تعطیلی هفته نخست کورس اسب‌دوانی؛

هفته نخست کورس اسب‌دوانی بهاره گنبد به دلیل اعتراض مالکان و به دستور فرماندار این شهرستان تعطیل شد و فدراسیون سوارکاری اعلام کرده که این رقابت‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

مالکان به جوایز اعتراض کردند/برگزاری کورس گنبد درهاله‌ای از ابهام

رقابت‌های اسب‌دوانی کورس بهاره گنبدکاووس قرار بود جمعه ۲۰ فروردین در مجموعه سوارکاری این شهرستان آغاز شود و علاقمندان به این رشته پس از نزدیک به ۵۰ روز تعطیلی، بی صبرانه در انتظار آغاز این مسابقات بودند.

 به گزارش گلستان24، در حالی که ابتدای هفته گذشته ثبت نام از اسب‌ها برای شرکت در هفته نخست کورس بهاره گنبد انجام شد تا در هشت دور یک هزار متری با یکدیگر رقابت کنند، در فاصله دو روز مانده به آغاز رقابت‌ها، فرماندار ویژه گنبدکاووس با ارسال نامه‌ای به مسئول برگزاری مسابقات، دستور به تعطیلی هفته نخست کورس بهاره گنبد داد.

این تصمیم فرماندار پس از جلسه با مالکان و مربیان اسب‌های شرکت کننده در کورس که به نحوه آزمایش دوپینگ، مبلغ جوایز و اوضاع نابسامان مجموعه سوارکاری گنبدکاووس اعتراض داشته‌اند، گرفته شد و فدراسیون سوارکاری نیز در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که رقابت‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

نمایندگان فدراسیون پاسخگوی اعراض ها باشند

فرماندار ویژه گنبدکاووس می‌گوید: مالکان و مربیان اسب‌ها از مدت‌ها قبل به این مسائل اعتراض داشته‌اند.

محمد حمیدی اظهار می‌کند: مالکان و مربیان معترض هستند که مبلغ جوایز در چند سال اخیر افزایش نداشته، وضعیت اصطبل‌ها مناسب نیست و اینکه آنها شاهد یا ناظری در اعلام نتایج دوپینگ ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این اعتراضات در آستانه آغاز کورس بهاره صورت گرفته، می‌گوید: این گلایه‌ها اواخر سال گذشته مطرح شد، اما آن زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داشتیم، پس از آن هم به تعطیلات نوروز برخوردیم و شنبه هفته گذشته بود که حدود ۱۵۰ نفر از مالکان و مربیان، طوماری را امضا کردند که در هفته نخست کورس شرکت نمی‌کنند.

فرماندار ویژه گنبدکاووس ادامه می‌دهد: این افراد که ۸۰ درصد مالکان را تشکیل می‌دهند، معتقد هستند کسی به خواسته‌های آنها توجهی نمی‌شود و ما پس از بررسی‌های صورت گرفته، پیش بینی کردیم که برگزاری هفته نخست ممکن است موجب ایجاد دودستگی و تنش اجتماعی شود و با تعطیلی هفته نخست رقابت‌ها قصد داشتیم در این فرصت، مشکلات را حل کنیم.

قرار است یکشنبه جلسه‌ای با حضور معترضین و نمایندگان فدراسیون در فرمانداری گنبدکاووس برگزار و مشکلات حل شود، حمیدی در این خصوص می‌گوید: نمایندگان فدراسیون جلسه‌ای را با مالکان اسب‌ها در تهران تدارک دیده بودند، در حالی که تعداد مالکان اسب در گلستان بسیار زیاد است و بهتر است نمایندگان فدراسیون به استان بیایند و پاسخگوی اعتراضات این تعداد مالک و مربی باشند.

وی با بیان اینکه خواسنه ما تعطیلی کورس اسب‌دوانی گنبد نیست، تصریح می‌کند: مالکان اسب‌ها می‌گویند حدود سه میلیون تومان برای نگهداری اسب در ماه هزینه می‌کنند، در حالی که جایزه نفر دوم سه میلیون تومان است و به نظر من این منطقی نیست و باید این مشکلات حل شود.

 

 

اعتراضات مالکان و مربیان بی‌مورد است

اما مسئول برگزاری مسابقات اسب‌دوانی در استان گلستان این اعتراضات را بی‌مورد می‌داند.

حکیم ایگدری می گوید: شنبه هفته گذشته ثبت نام برای شرکت در هفته نخست کورس بهاره گنبد انجام شد که در نهایت برای ۷۹ راس اسب، هشت دور یک‌هزار متری در نظر گرفتیم که در سایت اسب‌دوانی ایران هم اعلام شد، چند مربی و مالک که به جوایز، دوپینگ و جرایم آن معترض بودند و اعتراض خود را به فرمانداری و اداره ورزش و جوانان گنبد اعلام کردند که فرماندار گنبد نیز دستور به تعطیلی هفته نخست رقابت ها داد و ما این موضوع را به فدراسیون سوارکاری اعلام کردیم که فدراسیون نیز مسابقات را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه تعداد معترضین حداکثر ۴۰ نفر بوده، اظهار می‌کند: در جلسه مالکان با فرماندار، بنده هم حضور داشتم و آنطور که گفته شده، معترضین ۸۰ درصد مالکان نیستند، سوال اینجاست که چرا این اعتراضات در زمان برگزاری کورس پاییزه صورت نگرفت و گناه آن ۷۹ نفری که با رضایت کامل برای شرکت در هفته اول ثبت نام کرده‌اند، چیست؟

مسئول برگزاری مسابقات اسب‌دوانی در استان گلستان در خصوص اعتراض مالکان و مربیان به نحوه آزمایش دوپینگ پاسخ می‌دهد: بررسی دوپینگ‌ها کاملا شفاف است و هر هفته نتایج آن در سایت اسب‌دوانی ایران اعلام می‌شود، این آزمایش ها در یکی از بهترین آزمایشگاه‌های جهان در فرانسه انجام می‌شود.

ایگدری اضافه می‌کند: طبق قانون هر مالک و مربی وظیفه دارد در محوطه نمونه‌گیری نسبت به آزمایش و نتیجه آن نظارت داشته باشد، نمی‌دانم منظور آنها از مشکوک بودن آزمایش دوپینگ چیست، مشکوک این است که هر دارویی را مصرف می‌کنند و در نهایت طلبکار هستند.

وی با اشاره به اعتراض دیگر مالکان و مربیان به مبلغ جوایز می گوید: فدراسیون سوارکاری هر درآمدی از محل پیش بینی مسابقات، دفترچه، ورودی، ثبت نام و ... دریافت می‌کند، پس از محاسبه هزینه‌های اجرایی، مبلغ باقی مانده را به عنوان جایزه در نظر می‌گیرد.

ایگدری همچنین به اعتراض در خصوص امکانات مجموعه سوارکاری گنبدکاووس، اشاره می‌کند: مشکلات مجموعه موضوع جدیدی نیست و ما همواره پیگیر بازسازی مجموعه از طریق شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور بوده‌ایم که رسیدگی به آن تشریفات خاص خودش را دارد.

وی اظهار می‌کند: این مشکلات از ۴۰ سال قبل در مجموعه سوارکاری گنبد و برگزاری مسابقات وجود داشته و آیا باید به این دلایل، رقابت ها تعطیل شود؟ در هر صورت امیدواریم پس از برگزاری جلسه نمایندگان فدراسیون با مالکان و مسئولان، رقابت‌های اسب‌دوانی کورس بهاره گنبد هر چه زودتر آغاز شود.

 

 

نمی‌دانم چرا جوایز را افزایش نمی دهند

ستار مهرانی یکی از برترین چابکسواران کورس‌های اسب‌دوانی، تعطیلی این رقابت‌ها را به ضرر همه می‌داند.

وی می‌گوید: مالکان و مربیان اصلی برای شرکت در هفته نخست ثبت نام نکردند و آنهایی که قرار بود در هفته نخست شرکت کنند، مربیان رده پایین بودند.

مهرانی کم بودن جوایز مسابقات را اصلی‌ترین مشکل مالکان و مربیان می‌داند و اظهار می‌کند: هر اسبی که قهرمان می‌شود، مالک و مربی تقریبا دو میلیون تومان می‌گیرند، در حالی که اسب‌های کورس در هفته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیون تومان هزینه دارند و این عادلانه نیست.

این چابکسوار می‌گوید: از پنج سال گذشته تاکنون مبلغ جوایز همین بوده و فقط مقدار بسیار کمی افزایش داشته است، مسئولان برگزاری رقابت ها می‌توانند جوایز را افزایش دهند اما نمی‌دانم چرا این کار را نمی‌کنند.

وی در خصوص اعتراض برخی مالکان و مربیان به موضوع دوپینگ، یادآور می‌شود: نوع دوپینگ‌ها را اکثریت قبول دارند و تنها مشکل در این قسمت، اعلام نتایج آن است که بیش از دو ماه زمان می‌برد تا جوایز پرداخت شود، در گذشته این مرحله فقط دو هفته زمان می‌برد، اما اکنون این مدت زمان طولانی بسیار خسته کننده شده است.

 مشکلات موجود و اعتصاب این تعداد مالکان و مربیان اسب ها که منجر به تعطیلی رقابت‌ها شده در نهایت به ضرر ورزش سوارکاری و اسب‌دوانی استان گلستان خواهد بود و موجی از ناامیذی را در علاقمندان به این رشته به وجود خواهد آورد، امیدواریم این مشکلات پس از جلسه مالکان و مربیان معترض با نمایندگان فدراسیون سوارکاری حل شود تا بار دیگر شاهد برگزاری رقابت های کورس اسب‌دوانی در گنبد و بازگشت شور و هیجان به این رشته باشیم.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار