افتتاح فاز دوم پروژه های دانشگاه علوم پزشکی، سومین المپیاد استانی دادرس، بازدید مشاور بانک جهانی از مراتع خشک و نیمه خشک شمال استان، کشف بیش از 34 هزار لیتر سوخت قاچاق، توزیع 35 هزار دفترچه برای دانش آموزان پایه اول، معارفه بخشدار مرکزی آق قلا، ارزیابی مشاوران جوان فرمانداری ها و تهیه شیوه نامه شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی از عناوین خبری روز پنجشنبه ایرنا مرکز گلستان است.

گزیده های خبری استان گلستان

به گزارش گلستان24، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی گلستان در بازدید از پروژه های در حال ساخت دانشگاه، سرعت پیشرفت پروژه ها را مطلوب ارزیابی کرد و از افتتاح و بهره برداری فاز دوم پروژه های دانشگاه در آینده ای نزدیک خبر داد.

علی عموزاد مهدیرجی اظهار کرد: در فاز دوم، پروژه های قابل افتتاح بسیاری هست که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش 100 تخت ویژه بیمارستانی به ظرفیت کنونی تخت های ویژه استان، افتتاح سالن فرهنگ، سالن ورزشی دانشجویان و افتتاح خوابگاه دانشجویی اشاره کرد. 
وی افزود: در فاز اول پروژه های بیمارستان سوختگی، کتابخانه مرکزی دانشگاه، مراکز بهداشتی و درمانی علی آباد و کوچک نظرخانی در هفته دولت افتتاح شد.
دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال جاری بیش از 70 هزار مترمربع پروژه آموزشی و پژوهشی، بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان را در دست اجرا دارد که بخشی از آن ها افتتاح و بخشی دیگر بزودی افتتاح می شود.

***

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر گلستان گفت: سومین المپیاد استانی دادرس در مهر ماه سال جاری در دو بخش خواهران و برادران برگزار خواهد شد.
الهام اختری افزود: این المپیاد که به منظور تیم منتخب استان جهت شرکت در رقابت های کشوری می باشد، روزهای هفتم و هشتم مهر ماه سال جاری در اردوگاه کشوری زنده یاد امیرمحمد قاسمی در دلند برگزار می شود. 
وی اظهار کرد: 12 تیم برتر مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه یافته اند که طی روزهای مذکور با هم رقابت خواهند کرد. 
وی ادامه داد: تیم های دادرس در واقع به منظور تشکیل و تقویت کانون های دانش آموزی هلال احمر در مدارس شکل گرفته و این المپیاد نیز سنجش آمادگی تیم ها می باشد. 
اختری گفت: برگزاری المپیاد شهرستانی (آماده) در هفته هلال احمر با مشارکت مطلوب اعضای تیم ها و تعامل شایسته مدیران و مربیان انجام شد که در ارزیابی معاونت دانش آموزی سازمان جوانان رتبه گلستان در گروه دوم، خوب ارزیابی شده است. 
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر گلستان افزود: المپیاد استانی دادرس ویژه تیم های برتر شهرستانی با هدف رقابتی مهیج و انتخاب برترین های استان در دستور کار معاونت امور جوانان قرار دارد که انتظار داریم با تعاملات شایسته میان دو دستگاه (هلال احمر و آموزش و پرورش) و حضور مقتدر تیم ها شاهد برگزاری المپیادی متفاوت تر از گذشته باشیم. 
المپیاد استانی دادرس روز سه شنبه هفتم مهر ویژه دختران و چهارشنبه هشتم مهر ویژه پسران در اردوگاه کشوری مرحوم امیرمحمد قاسمی دلند با حضور 12 تیم برتر مرحله شهرستانی از سراسر استان برگزار شود.

***

پروفسور ویکتور روی اسکوئرز Dr Victor R.Squires استاد دانشگاه گانسو چین و مشاور بانک جهانی از مراتع خشک و نیمه خشک شمال استان گلستان دیدن کرد.
وی در این بازدید مشارکت و تقویت جوامع محلی، اتحادیه مرتعداران و شرکت های تعاونی مرتعداری را از مهمترین راهکارهای مدیریت مرتع بیان کرد.
هدف از این بازدید یک روزه که با حضور مدیرکل، معاون فنی، روسا و کارشناسان ستادی و شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری و اساتید گروه مرتع، آبخیزداری و بیابان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، بررسی و تبادل نظر پیرامون مدیریت اکوسیستم های مرتعی، رویشگاه های شورروی و کنترل بیابان زایی عنوان شد.
پروفسور اسکوئرز همچنین در نشستی با عنوان هم اندیشی علمی با اعضاء اتحادیه مرتعداران استان در ایستگاه تولید بذور مرتعی 'چپرقویمه' به تبادل نظر علمی و تجربی پرداخت و طرح های موفق اجرایی و پژوهشی در زمینه مدیریت اکوسیستم های مرتعی مناطق خشک و نیمه خشک در کشورهای استرالیا و چین را ارائه کرد.
استان گلستان دارای 862 هزار هکتار مرتع است که 761 هزار هکتار آن را مراتع قشلاقی و 101 هزار هکتار آن را مراتع ییلاقی تشکیل می دهد.

***

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان از کشف 34 هزار و 349 لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع در استان خبر داد و گفت: این میزان سوخت قاچاق کشف شده تحویل اداره توزیع و پخش فرآورده های نفتی گلستان شد.
سرهنگ محمدرضا اکبری ادامه داد: در این راستا دو متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی، تحویل مراجع قضایی شدند.

***

معاون آموزش ابتدایی مدیرکل آموزش و پرورش گلستان از اجرای طرحی به منظور حفظ سلامت جسمی و روحی دانش آموزان پایه اول ابتدایی خبر داد و گفت: کمیته راهبردی حوزه آموزش ابتدایی استان با تهیه چهار جلد دفترچه، در تلاش است علاوه بر سبک کردن کوله دانش آموزان و حفظ سلامت جسمانی از نظر عاطفی نیز تاثیر مثبتی بر روند تحصیل دانش آموزان داشته باشد.
فرج اله رزاقی گفت: دانش آموزان به جای بردن انواع دفاتر درسی، در هر مرحله از دوره تحصیل در پایه اول، با خود یک جلد دفتر حمل خواهند کرود.
معاون آموزش ابتدایی، خوش خطی دانش آموزان، تلفیق کلیه دروس در این دفترچه، کمک به اقتصاد خانواده، پرهیز از بردن دفاتر متعدد، سبک کردن کوله دانش آموز، توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان و توجه به ساختار قامتی دانش آموزان را از اهداف این طرح عنوان کرد.
وی افزود: خانواده ها و معلمان توجه داشته باشند دانش آموزان تنها یک جلد از دفتر مذکور را با خود حمل کنند و از بردن دفاتر اضافی خودداری نمایند.
قیمت پیشنهادی این چهار جلد حدود هفت هزار تومان است که با تهیه آن دانش آموزان دیگر نیازی به تهیه دفتر دیگری ندارند.

***
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گلستان در مراسم تودیع و معارفه بخشدار مرکزی آق قلا گفت: پشتوانه معنوی نظام جمهوری اسلامی حفظ وحدت، انسجام، وفاق و همدلی است.
سیدعلی میرباقری اظهار کرد: سالی را که پیش رو داریم سالی حساس و سرنوشت ساز است انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، با توجه به شرایطی که در استان وجود دارد و حضور بیش از 200 نفر از کاندیداهای احتمالی این دو انتخابات، امیدواریم بتوانیم شاهد برگزاری پرشور و نشاط با مشارکت حداکثری مردم باشیم.
دبیر ستاد انتخابات استان گلستان در ادامه افزود: برگزاری یک انتخابات سالم دولت را یاری می نماید تا در جهت پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی گام بردارد و تحقق این خواسته وفاق و همدلی در راستای شعار سال مقام معظم رهبری را می طلبد اگر بخواهیم وفاق و همدلی اتفاق بیفتد هیچ راهی نخواهیم داشت جز این که تسلیم قانون باشیم.
میرباقری به مشارکت حداکثری 80 درصد مردم استان در مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: اگر استکبار جهانی همواره نگاه محتاطانه به نظام جمهوری اسلامی و کشور عزیزمان دارد به خاطر حفظ وحدت و انسجامی است که وجود دارد و پشتوانه معنوی آن محسوب می گردد.
در این مراسم از زحمات طاهر قربان دلیجه بخشدار سابق تقدیر به عمل آمد و اسماعیل آرخی به عنوان بخشدار جدید مرکزی شهرستان آق قلا معرفی شد.

***

مشاور استاندار گلستان از ارزیابی فعالیت های شش ماه نخست مشاوران جوان فرمانداری های استان خبر داد و گفت: این ارزیابی با هدف ایجاد رقابت مثبت بین مشاوران جوان فرمانداری ها، پویایی بیشتر و معرفی مشاوران موفق در حال انجام است.
علی نصیبی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، مقرر شد ارزیابی شش ماهه نخست مشاوران جوان فرمانداری ها در انتهای شهریور، ارزیابی سه ماهه سوم سال در انتهای آذر و ارزیابی سه ماهه چهارم در انتهای اسفند برگزار شود.
وی افزود: پنجاه درصد از سقف 100 درصد امتیاز سال 94 مشاوران جوان فرمانداری ها، مربوط به ارزیابی شش ماهه نخست است که هم اکنون در حال برگزاری است.
وی متذکر شد: در هر یک از ارزیابی های سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم، وضعیت 25 درصد از امتیازات مشخص می شود.
مشاور جوان استاندار اظهار داشت: هر چند مشاوران جوان فرمانداری ها به صورت داوطلبانه و افتخاری مشغول فعالیت بوده و از اعتبار مالی و نیز نیروی انسانی مشخص جهت انجام فعالیت بی بهره هستند اما در برخی شهرستان ها، عملکرد بسیار مثبت و تاثیرگذاری داشته اند که این موضوع نشانگر ظرفیت بالای حوزه مذکور است.

***

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از تهیه شیوه نامه شماره گذاری ماشین های کشاورزی با همکاری سازمان جهادکشاورزی و پلیس راهور در این استان خبر داد.
علی اکبر اسفندیاری گفت: شیوه نامه مزبور برای ماشین های کشاورزی این استان که عمر کمتر از 13 سال دارند، تهیه و اجرا می شود. 
وی اضافه کرد: در اجرای این طرح و در تفاهم نامه ای که بین سازمان نظام مهندسی و سازمان جهادکشاورزی استان امضا شده، وظایف هریک از عوامل اجرایی تعیین شده است. 
طبق آمار ارایه شده توسط سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان 26 هزار دستگاه تراکتور و دو هزار و 700 دستگاه کمباین وجود دارد. 
اسفندیاری گفت: در اجرای طرح شماره گذاری ماشین های کشاورزی در استان از کارشناسان این سازمان در رشته مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی و شرکت خدمات مشاوره فنی و مهندسی در فراخوانی در آینده نزدیک، دعوت به عمل خواهد آمد. 
وی همچنین از انجام یک دوره آموزشی دو روزه ویژه کارشناسان برای اجرای طرح مزبور در استان خبر داد و افزود: در این دوره آموزشی 54 کارشناس عضو این سازمان در گرایش های مرتبط شرکت داشتند. 
طرح شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی با هدف شناسنامه دار کردن خودروهای کشاورزی، آسان سازی ارایه خدمات بانکی به شرکت ها، ممانعت از آمد و شد غیرمجاز و غیرقانونی ماشین های کشاورزی، پوشش بیمه های خودروهاکشارزی اجرا می شود. 
همچنین سال قبل طرح شماره گذاری ماشین های کشاورزی در گلستان به صورت پایلوت و با همکاری کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان در شهرستان آق قلا انجام شد. 

***

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در نشستی با حضور خانواده ایثارگران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، به آیات قرآن درباره قدرت اشاره کرد و گفت: قدرت فساد می آورد ولی پروردگار متعال با این که همه قدرت ها را در اختیار دارد اما مرجع و منبع همه خوبی هاست.
آیت اله سیدکاظم نورمفیدی با بیان این که مرگ پایان زندگی نیست، افزود: دنیا محل آزمایش است و هدف از زندگی دنیا این است که افراد با برترین عمل در دنیا شناخته شوند.
امام جمعه گرگان با اشاره به این که حق تعالی برترین اعمال دنیا را می داند بهترین عمل را ایمان دانست و گفت: متاسفانه انسان آزاده نداریم و همه بنده جاه، مقام، شهوت و قدرت هستند.
آیت اله نورمفیدی با انتقاد از این که برخی بنده خود شده اند این بندگی را بدترین نوع دانست و بیان کرد: انبیاء آمدند تا انسان را از بندگی ها آزاد کنند زیرا این بندگی ذلت دارد.
نماینده مردم گلستان در خبرگان رهبری با تاکید بر این که تنها بندگی پروردگار عزت دارد تصریح کرد: بندگی حق باعث ایثار می شود و به همین دلیل شهدا جزو برترین بندگان هستند.
آیت الله نورمفیدی ادامه داد: عارف باید راه چند ساله را طی کند ولی شهدا یک شبه به درجه بالا رسیدند.
عضو مجلس خبرگان با تاکید بر این که در راس شهدا حضرت امام حسین (ع) است خاطرنشان کرد: ایثار انجام نمی شود مگر آن که دل انسان در گرو بندگی الهی باشد در غیر این صورت انسان حاضر نمی شود خودش را فدا کند.
امام جمعه گرگان اظهار کرد: اگر نیت کار خیر داشته باشید پروردگار متعال پاسخ آن را می دهد.

***

کنسرت موسیقی سنتی شیخ اشراق با همکاری موسسه چندمنظوره شیخ اشراق گلوگاه در شهرستان بندرگز برگزار شد.
این کنسرت موسیقی سنتی با 18 نوازنده به صورت تلفیقی و 10 نفر همخوان در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد بندرگز برگزار شد.

***
در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی گلستان در شاخص های ارتقاء سطح و جایگاه فناوری اطلاعات، از رتبه 38 استانی به رتبه دو در سال 93 ارتقاء یافته است.
گفتنی است راه اندازی پنج خدمت با همکاری بخش خصوصی شامل صدور، انتقال و تمدید پروانه چرای دام، درخواست نهال و درخواست عضویت همیار طبیعت و تمام فرآیندهای آن به صورت کامل احصاء، ویرایش و به صورت الکترونیکی در سازمان الکترونیکی فرزین انجام می گیرد. 

*** 
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اصلاح ساختار تشکیلاتی استان های این سازمان، تصویب و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد. 
دکتر سعید مقدسی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی و برون سپاری کارها و چابک و کوچک سازی تشکیلات اداری خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار تشکیلات ادارات کل استان ها بر همین اساس بوده و یک درصد بودجه به مباحث اصلاح فرآیندها (تحول اداری) اختصاص یافته است. 
در سال 79 پس از ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور سمت معاون وزیر جهاد کشاورزی را عهده دار شد. 
در تیر ماه سال 81 طی مصوبه شورای عالی اداری وظایف آبخیزداری از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به سازمان جنگل ها و مراتع کشور واگذار شد و عنوان این سازمان به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تغییر یافت. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار