سکته باغداران گلستانی سوغاتی تلخ سرما

گلستانی‌ها اگر چه به واسطه سرمای سخت و برودت ناشی از آن، دچار آسیب‌های فراوان مادی شده‌اند، اما بیش از هر چیز از سردی رفتار دولتمردان گله‌مند هستند.

رفتار دوگانه و سرد مسؤولان کشوری با گلستانی‌ها

به گزارش گلستان24، اگر چه این استان شمالی طی هفته‌های اخیر به دلیل تغییرات جوی، انواع خسارات را در سطح گسترده‌ای تجربه کرده اما مسؤولان کشور ترجیح می‌دهند به استان مجاور سر بزنند و از آنان به خاطر صبوری و تحمل مشکلات تشکر کنند.

باغداران گلستانی

تجربه طی این سال‌ها، حداقل به گلستانی‌ها ثابت کرده، با وجود تصویب اعتبارات حوادث در دولت یازدهم و حتی تخصیص آن، نباید زیاد امید داشت که آن اعتبارات نقد شود، اما برد خبری چنین اخباری برای استان شمالی همسایه موجب شده تا مردم گلستان از خود بپرسند که ما مگر خسارت ندیده‌ایم.

این موضوع حتی موجب شد نماینده ولی فقیه در استان گلستان نیز از دولت بخواهد مشکلات کشاورزان و باغداران خسارت دیده گلستانی را مورد توجه قرار دهد و بین کشاورزان گلستانی و مازندرانی تبعیض قائل نشود.

 امام جمعه شهرستان گرگان در نماز جمعه این هفته، مصرانه از دولت خواست کشاورزان استان گلستان را مورد حمایت قرار دهد و عنوان کرد: در خبرها شنیده شد که استان مازندران به واسطه خسارت سرما به مرکبات مورد توجه دولت قرار گرفت، این در حالی است که استان گلستان نیز با چنین مشکلی مواجه شده است.

نورمفیدی گفت: کشاورزان و باغداران استان در پی سرمای اخیر متضرر شدند، لذا از دولت مصرانه می‎خواهیم همانطور که به کشاورزان استان مازندران توجه شد، به کشاورزان گلستانی هم توجه کند، تبعیض قائل نشود و فکری برای جبران خسارت کند.

*گلایه شدید نماینده ولی فقیه در گلستان از دولت بابت تبعیض بین کشاورزان گلستانی و مازندرانی

باید پذیرفت، مردم حق دارند، چرا که حوادث جوی اخیر به لحاظ برودت همچون سال 1392 به هیچ‌وجه قابل قیاس با مازندران نیست و آنان به دلیل کاهش 6 تا 15درجه زیر صفر، نه تنها مرکبات، بلکه درختان خود را از دست داده‌اند، دغدغه‌ای که کشاورزان استان همسایه شمالی راجع به از بین رفتن درختان ندارند و یا به شکل اندکی با آن مواجه هستند.

با نگاهی به گذشته متوجه خواهیم شد که برای بار اول نیست که چنین رفتاری سرد از سوی دولتمردان سرزده است، چنانچه در سال جاری زمانی که سیل موجب کشته شدن یک خانواده سه نفره گلستانی شد باز هم این مسئولان کشوری بودند که رغبتی به حضور در گلستان نداشتند و ابتدا عزم خود را برای حضور و رسیدگی به مشکلات هموطنانمان در دیگر نقاط کشور جزم کردند و سپس پس از چند هفته عازم گلستان شدند.

این در حالی بود که سیل جدا از تلفات جانی، خسارت چشمگیری به زیرساخت‌های گلستان و منازل شهروندان گلستانی وارد کرد اما پرونده نه چندان مثبت دولت یازدهم در تخصیص اعتبارات موجب شد تا این آمار خسارات بدون سرو صدا به کشور منتقل شود و البته باز هم خبری نشد، اما برخلاف گلستان، این استان مازندران بود که در هیأت دولت اعتبارات و تسهیلات را ازآن خود ساخت.

هنوز صدای معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خاطر گلستانی‌ها در سال 1393در خاطر مسؤولان گلستانی هست که چنان از رسیدگی به مشکلات و اختصاص اعتبارات سیل سخن می‌گفت که تصور می‌رفت که به زودی با تخصیص اعتبارات در خور، بتواند مشکلات این بخش را کاهش دهد اما اتفاقات، آن گونه که وی ترسیم کرد، روی نداد و تنها در حد حرف‌های هیجان‌انگیز باقی ماند.

این در حالی بود که طی سنوات پیش‌از آن با وجود مشکلات مادی دولت گذشته، اعتبارات حوادث به شکل 100 درصد اختصاص می‌یافت اما کل اعتبارات دریافتی استان در سیل 1393، به 30 درصد هم نرسید، بسیاری از پروژه‌ها نیمه تمام باقی ماند و حتی در شرایط کنونی هم بسیاری از پیمانکاران از دستگاه‌های عملیاتی دولتی گلستان مطالبه دارند.  

جدا از داستان اعتبارات ناکام سیل 1393، در سیل چند ماه گذشته نیز توجهی به گلستانی‌ها نشد و حتی پیگیری و نامه‌نگاری مسؤولان استان هم به جایی نرسید و مسؤولان کشوری چه در سازمان و چه دولت همچنان بر طبل نداری و نبود اعتبارات کوبیدند.

 در همان زمان، که گلستانی‌ها در پی اعتبارات سال 1393 و خواستار توجه دولت به خسارات سیل سال جاری بودند، دولت تدبیر بیش از98 میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی بخش­‌های خسارت­ دیده ناشی از سیل به استان مازندران اختصاص داد و البته هیچ عددی بابت خسارات سیل اخیر به گلستان اختصاص نداد تا آنان بدانند در مراکز مهم اعتباری کشور بسیار تنها هستند.    

*در گلستان هم مرکبات از بین رفت و هم درختان/ سکته چند باغ‌دار گلستانی  

متسافانه این موضوع مسبوق به سابقه است چنانچه در سرما و یخبندان سال 1392 نیز بابت سرمازدگی و یخبندان و برودتی که بسیاری از باغات و محصولات گلستانی‌ها را از بین برد، هیچ مبلغی به گلستان اختصاص نیافت اما استان مجاور باز هم از الطاف و توجه خاص دولت برخوردار شد، این موضوع حتی به شکل گلایه از جانب استاندار گلستان در جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز به نوبخت عنوان شد و البته معاون اول رئیس جمهور، قول داد آن را به شکل دیگر جبران کند، جبران مافاتی که هرگز اتفاق نیفتاد.

این موضوع در حوادث جوی اخیر هم نمود بیشتری پیدا کرد و مسئولان مدیریت بحران کشور باز هم ترجیح دادند تا در مازندران حاضر شده و به مشکلات سرمازدگان در این استان شمالی رسیدگی کنند، در حالی که مدیریت، تدبیر به موقع و پیشگیری مناسب در گلستان، موجب شد، حتی کمبود گاز مازندران از قبل ذخیره انرژی توسط گلستانی‌ها جبران شود، تدابیری که گویا در کشور آنچنان خریدار ندارد.

در حالی که ایستگاه‌های سی‌ان‌جی در گلستان برای فرستادن گاز به مازندرانی‌ها قطع بود، اما مسؤولان این استان شمالی به جز دو روز اول، در روزهای جمعه و شنبه هیچکدام از ایستگاه‌های سی‌ان‌جی خود را قطع نکردند و این ایستگاه‌ها به خدمات خود مشغول بودند.

پس از این همه تلاش و انصاف، اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان، کشاورزان و باغ‌داران و مدیریت سوخت در استان، حداقل انتظار می‌رفت مسؤولان کشوری از مردم استان تشکر و قدردانی کنند و بابت زحماتی که گلستان بابت هموطنان دیگرش متحمل شده، به این موضوع اشاره ‌کنند، اما رفتارهای سرد مسؤولان دوباره نشان داد که گویا هیچ اتفاقی روی نداده است.

 گلستان بر خلاف دیگر استان‌های شمالی، از کمترین رشد اقتصادی برخوردار است و زیرساخت‌های توسعه آن نیز شرایط مناسبی ندارد و حتی وعده‌های روسای جمهوری سابق و فعلی هم در کاستن این محرومیت‌ها چندان اثربخش نبوده و بدون شک این کم‌توجهی‌ها در خور مردم این سرزمین اسلامی نیست.

یک دامدار گلستانی که اخیرا بر اثر برودت اخیر و نبود سوخت کافی تمامی جوجه‌های مرغداری خود را از دست داده است گفت: این سرما تمام داشته‌هایم را از بین برد و مرا به خاک سیاه نشانده است.

م.رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه نبود سوخت گازوئیل موجب شد تا مرغداری من به لحاظ تامین گرما دچار مشکل شود و آنچه نباید اتفاق بیفتد روی دهد و همه جوجه‌هایم از بین برود.

وی ادامه داد: اکنون دردم را به چه کسی بگویم، به هرجایش که فکر کنید هم رفتم، حتی استانداری، اما آنان هم می‌گویند که وضعیت به گونه‌ای است که کار چندانی نمی‌توان انجام داد.

رحیمی تصریح کرد: من یک تولیدکننده هستم که اکنون دچار مشکل شده‌ام، به بانک بدهکار هستم و منبع درآمدم نیز همین یک واحد مرغداری است، در این شرایط چه کسی جز دولت باید کمکم کند.

 علاوه بر این مرغ‌دار، باغ‌داران گلستانی هم نمی‌دانند چه باید بکنند، آنان که اهرم‌های تولیدی این منطقه شمالی هستند، پاسخ چندان قانع‌کننده‌‌ای از مسؤولان دریافت نمی‌کنند.

یک کشاورز گلستانی با اشاره به خسارت چند میلیونی به سه هکتار از باغ مرکباتش گفت: حداقل انتظار ما از دولت این است که در چنین شرایط سختی به ما کمک کند تا دوباره بلند شویم و کارمان را ادامه دهیم.

*باغ‌داران گلستانی انتظار حمایت دولت را دارند

حسن مزنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان ادامه داد: حوادث اخیر جوی و خسارت به مرکبات تاکنون موجب سکته چند تن از کشاورزان و باغداران منطقه شده، چرا که همه چک در دست مردم دارند و انتظار داشتند با فروش مرکبات بدهی‌های خود را به مردم و بانک‌ها پرداخت کنند.         

وی یادآور شد: در این شرایط نه تنها مرکبات ما بلکه درختان هم دچار مشکل شده‌اند و جدا از خشک شدن، حداقل دو سال در زمینه باردهی عقب افتاده‌اند که این موضوع خسارات مادی بسیاری را متوجه من و دیگر باغ‌داران گلستانی می‌کند.

مزنگی با اشاره به اختصاص کمک دولت به مازندرانی‌ها افزود: ازاینکه دولت به کشاورزان کمک می‌کند جدا از این که کجا زندگی می‌کنند، باید تشکر کرد اما ما هم بخشی از این مردم هستیم و شدیدا دچار خسارت شده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نسبت به برداشت محصول خود اقدام نکرده‌اید، تصریح کرد: به بار نرسیدن محصول، نبود کارگر و امکانات برداشت موجب شد تا این مهم انجام نشود و بار محصولات باقی بماند.

این کشاورز غرب گلستان تصریح کرد: ما تولید کننده‌ایم و تنها حامی خود را پس از خدای بزرگ دولت است، و چنانچه دولت نخواهد به ما توجه کند، چه باید کرد.

مزنگی ادامه داد: اعطای خسارت و خرید باری که برسر درخت‌ها مانده، می‌تواند بخشی از خسارات باغ‌داران گلستانی را جبران کند که همین موضوع در شرایط کنونی غنیمت است.

 مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به حوادث اخیر جوی در گلستان و خسارت وارد شده به زمین‌های زراعی، باغ مرکبات و دام‌های استان گفت: با توجه به احتمال بروز شرایط جوی، در چند روز مانده به حادثه، موضوع از طریق رسانه‌ها به مردم استان اطلاع‌رسانی شد تا با تمهیداتی از سوی کشاورزان بتوان خسارت‌های احتمالی را کاهش داد.

صادق‌علی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این بخش اول کار حوزه مدیریت بحران استان بود که به درستی انجام شد و البته شرایط نامتعارف بارش برف و یخبندان آن‌گونه که تصور می‌شد پیش رفت و با وجود همه هشدارها به دلیل ابعاد حادثه، خسارات بسیاری به گلستانی‌ها در حوزه کشاورزی وارد شد.

وی ادامه داد: طبق وظیفه و با توجه به اهمیت ابعاد حادثه، سریعا خسارات به سطوح ملی اعلام خسارت شد تا بتوان بر اساس آن  قانونی اقداماتی را در استان انجام داد.

مقدم تصریح کرد: از جمله این اقداماتی که دولت می‌تواند در این زمینه اتخاذ کند، تامین تمهیدات برای استمهال وام باغداران، ارائه تسهیلات بانکی و همچنین بلاعوض اندک معیشتی است  که همه این موارد مورد پیگیری مسؤولان استانی است.

وی ادامه داد: تاکنون مکاتبات با وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور و سازمان مدیریت بحران کشور انجام گرفته، فرم‌های مرتبط ارسال شده و مسؤولان استان به طور جدی پیگیر اعتبار خسارت اخیر هستند.

*مکاتبات و پیگیری‌ها برای اختصاص اعتبارات به خسارات اخیر جوی همچنان ادامه دارد

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به خسارت چند ساله سرما و یخبندان به باغات مرکبات در گلستان متذکر شد: به نظر می‌رسد، نبود صنایع تبدیلی به ویژه در زمینه مرکبات موجب شده تا این مشکل بیشتر خود را نمایان سازد در حالی که اگر صنایع تبدیلی در این بخش وجود داشت، می‌شد با تدبیر و استفاده از چنین ظرفیتی این موضوع را بهتر مدیریت کرد.

مقدم تصریح کرد: تمام تلاش مسؤولان استان برای اختصاص اعتبارات برای جبران خسارت برف و یخبندان اخیر انجام گرفته و انتظار می‌رود دولت نیز این خواست استان را به شکل جدی مورد توجه قرار دهد.

مرور بر عملکرد دولت یازدهم در زمینه رسیدگی به وضعیت خسارت‌دیدگان افق چندان روشنی را ترسیم نمی‌کند و حداقل رفتار دولت در زمینه سیل‌زدگان سال 1383 موید آن است که وعده‌های دولت نقدشدنی نیست.

در این گذر مشکلات اخیر علاوه بر تلاش مسؤولان استانی به همت نمایندگان استانی نیز بستگی دارد تا همچون استان مجاور شمالی، ضمن بررسی این موضوع، دولت را متوجه مشکلات و خسارات این استان شمالی  کنند تا بیش از این گلستانی‌ها متضرر نشوند.


منبع : فارس

ارسال نظر

  • سید
    0

    آقایون نماینده هاکلاهشونو بالاتربذارند!!! ناخن کوچیکه نمایندگان سایراستانها نمیشن!!
    ازنبی بچه شکمو گرفته تادکتررییس مجمع که تادیروزکارمندقراردادی منابع طبیعی بوده!!!وای بحال مردم گلستان بااین نماینده های ....

آخرین اخبار