شاگرد مرحوم شریعتمداری:

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان کردکوی گفت: فقدان مرحوم علی شریعتمداری خسران، ثلمه و شکاف بزرگی بر تعلیم و تربیت و جامعه علمی کشور است.

فقدان مرحوم شریعتمداری خسران بزرگی بر جامعه علمی کشور است

به گزارش گلستان24، حبیب‎الله نجفی  با تسلیت درگذشت علی شریعتمداری اظهار کرد: مرحوم شریعتمداری اهمیت بسیاری برای تعلیم و تربیت قائل بودند و اعتقاد داشتند راه پیشرفت تعلیم و تربیت کشور در وجود معلمان آموزش‎دیده است و هر کسی که می‎خواهد معلم شود ابتدا باید از کانال تعلیم و تربیت بگذرد.

وی با اشاره به تغییر نام دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارزمی، گفت: مرحوم شریعتمداری هنگام تغییر نام این دانشگاه تلاش بسیاری برای ماندن این عنوان کردند و معتقد بودند واژه «تربیت معلم» یک واژه مقدس است.

* روش تدریس مرحوم شریعتمداری شاگردمحموری و حل مسأله بود

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان کردکوی افزود: مرحوم شریعتمداری می‎گفتند دانشگاه‎ها الزاماً باید کنار دانشکده علوم انسانی دانشکده‎ای به نام دانشکده علوم تربیتی نیز داشته باشند تا برای معلم شدن آنجا آموزش ببینند.

نجفی ابراز کرد: مرحوم شریعتمداری تربیتِ معلم، تألیف کتب درسی، تهیه برنامه درسی و تحقیقات تربیتی را نکات اساسی در تعلیم و تربیت می‎دانستند.

شاگرد مرحوم علی شریعتمداری با اشاره به خاطره‎ای از مرحوم شریعتمداری، توضیح داد: در سال 1382 همایش روش‎های تدریس با حضور معلمان استان مازندران و با سخنرانی مرحوم شریعتمداری برگزار شده بود در آن همایش بنری با عنوان «حضور شما را در همایش فرایند یاددهی و یادگیری گرامی می‎داریم» در گوشه‎ای از سالن نصب شده بود که ایشان سخنرانی خود را با انتقاد از آن نوشته آغاز کردند و گفتند فرایند یاددهی دیگر از بین رفت و تنها فرایند یادگیری مهم است زیرا آنچه که قابل اهمیت است فرایند یادگیری است نه یاددهی.

خبرگزاری فارس: فقدان مرحوم شریعتمداری خسران بزرگی بر جامعه علمی کشور است

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان کردکوی ادامه داد: ایشان معتقد بودند یادگیری باید به عهده یادگیرنده باشد، از این رو روش تدریس ایشان شاگرد محوری و حل مسأله بود و همیشه تأکید داشتند کلاس درس باید مرکز تفکر باشد تا افراد بتوانند در آن تفکر و مطالب را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه شخصیت مرحوم شریعتمداری یکپارچه حفظ ارزش‎های معلم بود، بیان کرد: ایشان به معیشت و معنویت معلمان توجه ویژه داشتند و می‎گفتند معلمان در معیشت نباید از لحاظ مالی ضعیف باشد و در معنویت نیز قبل از تدریس باید تربیت شوند.

نجفی با بیان اینکه شاید در ایران یکی از افرادی که در مقابل مکتب رفتارگرایی واتسون مخالفت کرد مرحوم شریعتمداری بود، اضافه کرد: ایشان مخالف یادگیری شرطی شدن بودند و می‎گفتند اساس یادگیری تفکر است لذا یادگیری باید توأم با فهم باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان کردکوی با بیان اینکه مرحوم شریعتمداری همیشه تاکید می‎کردند که معلم یا استاد باید تفکر دانشجویان را بیدار کند، یادآور شد: استاد می‎گفتند دانشجو باید فرصت سوال کردن و طرح سوال را پیدا کند تا بتواند مزه و شیرینی علم را بچشد.

شاگرد مرحوم شریعتمداری گفت: در سال 1378 دانشجوی دکترای تعلیم و تربیت استاد بودم، که از آن سال به بعد رابطه بین بنده و مرحوم شریعتمداری نزدیک‎تر و صمیمانه‎تر شده بود، طی این سال‎ها وقت‎هایی که مرحوم شریعتمداری به منزل ما می‎آمدند هیچ‎گاه نمی‎دیدم که ایشان وقت خود را بیهوده تلف کنند.

نجفی با بیان اینکه در کلاس درس نیز بسیار به نظم و انضباط حساس بودند، اذعان کرد: استاد همیشه رأس ساعت 8 در کلاس حاضر می‎شد و طی چهار ساعتی که با ایشان درس داشتیم تمام ساعت را بدون وقفه در کلاس می‎نشست و اگر دانشجویی با تأخیر به کلاس می‎آمد ایشان ناراحت می‎شدند.

وی مطرح کرد: مرحوم شریعتمداری به شدت به معصومین (ع) علاقمند بود، از طرفی همیشه به تعلیم و تربیت  و شیوه زندگی  بر مبنای اسلامی تاکید می‎کردند و می‎گفتند شیوه زندگی مردم ایران به سمت غربی شدن می‎رود که برای جلوگیری از این اتفاق باید مردم را به شیوه زندگی اسلامی عادت دهیم و حتی یکی از وظایف معلمان و دانشجویان را عادت دادن افراد به شیوه زندگی اسلامی می‎دانستند.

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان کردکوی، فقدان مرحوم شریعتمداری را ثلمه و شکاف عظیمی بر تعلیم و تربیت و جامعه علمی کشور دانست و خاطرنشان کرد: زنده‎یاد شریعتمداری در نوع خود بسیار کم‎نظیر بودند و با وجود بزرگان علم و ادب بسیار در کشور کسی نمی‎تواند جای خالی ایشان را پُر کند.

به گزارش فارس، مرحوم علی شریعتمداری باسابقه‎ترین عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و چهره ماندگار علمی کشور و همچنین نخستین وزیر علوم و آموزش عالی کشور بودند که در بیستم دی‎ماه جاری در سن 93 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار