اجاره دادن اتاق به مسافران شغل کاذب نیست

مدیر اجرایی طرح تکاپو در استان گلستان گفت: 11.8درصد جمعیت استان گلستان یعنی حدود 720هزار نفر بیکار هستند ضمن اینکه میزان اشتغال ناقص نیز در گلستان بسیار بالاست.

حدود 720هزار نفر در گلستان بیکار هستند

به گزارش گلستان24،رضا تازیکی، مدیر اجرایی طرح تکاپو در استان گلستان در گفتوگو با خبرنگاران گفت: تفاوت طرح تکاپو با دیگر طرح های اشتغال در این است که بنگاه کسب و کار جدید ایجاد نمی کند و به توسعه کسب و کارهای موجود می پردازد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه کسب و کارهایی هستیم که به رونق اقتصاد منطقه منجر شده و موجب تحرک بخشی به اقتصاد استان شوند، تصریح کرد: با اصلاح بنگاه های کسب و کار می توانیم نیروی کار جدید ایجاد و معضل اشتغال را ترمیم کنیم.

تازیکی هدف اجرای طرح تکاپو را ایجاد 445هزار شغل جدید خواند و افزود: در راستای تحقق این هدف چندین تفاهمناه بین دستگاهی مابین وزارت تعاون و بسیج سازندگی، وزارت نفت، کمیته امداد، میراث فرهنگی و چندین دستگاه دیگر در حال انجام است.

حدود 720هزار نفر در گلستان بیکار هستند

مدیر اجرایی طرح تکاپو در استان گلستان به تعریف اشتغال ناقص پرداخت و اشتغالی که به لحاظ ماهیت و زمانی کامل نیست را از این نوع خواند و ابراز کرد: نرخ بیکاری در استان گلستان 11.8درصد است که یعنی چیزی حدود 720هزار نفر از جمعیت استان بیکار هستند، علاوه بر این نرخ اشتغال ناقص نیز در استان گلستان بسیار بالاست و در این زمینه در جایگاه اول کشوری قرار داریم که باید بتوانیم آن را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه افراد جویای کار استان مهارت بالایی نیز ندارند، گفت: 42درصد افرادی که در مراکز کاریابی استان ثبت نام کردند مهارت خاصی نداشتند ضمن اینکه اگر تناسب بین دانش آموختگان استان و مزیت های اقتصادی گرفته شود تناسبی بر مبنای نیاز وجود ندارد و حدود 70درصد افراد در رسته کاری خودشان مشغول به کار نیستند.

تازیکی در خصوص رشد صنایع در استان گلستان نیز عنوان کرد: خوشبختانه می توان گفت صنعت در استان گلستان متناسب با ظرفیت های استان شکل گرفته اما هنوز هم ظرفیت های خالی در این بخش وجود دارد.

مدیر اجرایی طرح تکاپو در گلستان علاوه بر شهرک های صنعتی به صنعت گردشگری نیز به عنوان فرصت خوب برای توسعه اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: مهاجرت روستا به روستا به خصوص در بخش شمالی استان زیاد صورت گرفته و این بدلیل کمبود آب و یا اشتغال ناقص بوده است که شهرهای ما نیز ظرفیت پذیرش آن ها را نداشتند.

خراسان و سیستان و سمنان بیشترین مهاجر را در گلستان دارند

وی با بیان اینکه استان گلستان بیشتر مهاجرپذیر بوده تا مهاجرفرست، ادامه داد: قسمت اعظم مهاجرین به گلستان را اهالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و سمنان تشکیل می دهند.

تازیکی با اشاره به مهاجرت هایی که به استان گلستان انجام می گیرد، گفت: بخش اعظم روستاهای کوهپایه ای استان گلستان دارد خالی از سکنه و تبدیل به اقامتگاه های آخر هفته ای می شود که می توان از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده کرد.

عبور سالانه 12میلیون گردشگر از گلستان/ تولید معیشتی بر تولید تجارت پذیر پیشی گرفت

مدیر اجرایی طرح تکاپوی استان گلستان تصریح کرد: 12 میلیون نفر گردشگر سالانه از گلستان عبور می کنند اما بدلیل کم توجهی به صنعت گردشگری تاثیری در اقتصاد استان نگذاشته اند در حالیکه می توان بسیار راحت این ظرفیت عظیم را در خود نگه داشت.

وی متذکر شد: اشتغال در حوزه اشتغال غیررسمی استان شکل گرفته و بخش زیادی از صادرات صنایع ما نیز از طریق صادرات غیررسمی است و در همین راستا بنگاه های خدمات غیررسمی نیز افزایش داشته اند، مشاغل غیررسمی بزرگ شدند و تولید معیشتی بر تولید تجارت پذیر پیشی گرفته و ارزش افزوده کمی نیز دارد.

تازیکی از موثرترین راه ها برای نجات توسعه استان و کمک به اشتغالزایی را توسعه صنعت گردشگری خواند و گفت: سالانه گردشگران زیادی از مسیر گلستان زائر امام هشتم (ع) می شوند اما به طور کلی 96 درصد گردشگران تنها از استان عبور می کنند و 4درصد باقی نیز اقامت حداقلی دارند که نزدیک به 750هزار نفر در طول یک سال می شوند که رقم ناچیزی است.

مدیر اجرایی طرح تکاپو خاطرنشان کرد: اگر حوزه گردشگری تقویت شود بازار مصرفی ایجاد می شود که تمامی بخش ها به آن نیاز دارند و از آن بهره خواهند برد.

اجاره دادن اتاق به مسافران شغل کاذب نیست

وی هدف تدوین طرح رونق گردشگری استان گلستان را ایجاد 4500 شغل جدید عنوان کرد و گفت: اجاره دادن اتاق به مسافران شغل کاذب نیست بلکه می توان با ساماندهی این بخش عایدی زیادی نیز نصیب حوزه گردشگری کرد، در حال حاضر تنها 40 واحد اقامت رسمی در استان وجود دارد در حالیکه نزدیک به 2هزار واحد اقامت غیررسمی نیز فعال هستند.

تازیکی در پایان خاطرنشان کرد: اقامتگاه های روستایی با جاذبه های گردشگری که دارند می توانند مکمل های خوب و غنی برای اقتصاد روستا باشند که علاوه بر اینکه خطری برای محیط زیست ندارند ممکن است دوباره موجب مهاجرت معکوس به روستاها نیز بشوند.

منبع:گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار