دکتر زنگانه و اصرار بر  بازسازی انقلابی مدیریت اجرایی استان / گام دوم نوسازی مدیریتی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر حسن بیارجمندی طی یادداشتی نوشت: اکثر کارشناسان علوم مدیریت در استان اذعان دارند که در چند سال گذشته دستگاه های اجرایی استان به دلایل مشخص در نمودار عمر سازمانی خود به نقطه بروکراسی اول رسیده اند و این مختص به استان هم نیست بلکه نظام اداری کشور دچار چنین آسیب و آشفتگی متاثر از آن شده است.

این فراز بسیار راهبردی از بیانات رهبری در مورخه ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ که «همّتتان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه‌ی عرصه‌های مدیریّتی ان‌شاءالله به وجود بیاید.» در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت را موید آن می دانند و از آن بعنوان طرح یک ابرمساله نظام مدیریت کشور و جهت‌گیری راهبردی برای دولت ،وزرا و استانداران می دانند.البته از بازسازی انقلابی مدیریّت اجرایی باید به ‌عنوان مهمترین مطالبه‌ی کلان از دولت مردمی آیت الله رئیسی یاد نمود.

مطالبه ای که بر مدار حرکت بر روی ریل انقلاب در بخشهای مختلف مدیریّتی‌ کشور ؛ در همه‌ی بخشهای اقتصادی،  سازندگی، خدمت‌رسانی به مردم، بخشهای علمی و فرهنگی و غیره و صورت پذیرد و در همه‌ی این بخشها یک تحرّک انقلابی نه تنها بوجود آید بلکه مشاهده عینی_ادراکی موثر هم بشود لذا آنچه محوریت دارد انقلابی بودن و تحرّک انقلابی است.

براساس دیدگاه مدیریت عالی رهبری «انقلابیگری یعنی عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن.» و از سوی دیگر «انقلابیگری به‌ آن‌ است‌ که‌ ما مواضع‌ اسلامی و انقلابی را قاطعانه‌ و بدون‌ رودربایستی و مرعوب‌ شدن‌ و خام‌ شدن‌ در مقابل‌ برخی از چهره‌های امیدبخش‌ کاذب‌، حفظ کنیم‌.»

در یک نگاه کلان و دقیق مدیریتی؛ انقلابی‌گری علاوه بر تدیّن، با عناصری چون انضباط و عقلانیت پیوند خورده است: یعنی یک فرد انقلابی «دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدیّن، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند.» است و عقلانیت واقعی نیز « هم در انقلابیگری است. نگاه انقلابی است که میتواند حقایق را به ما نشان بدهد... عقلانیّت معنایش این است که انسان اصالتها را بشناسد؛ عقلانیّت، تکیه‌ی به مردم است؛ عقلانیّت، تکیه‌ی به نیروی داخلی است؛ عقلانیّت، تکیه و توکّل به خدای بزرگ است. عقلانیّت اینها است؛ عقلانیّت در این نیست که انسان خود را بعد از رها شدن از چنبره‌ی قدرت آمریکا و استکبار، مجدّداً نزدیک به آنها بکند. اینها عقلانیّت نیست؛ عقلانیّت را امام داشت؛ عقلانیّت را انقلاب به ما میگوید.»

 البته به تعبیر رهبری «شیوه‌ی صحیح جمهوری اسلامی نیز از اوّل کار تا امروز این بوده که حرکت انقلابی با حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی همراه باشد.» اما تحت تاثیر دولت ها و تفکر و اندیشه کارگزاران فراز و نشیب هایی داشته است.

این فراز و نشیب ها به بیان شهید مظلوم بهشتی در نامه خصوصی مورخه ۲۲/۱۲/۵۹ به امام (ره)  متاثر از دوگانگی موجود میان مدیران کشور است که بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد ؛ به اختلاف دو بینش مربوط می‌شود.

آنجا که یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنت باشد ما شاهد فراز انقلابی بودیم اما آنجا که بینشی در پی اندیشه‌ ها و برداشت ‌های بینابین، که نه به‌کلی از وحی بریده است و نه آن‌چنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پای‌بند ؛ما شاهد نشیب های غیرانقلابی بوده ایم که مردم را ناامید کرده است.

 مدیران دارای بینش اول به تعبیر رهبری « یک انسان انقلابی[است]، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی میکند، گره‌گشایی میکند؛ از چیزی نمیترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت میکند.» ضمن اینکه این مدیر دارای بینش اول بلحاظ فردی از دیدگاه رهبری «بایستی ایمان داشته باشد، سواد داشته باشد، غیرت داشته باشد، شجاعت داشته باشد، خودباوری داشته باشد، انگیزه‌ی کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد، چشم را به اهداف دور متوجّه بکند ؛ زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند.» 

 اینجاست که به تعبیر رهبری «باید مدیریّت جهادی را بر دیوان‌سالاری‌های فرسوده ترجیح بدهیم؛ این یکی از اولویّتهای ما است؛ اصرار بر مدیریّت جهادی. مسئولین کشور... در بخشهای مختلف، مدیریّت جهادی را دنبال بکنند.» 

 

دکتر زنگانه استاندار گلستان که در روز معارفه خود بر حل این ابرمساله استان و جهت گیری راهبردی تاکید نمودند؛ تنها گزینه و مدیرعالی بودند و هستند که با بینش اول و ویژگی یاد شده بعنوان استاندار تعیین و هزینه های سنگین این نوسازی را مظلومانه می پردازد و این راه را با قاطعیت ادامه می دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار