استان گلستان دارای ظرفیت کمی و کیفی بالا از نظر منابع انسانی متخصص است، از طرفی کشورهای همجوار به خصوص حوزه آسیای میانه در حال حاضر می‎توانند به بازاری پر سود برای مهندسان ما تبدیل شوند.

بازار ناشناخته خدمات فنی و مهندسی در استان گلستان

به گزارش گلستان24، در سال‌های اخیر بازار اشتغال برای اکثر فارغ‌التحصیلان به خصوص فارغ‌التحصیلان رشته‎های فنی و مهندسی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده است در حالیکه اگر زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم باشد می‎توان به مشکلات عدیده در حوزه اشتغال جوانان کمک به‌سزایی کرد.

در این میان، استان گلستان با دارا بودن تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان در رشته‎های فنی و مهندسی و همسایگی با کشورهای حوزه «سی آی اس» که خواهان جذب این ظرفیت نیروی کار برای انجام پروژه‎های خود هستند می‎توان شاهد توسعه و گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی از استان به خارج از مرزها باشیم که این امر بدون شک موجب ارزآوری و درآمد برای استان خواهد شد.

با این وجود مشکلاتی از جمله ناشناخته بودن بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی برای مسؤولان، نبود بازاریابی منطقه‎ای، نبود سیاست‎های تشویقی و منابع مناسب، عدم تسهیلات کم‌بهره برای صادرکنندگان، ارائه خدمات فنی و مهندسی را با کاهش مواجه کرده است.

 

کاهش صادرات خدمات فنی مهندسی از استان گلستان

در همین رابطه عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه به طور کلی منحنی صادرات خدمات فنی مهندسی در کشور روند نزولی داشته است گفت: متعاقبا استان ما نیز متأثر از این وضعیت است در واقع وضعیت فعلی صدور این گونه خدمات مناسب نبوده و متأسفانه شرایط حضور متخصصان فنی ما در کشورهای دیگر به خوبی فراهم نشده است که این موضوع علل مختلفی دارد.

سیدمجتبی موسوی بیان کرد: در حال حاضر کشور ترکیه نزدیک به 20 میلیارد در سال صادرات خدمات فنی مهندسی دارد که اتفاقا بخش کثیر آن در آسیای میانه است، آمارها هم نشان می‎دهد که با وجود شروع خوب ایران در بازار عراق، در حال حاضر صادرات خدمات مهندسی به این کشور هم کاهش یافته است.

خبرگزاری فارس: بازار ناشناخته خدمات فنی و مهندسی در استان گلستان

وی اضافه کرد: استان گلستان دارای ظرفیت کمی و کیفی بالا از نظر منابع انسانی متخصص است، از طرفی کشورهای همجوار به خصوص حوزه آسیای میانه در حال حاضر می‎تواند به بازاری پر سود برای مهندسان ما تبدیل شوند. کشورهای ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و تاجیکستان به دلایل مختلفی از جمله زبان مشترک، سهولت تردد می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

البته ظرفیت‎های موجود در این بخش باید توانمند شده و سازماندهی مناسب داشته باشند و در مواقع لازم مورد حمایت‌های قانونی هم قرار بگیرند.

وی در خصوص اقدامات سازمان نظام مهندسی استان گلستان برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان آمادگی همه‌جانبه خود را برای افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی و سازماندهی شرکت‎ها و توانمندسازی آنها اعلام می‎کند.

ما در سازمان از دو سال گذشته مانند شورای مرکزی در تهران، کمیته‌ای به نام صادرات خدمات فنی مهندسی تشکیل داده‎ایم که وظیفه آنها بررسی وضعیت فعلی و ارائه راهکارهای عملی برای افزایش سهم ایران در بازار ساخت و ساز کشورهای آسیایی است. در عین حال همکاری خوبی بین سازمان، حوزه معاونت عمرانی استانداری و انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی آغاز شده است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان افزود: اگر هدف‌گذاری مناسبی داشته باشیم و در راه رسیدن به آن اهداف تشریک مساعی کنیم با حمایت دولت می‌توانیم سهم خوبی در بازار ساخت و ساز منطقه کسب کنیم.

 

تحریم، تنها دلیل کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیست

به گفته موسوی برخی از شرایط افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی در گرو ارتباط مناسب با سایر کشورها، تسهیلات ارزی مناسب، خدمات بانکی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بعد از رفع تحریم‌ها این مشکلات در حال بر طرف شدن است بنابراین یک بخش از موانع که باعث رکود صادرات در این بخش شده بود در حال حاضر برطرف شده است ولی اگر فقط علت این کاهش سهم استان و یا کشور در بازار خدمات فنی مهندسی را تحریم بدانیم صورت مسأله را پاک کرده‌ایم.

در شرایط فعلی که امکان صادرات مجدد دوباره مهیا شده است دولت باید به تقویت بخش خصوصی بپردازد، تسهیلات کم بهره را برای آنان فراهم کند و جوایز و سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان در نظر بگیرد از طرف دیگر نظارت مناسبی بر بنگاه‌ها و صادرکنندگان داشته باشد که فعالیت و خدمات فنی باکیفیت و استاندارد را در کشورهای هدف ارائه دهند.

 

حمایت دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

وی با اشاره به مشکلات موجود برای صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در این خصوص مشکلات متعدد وجود دارد اول اینکه دولت باید به عنوان حامی و ناظر، برنامه‌های مدون در جهت توانمندسازی بخش خصوصی، حمایت به موقع داشته باشد.

صادرکننده باید با سیاست‌های تشویقی و منابع مناسب و تسهیلات کم بهره روبرو شود. در کشوری مثل ترکیه نرخ بهره وام به صادرکنندگان تقریبا پنج درصد است اما در کشور ما معمولأ کمتر از 20 درصد نیست در کنار این بحث همچنین شرایط اقامت‎های مدت‌دار نیز در کشورهای مورد نظر فراهم شود چرا که ارائه خدمات مهندسی در بخش ساختمان زمان‌بر است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان یکی دیگر از مشکلات موجود را نبود بازاریابی منطقه‌ای مناسب عنوان کرد و گفت: به زبان ساده کشورهای دیگر باید از شرکت‎های ما شناخت مکفی داشته باشند و با ظرفیت‎های آنها آشنا شوند. برای این کار علاوه بر ایجاد نمایشگاه‎های مختلف و برقراری روابط تجاری مناسب بین اتاق‎های بازرگانی باید کمک شود قراردادهای مشارکتی بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی فعال در این صنعت منعقد شود.

 

صدور خدمات فنی و مهندسی و ایجاد اشتغال

از سویی دیگر یک کارشناس اقتصادی در استان بازار خدمات فنی و مهندسی در کشور را یک بازار ناشناخته عنوان کرد و در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: اگر در سال‌های اخیر شناخت خوبی از بازار خدمات فنی و مهندسی داشتیم می‌توانستیم شرایط اقتصادی خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

فریبا مقدم صدور خدمات فنی و مهندسی را یک بازار نو و توانمند در استان گلستان عنوان کرد و افزود: این بازار می‎تواند تراز تجاری ما را مثبت کند چرا که با صدور خدمات فنی مهندسی برای اشتغال داخل و خارج ظرفیت‌آفرینی خواهد شد به طوری که وقتی شرکت‌های خدمات فنی مهندسی فعال می‌شوند حدود 450 مؤسسه فنی در ایران نیز فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت خدمات فنی مهندسی در کشورهای حوزه «سی آی اس»  به واسطه نظام اقتصادی حاکم در گذشته که کاملأ دولتی و کمونیستی بوده مناسب نیست بیان کرد: از طرفی میزان توان علمی و عملی این کشورها در کنار ضعف توسعه و تکنولوژی دانش، چندان مناسب نبوده  و حتی در بعضی از موارد عملکرد بسیار ضعیفی از خود ارائه داده اند.

 به گفته وی کشورهای حوزه سی آی اس پس از استقلال توان بازسازی اقتصاد کشور خود را نداشتند از این رو  نیازمند حضور سایر کشورها در اقتصاد خود هستند و اگر چه بخش خدماتی فنی مهندسی در این کشورها عمدتأ محدود به زمینه پل‌سازی، جاده‌سازی، تونل‌سازی، آب، ساختمان است اما میزان نیازمندی آنها بسیار بالاست.

بر اساس این گزارش، بدون تردید ساماندهی صادرات در بخش کالا و خدمات مهندسی موجب فراهم‌آوری و امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید خواهد شد در شرایط کنونی که اشتغال در گلستان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست  یکی از راهکارهای خروج از رکود می‎تواند نگاه به بازار کشورهای همسایه باشد با توجه به نیروهای متخصص موجود در کشورو بالطبع در استان گلستان حضور این افراد در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه و حوزه سی آی اس می‎تواند موجب بهره‌وری، پویایی و بالندگی در بخش مهندسی استان و رشد اقتصادی باشد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار