مشکلات مرغداران گلستان؛

هزینه های بالای تولید، کمبود و گرانی نهاده، حمایت نشدن، نبود سرمایه در گردش و تولید مازاد سبب شده تا مرغداران گلستانی امسال هم با ضرر مواجه باشند.

ضرر مرغداران گلستانی از کاهش قیمت/سرنوشت سیب زمینی در انتظار مرغ

به گزارش گلستان24،زهرا خورشیدکلایی: استان گلستان یکی از تولیدکنندگان مهم مرغ در کشور است و بیش از ۹۰۰ واحد مرغداری با تولید سالانه ۱۶۰هزار تن در استان فعالیت می کنند.

مدتی پیش مرغداران گلستانی نسبت به افزایش هزینه های تولید هشدار دادند و افزایش قیمت نهایی مرغ را خواستار شده اند. در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلو مرغ حدود سه هزار و ۹۰۰ تومان است و این در حالی است که قیمت فروش مرغ زنده در استان بین سه هزار تا سه هزار و ۴۰۰ است که بدیهی است ضرر تولید کنندگان را در پی دارد.

اختلاف قیمت تمام شده تولید با مصرف باعث ضررهای فراوان به مرغداران شد و آن ها را وادار به اعتراض نسبت به این موضوع کرد. به همین دلیل تجمعی مقابل استانداری گلستان تشکیل دادند و خواستار رسیدگی جدی مسئولان نسبت به این مساله شدند.

کارشناسان این بخش هم حق را در شرایط کنونی به مرغداران می دهند و می گویند قیمت فروش زیر هفت هزار تومان مرغ باعث ضرر فراوان مرغداران و برهم خوردن تعادل بین تولید و مصرف می شود.

مدیر عامل کشتارگاه صنعتی مرغ پیگیر اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائل صنعت مرغداری این است که دولت به عنوان سیاست گذار اصلی و هدایت کننده بخش صنعت می بایست در سال های گذشته مقدارکمتری مجوز احداث مرغداری در استان صادر می کرد ولی در حال حاضر به دلیل صادر شدن مجوزهای بی رویه طی سال های گذشته تولید مرغ گوشتی در کشور بیش از نیاز است.

حدود ۶ کیلو تولید مازاد مرغ به ازای هر گلستانی

شروین اردلان افزود: در حال حاضر توان تولید کشور به ازای هر نفر به ۲۶ کیلو رسیده است ولی مصرف سرانه به دلیل تورم و کاهش قدرت خرید مردم به ازای هر نفر به ۱۷ تا ۱۸ کیلو است و ۵ تا ۶ کیلو مازاد تولید به ازای هر نفر وجود دارد که تاکنون برای آن چاره اندیشی خاصی صورت نگرفته است.

اردلان ادامه داد: دولت می توانست با سیاست گذاری درست تمهیداتی بیندیشد تا بازار تنظیم شده و ضرری نیز متوجه مرغدار نشود. ولی به دلیل نبودن سیاستی در این زمینه بازار با روش عرضه و تقاضا خود را تنظیم می کرد و در این تنظیم مرغدار همیشه ضرر کننده اصلی است چرا که هزینه تولید مرغ با هزینه فروش یا سر به سر می‌شود یا بیشتر از آن که هر سال این روند ادامه دارد.

خرید مرغ توسط پشتیبانی امور دام نه تنها منجر حمایت از مرغداران نشد بلکه در زمانی که مرغ های خریداری شده نزدیک به زمان انقضا بود با قیمت پایین تر وارد بازار شد و خود پشتیبانی امور دام رقیب مرغدارن شد

وی در ادامه با بیان این که معاون پشتیبانی امور دام سال گذشته برای حمایت از مرغداران اقدام به خرید مرغ مازاد از مرغداران کرد، گفت: خرید مرغ توسط پشتیبانی امور دام نه تنها منجر حمایت از مرغداران نشد بلکه در زمانی که مرغ های خریداری شده نزدیک به زمان انقضا بود با قیمت پایین تر وارد بازار شد و خود پشتیبانی امور دام رقیب مرغدارن شد.

اردلان تصریح کرد: ولی مقرر شده است که پشتیبانی امور دام در زمینه حمایت از مرغداران در بخش هایی مانند نهاده وارد شود. ضمن اینکه دولت می تواند با سیاست گذاری صحیح به جای کنترل بازار صنعت مرغ پس از تولید در زمانی که هنوز جوجه ریزی نشده است اقدام به کنترل این صنعت کند. در کشور تنها چند شرکت کار واردات مرغ اجدادی و جوجه را انجام می دهند که دولت به راحتی می تواند تولید و واردات آن ها را با میزان مصرف در کشور کنترل کند تا اینکه بخواهد ۱۰ هزار واحد مرغداری را کنترل کند.

افزایش غیرقانونی تولید توسط برخی مرغداران

وی بیان کرد: ظرفیت جوجه ریزی هر استان در ماه توسط پشتیبانی امور دام مشخص شده است که ظرفیت استان ما حدود ۶ میلیون قطعه است، ولی عملا گاهی تا ۱۱ میلیون قطعه نیز جوجه ریزی انجام می شود که غیر قانونی است و برخی مرغداران به دلیل بدهی های بانکی و مشکلاتی که دارند جوجه ریزی غیر قانونی مازاد نیز انجام می دهند.

 

 

اردلان قیمت فروش هر کیلو مرغ را حدود سه هزار تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که هزینه تولید هر کیلو مرغ گوشتی حدود سه هزار و ۹۰۰ است که هزار تومن در هر کیلو برای مرغدار ضرر است.

وی معتقد است که دولت می تواند با تمهیداتی درست زمینه صادرات بیشتر مرغ مازاد کشور را به ویژه در کشورهایی مانند عراق فراهم کند تا بازار داخل نیز تنظیم شود.

در مجموع باید گفت ضمن این که تعداد مجوزهای صادر شده مرغداری استان بیش از میزان نیاز است، جوجه ریزی ها هم به صورت غیر قانونی و مازاد بر سقف تعیین شده است. در عین حال کاهش میزان تقاضا به توجه به شرایط اقتصادی پیش بینی های تولید را بر هم زده و همین موضوع باعث ضرر چند برابر تولیدکنندگان شده است.

مازاد تولید منجر به ضرر مرغداران می شود

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان در این رابطه گفت: مهم ترین مساله در رابطه با تولید مرغ در استان، مازاد تولید است که منجر به کاهش قیمت مرغ و در نتیجه ضرر مرغداران می شود.

رحمت الله سمیعی افزود: چند راهکار برای این موضوع اندیشیده شده است تا هم مرغدار سود اندک خود را ببرد و هم مصرف کننده بتواند مرغ را با قیمت مناسب از بازار تهیه نماید.

وی تصریح کرد: اولین راهکار این است که مازاد تولید را به خارج از کشور صادر کنیم وبرای این کار باید توان صادر کنندگان خود را در کشورهای دیگر افزایش دهیم چرا که صادر کنندگان کشورهایی مانند ترکیه و برزیل مرغ را با قیمت پایینی در بازارهایی مانند عراق به فروش می رسانند و در این خصوص نیازمند مشوق های صادراتی هستیم تا توان رقابت در بازارهای خارجی را داشته باشیم.

وی گفت: سال های گذشته شرکت پشتیبانی مرغ های مازاد را خریداری می کرد و در زمانی که بازار به دلیل کاهش عرضه با افزایش قیمت مواجه بود مرغ های مازاد را در بازار عرضه می کرد ولی در حال حاضر کاهش تولید وجود ندارد وشرکت پشتیبانی هم نمی تواند مرغ ها را ذخیره کند.

وی افزود: راهکار دوم این است که نهادهای ذیربط در فرآیند قیمت گذاری یک کف قیمت را در نظر بگیرند تا مرغدار در هر شرایط تولیدی، ضرردهی به دلیل کاهش قیمت نداشته باشد و در این خصوص هفته آینده با حضور اتحادیه و ذینفعان و نهادهای ذیربط جلساتی برگزار می شود.

سمیعی بیان کرد: راهکار دیگر این است که مدیریت تولید داشته باشیم و تولیدات مان به اندازه نیاز باشد. کاهش جوجه ریزی و کاهش واردات مرغ اجدادی راهکار دیگری است که در حال اقدام است.

وی افزود: در کارگروه رفع موانع تولید نیز مشکلات مرغداران که بیشتر در سیستم بانکی و نهادهای اجرایی است بررسی و پیگیری می شود.

با توجه به این که چندسالی است که قیمت های عرضه و تقاضا در بازار مرغ دچار نوسانات فراوان شده و هر ساله خسارت های فراوانی به مرغداران وارد می شود، نیاز است امسال دستگاه های متولی چاره اندیشی بهتری داشته باشند تا این مشکل برای همیشه رفع شود. متاسفانه نبود مدیریت مناسب تولید و همچنین نداشتن نظارت از سوی دستگاه ها هر ساله باعث خسارت های فراوان به تولید کنندگان می شود. امسال هم میزان خسارت ها به گونه ای بود که باعث تجمعات مختلف مرغداران شد و برخی از آن حتی می گویند اگر قیمت فروش آن ها به صرفه نباشد ضمن کاهش تعداد کارگران مجبور هستند تولیدات خود را دفن کنند. بلایی که چندی پیش بر سر سیب زمینی آمد.

منبع:مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار