبر و استقامت

سالروز میلاد با سعادت باب الحوائج ماه منیر بنی هاشم آقا ابوالفضل عباس علیه السلام و گرامیداشت مقام جانبازان مبارک باد .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار