سید فرید بنی عقیل در گفت و گوی اختصاصی با گلستان24:

سید فرید بنی عقیل، متولد 1340 در شهرستان کردکوی است. وی از خاطرات کودکیش می گوید و از دغدغه های فرهنگی استان.

کوچه پس کوچه های شهرم هنوز بوی صمیمیت و صفا می دهد

گلستان24، در یگ گفت و گوی صمیمانه، پای صحبت های سید فرید بنی عقیل، معاون سابق پشتیبانی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، نشسته است.

 

سلام.  جناب بنی عقیل، لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

سلام. من سید فرید بنی عقیل، متولد 1340 و متولد شهرستان کردکوی هستم. تحصیلاتم رو تا مرز دکترای تربیتی، رشته برنامه درسی ادامه دادم.

 

از کودکیتون برای ما بگید.

زادگاه من کردکوی است. کوچه پس کوچه های شهر من، هنوز هم بوی پاکی ، صمیمیت و صفا می دهد. این چیزی است که از زادگاهم در ذهن من باقی مانده است.

ما چهار خواهر و چهار برادر هستیم. من تا اول راهنمایی در کردکوی بودم.بعد از آن در شهرستان گرگان وارد هنرستان شدم. به رشته ساختمان که در آن مشغول به تحصیل شده بودم علاقه مند نبودم و برای تحصیل در رشته برق ، رشته مورد علاقه ام، ، وارد هنرستان علی آباد کتول شدم.

بعد از انقلاب که دانشگاه ها تقریبا تعطیل شده بود، فقط دوره اول و دوم شهید رجایی، برای تربیت معلم جذب دانشجو می کرد که در این آزمون موفق و جذب تربیت معلم شدم.

 

یک خاطره از دوران کودکیتون در شهرستان کردکوی برای ما تعریف کنید لطفا.

خاطرات زیادی دارم. اما یادم می آید شش سالم که بود، در حیاط خانمان، با خواهر بزرگتر خودم و یکی از دیگر بچه ها، مسابقه گذاشته بودیم تا باغچه های خودمان را که مشخص کرده بودیم، آبیاری کنیم.

یک چاه آب در حیاط داشتیم که باید از آن آب می کشیدیم. یک چوب است که به زبان محلی به آن تلاق می گوییم. سر این چوب کج است و با آن دسته سطل را می گرفتیم و داخل چاه فرو می کردیم.

من با سر داخل آن چاه عمیق شیرجه زدم. بیشتر از 5.6 مرتبه به کف چاه رسیدم و با پا خودم را به بالا می فرستادم. بچه ها به پدرم که خوابیده بود خبر دادند. ایشان که شوکه شده بودند، موقع دویدن به سمت چاه، سرشان با جایی برخورد می کند و می شکند.

نهایتا دست و پایم را به دیواره چاه حفاظ کردم و پدرم با چوب مرا از چاه بیرون کشید.

ظاهرا بچه گی ها خیلی شیطان بودم.

 

چند بار در سال به گلستان سفر می کنید؟

در طی این سال ها سعی کردم در سال شش یا هفت باری به استان و شهرستان کردکوی سفر کنم.

اخیرا هم برنامه خوبی به نام یاران دهه 50، نشست همدلی و همزبانی انجام دادیم که باعث تجدید خاطرات شد. این باعث شد که بیشتر به کردکوی سفر کنم.

در این نشست تصمیم خوبی به اتفاق دوستان گرفتیم و بنا گذاشتیم نسبت به بچه های ایتام و بی سرپرست، توجه مضاعفی انجام دهیم و انشاالله قرار است اقدامات خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

 

به نظر شما دیدنی ترین منطقه گردشگری استان کجاست؟

من فکر می کنم زیباترین مناطق استان گلستان، همان ارتفاعات شهرستان کردکوی و منطقه سنگ معدن است. منطقه پلنگ پا، درازنو و رادکان مناطقی است که از آسیب توریست مصون مانده است.

شاید مردم بیشتر نام جنگل ناهار خوران  را شنیده اند و بیشتر به آنجا سفر می کنند. اما من تردید ندارم ارتفاعات منطقه کردکوی بسیار بکر و دیدنی است و هر کس به آنجا برود، شیفته آن خواهد شد.

 

سید فرید بنی عقیل

الان مشغول به چه مسئولیتی هستید و چی شد که وارد این حیطه شدید؟

من همچنان در آموزش و پرورش شاغل هستم. دو سه سالی است که مسئولیتی ندارم. اما از زمان ورودم به آموزش و پرورش، در مقاطع مختلف اعم از آموزگاری، مدیریت در مقطع ابتدایی، راهنمایی، نمونه مردمی، شاهد و نمونه دولتی همین طور کارشناسی و کارشناس مسئولی در اداره کل و نهایتا رئیس آموزش و پرورش، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی و یا همان پشتیبانی در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان تهران و همچنین قائم مقام آموزش و پرورش شهرستان تهران خدمت کرده ام.

 

جایگاه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی در گلستان را چطور ارزیابی می کنید و چه راهکاری برای ارتقای این جایگاه پیشنهاد می کنید؟

استان ما گل سر سبد استان های کشور است. گلستان از ظرفیت های متنوع و متفاوتی برخوردار است. جزو نادرترین استان هایی است که جنگل های انبوه و ساحل دریای خزر را داراست. این به معنی سرمایه اقتصادی عظیم در این استان است.

می توانم ادعا کنم استان ما مهد مهرورزی و پاکی است و در سطوح مختلف درخشش زیادی دارد. اما ایراداتی هم بر آن وارد است. به نظر می رسد گلستان هنوز در جایگاه اصلی خودش قرار نگرفته است. بخشی از این ضعف به تحریکی که باید به مشارکت مردمی  تعامل شهروندان اتفاق بیافتد بر می گردد.

ما معتقدیم که ارتقای شاخص های فرهنگی، ارتباط مستقیمی با سطوح اقتصادی دارد.   علی رغم منابع عظیم اقتصادی در استان، در بحث ارتقای شاخص های فرهنگی تعلل داریم. این جای تامل دارد.

شاید به مباحث کل کشور وابسته هستیم اما من معتقد هستم که خیلی فاصله داریم. در موضوعاتی مثل قواعد راهنمایی و رانندگی، یا مسائل زیست محیطی ، ادبیات رفتاری و اداری و ... ضعف های قابل ملاحظه ای وجود دارد. این به تک تک شهروندان بر می گردد. این به حضور و تحریک بیشتر نهاد های مردمی توسط متولیان نیازمند است.

به عبارت دیگر ما در جای خودمان قرار نگرفته ایم. ما ثروت خوبی در سطح استان داریم. اختلافات قومی و قبیله ای و کوته بینی ها و مسائل چشم و هم چشمی نگذاشته استان گلستان، با درخشش موفق خودش را در سطح کشور نشان دهد.

متولیان امر از این تعدد آرا، در جهت ارتقای فرهنگی استان نتوانسته اند بهره بگیرند.

 

سید فرید بنی عقیل

به نظر شما دغدغه های مقام معظم رهبری درباره فرهنگ تا چه میزان برطرف شده است؟

من به عنوان یک شهروند، احساس می کنم که در شاخص های فرهنگی گیر اساسی داریم. بی شک شاخص های فرهنگی با مباحث اقتصادی ارتباط مستقیم دارد.

به نظر می رسد ما کمی بیش از اندازه از خود راضی هستیم. شاید در صحبت های شخصی خودمان مدعی باشیم اما در شاخص های فرهنگی جامعه خیلی راحت می شود متوجه شد که هنوز در مباحث فرهنگی مان گیر داریم.

 

درباره طرح رتبه بندی معلمین برای ما توضیح دهید. نظر شما درباره این طرح چیست؟

این طرح چیز جدیدی نیست. گم شده ای است که پس از سال ها اخیرا کمی همت شده و مطرح می شود. این اتفاقی بود که باید می افتاد تا بخشی از آلام و درد های فرهنگیان را با اجرای این طرح که اگر به درستی اجرا شود، برطرف شود.

موضوع رتبه بندی، یکی از حلقه های گم شده در تعلیم و تربیت کشور است. شاید نگاه سیستم و دستگاه دولتی را به قشر فرهنگی مضاعف کند، اما کافی نیست.

همه ما می دانیم یکی از شاخص های پیشرفت اقتصادی در جهان توجه مضاعف به معیشت فرهنگیان است. در کشور های پیشرفته اقتصادی مثل آمان ، ژاپن یا کشور های اسکاندیناوی، بالاترین دریافتی را فرهنگیان دارند. زیرا متولیان اصلی فرهنگ یک جامعه هستند.

این یک واقعیت تلخ در کشور ماست.  توجه به معیشت فرهنگیان که در قالب طح رتبه بندی فرهنگیان قابل اجراست، اغلب دستخوش کشمکش های سیاسی است و از آن بهره برداری سیاسی می شود تا توجه ویژه به فرهنگیان کشور.

امیدوارم این طرح به درستی اجرا شود و توجه مضاعفی به قشر فرهنگی کشور شود.

 

سید فرید بنی عقیل

حرف آخر سید فرید بنی عقیل؟

من احساس می کنم  تا زمانی که بخصوص در استان ما، مطالبات شخصی به منافع اجتماعی رجحان دارد، و تبعیض را در ارائه فرصت ها به صورت کاملا مشهود می بینیم، تازمانی که بخش عمده ای از قابلیت ها پس زده می شود و دستخوش کشمکش های سیاسی می شوند و می بینیم که گوشه نشینی مفهوم مصون ماندن از رفتارهای تلخ سیاسی است، نمی توانیم تحریک و امضای فردی را برای ارتقای سطح جامعه خودمان داشته باشیم.

امیدوارم این بیداری به خصوص برای متولیان فرهنگ و همکاران فرهنگی من، انجام شود و بتوانند ماموریت های خودشان را به درستی به جامعه ارئه دهند.

 

از این که وقتتان را در اختیار گلستان24 و مردم گلستان قرار دادید متشکریم.موفق باشید.

برای شما و همکارانتان در گلستان24، آرزوی موفقیت دارم.

 

ارسال نظر

  • آشنا
    1

    هرکسی کو دور ماند از اصل خویش
    باز جوید روزگار وصل خویش...
    ایول اق فرید

  • وحيد
    1

    بسيار عالي، بسيار گويا...
    اي كاش انسان هايي با چنين افكاري مسئوليت اصلي اموزش كشور را به عهده بگيرند...
    از طرف همه فر هنگيان از شما متشكرم

  • یادداشتهای پراکنده آقامعلم
    2

    دکترسیدفریدبنی عقیل مردورجال کم حرف وعمل است.کم حرف می زندوبیشترعمل می کند.ازشعاردادن وازپرکاه کوه درست نمایدسخت بی زاراست.مردسکوت وعمل است.مادوستش داریم به اندازه ی صداقت وپاکی ومهربانی اش.
    سیدمحمدحسین حسینی (سیداحمد)
    کردکویی های مقیم تهران بزرگ.

  • همشهری
    1

    بی شک کردکوی به امثال شما نیاز داره ، مردی از جنس عمل و خدمت به مرم

  • سیدمعین حسینی
    1

    دکترفریدبنی عقیل یک فردهنرمندوهنرشناس وهنردوست است.ایشان راازسالین سال است که ازنزدیک می شناسمش.برای جامعه وشهرمان کردکوی غریب سازگارومفیدمی باشند.
    کردکویی های مقیم تهران بزرگ.

  • مهیارالسادات حسینی
    1

    جناب آقای دکترفریدبنی عقیل درتهرا پشتوانه ی عظیم ونیروی معنوی ما کردکویی های مقیم تهران بزرگ محسوب می شوند.دستگیرودل نرم است.هرکردکویی که اگردرتهران کارش به مشکلی برخوردکندوبه ایشان نراجعه نمایندباخوشرویی تمام پذیراوگره مشکلات رابازورفع رجوع می نمایند.خوش کرداروخوش رفتارهستند.

  • زهرانجف زاده
    1

    من دیرزمانی است که باآقای دکتربنی عقیل آشنایی نزدیک داشته ودارم.آشنایی حقیرباایشان به سالهای دهه ی پنجاه می رسد.ایشان هنرمندتمام ونوازنده ی قهاروزبردستی بودند.باشوهرم همکلاسی وهردوی آنهادرگروه تاتررادشهرستان کردکوی وتاترمدارس فعالیت جدی داشتند.خوش ذوق وعلاقمندبودند.یادش بخیرباد.
    کردکویی های مقیم تهران بزرگ.

  • سیداحمدحسینی
    1

    کیست که اسم دکترسیدفریدرابرزبان نیاوردوازخوبی های اخلاقش اشارت ننماید.دکترسیدفریدبنی عقیل بعدازسالهای درازازدوری شهرش هنوزرفتارومرام شهروندکردکویی اش رافراموش نکرده است.تهرانی کردکویی اصل است.بی ریا وبامعرفت وبامرام است عین یک شهروندکردکویی.هیچ چیزش دراین سی وچندسال زندگی کردن درتهران تغییرنکرد.عین خودش بکرودست نخورده مانده است.هروقت بدیدارش درمحل کارش می روی به پیشوازت می آیدوازپشت میزریاست بلندوخارج می شودودرجوارت می نشیندوبازبان وگویش شیرین محلی کردکویی باشماصحبت می کندحتی اگردرمحل کارش هرشخصیتی حضورداشته باشد.بی تکلف ورلکس وراحت است.اهل پوزوکلاس گذاشتن نیست.درحضورش اومامی شودومانندماگپ می زندوباضرب المثلهای محلی مطالبش راجامی اندازدتادرحضورش احساس خودمانی ونزدیکی کنید.اونمونه ی بارزیک محلی مخلص وبی شیله پیله ی کردکپیی است.خداعمرش رابه درازاکشاند.آمین.
    کردکویی های مقیم تهران بزرگ

  • آشنای قریب
    1

    سلام آقای دکتر.
    چودستت می رسدکاری بکن.
    تاسیس خانه ی کودکان بی سرپرست
    وخانه سالمندان ازواجبات ونیازهای واجب شهرستان کردکوی است.
    انشاالله خداوندشمارادرپیشبرداین هدف مقدس کمک ویاری نماید.بدر
    ودآقای دکتر.

  • عامی.ازکردکوی
    1

    وآنگاه خداوندعموفریدراآفریدتاماموریت یادبرای خدمات وامکانات رفاهی شهروزادگاهش کردکوی فراموش شده ی غریب قدمی جانانه ومردانه بردارد.حرکت وقدمش انشاالله مبارک کردکویی های غیورومهربان وقدرشناس باد.انشاالله.

  • ایرج صابری.ازکردکوی
    1

    دکترفریدبنی عقیل یکی ازخوش اخلاق ترین وباادب ترین وفهمیده ترین دوران راهنمایی تحصیلی من بودند.هنرمندبودندوفهمیده.ماهمه ی همکلاسی هاایشان رازیاددوست داریم.اونیزمارادوست دارد.مانندما.

  • حسینی.ازکارخانه پنبه کردکوی
    1

    فریدجان پدرمرحومتان اولین شخص گاراژدارحنل بارومسافربری وهمچنین اولین کامیوندارواولین گواهینامه پایه یکم شهرستان کردکوی بودند.خدابیامرزدش،باقی عمرناکرده اش اضافه برعمرناکرده تان باد.سلام برفریددوران کودکی ودکترفریددوران میانسالی باد.موفق ومویدباشید.

  • سیدقاسم حسینی.ازکردکوی
    2

    آق سیدفریدجان.بازوقت هکاردی کاردمله ره سربزن.همه ی مردم کاردمله مشتاق دیدارنازنینت هستنه.
    خداحافظ ته قربان بواشم.

  • سیدرضاحسینی.ازکردکوی
    1

    آقای دکترفریدبنی عقیل درهمایش دانش آموزان دهه پنجاه دبیرستان اندیشه کردکوی سنگ تمام گذاشتندکه چنین همایشی درشهرکردکوی کم نظیروبی نظیربود.همایشهای این شهرخیلی ساده وبی تکلف انجام می گیرد.ولی همایشی که این سیدخدابرگزارنمودند،واقعا به مدعوین همایش احترام خاصی گذاشتند.اولین قدم دراین همایش اهدای یک جلدکتاب منظومه ی آفرینش شعرهایی ازسروده های زنده یادحسین علی زمانی هنرمندتاتر،نویسنده،منتقد،طنزنویس وشاعربودهکه به هریک ازدعوت شدگان این هنایش اهداگردیده بود.دوم سروغذادرحین استماع سخنرانان که به دعوت شدگان تقدیم شده بودودرپایان شام مفصلی که دررستوران کردکوی درنظرگرفته بپدند.جای بسی تقدیروتشکرداردکه آقای دکترفریدبنی عقیل درکردکوی وگرگان هتل رزروکرده بودندکه مهمانی که ازتهران ودیگرشهرستانهابه این همایش تشریف آورده بودند،شب درآن مکانها به استراحت بپردازند.ازاین شخص بدینوسیله تقدیروتشکرخودراازآقی دکتراعلام می نمایم.باتشکرفراوان ومجددازسیددکترفریدبنی عقیل ( کردکویی )

  • علی منوچهری.ازکردکوی
    1

    دکترفریدبنی عقیل کردکویی هابه وجودتان می بالد.مردم کردکوی چشم انتظارساخت خانه ی سالمندان وفزرندان یتیم وبی سرپرست این شهرمی باشند.باراه اندازی سریع این دوکانون ضروری هرچه زودتراقدام عاجل نمایید.باتشکرفراوان ازشما.

  • میرحسین حسینی.ازکاردمله
    1

    دکترفریدجان.
    قدرزرزرگرشناسد،قدرگوهرگوهری.
    همه ی مردم کاردمله قدرشناس کسانی وافرادی هستندمه برای شهرکاردمله قدمی حتی بسیارکوچک بردارد.
    نانیزازشما فریدعزیزکه قصدقدم برداشتن2کار خیربه کردکوی( کاردمله) رادارید صمیمانه وازته دل وقلب وروح ازحضرت عالی سادات بزرگوارتقدیروتشکربعمل آورده وسپاسگزاربرنامه های دردست اقدام شماییم.عزت فراوان ومعرفت زیادباد.

  • سیداحمدحسینی.ازکردکوی
    1

    دکترفریدجان.
    اگربرایتان امکان داردومقدورمی باشدودرپایتخت سکنی دارید،پلی ارتباطاتی بامسئولین وزارت کشوربرقراروواسطه ورایزنی نماییدبرای شهرمان کردکوی بدون شهردارشهرداری انتخاب ویاانتصاب نمایند.چون واقعا شهربدون شهرداربرای شهروندان باعظمت کردکوی افتی بزرگ درپیش دارد.لطفا دراین موضوع دستگیرمان باش.خداپدرومادرتان رابیامرزد.آمین.
    کردکوی بعلت اختلاف بین اعضای شورای اسلامی شهر،حدودچهارپنج ماهی است که شهردارندارندوشهربدون بلده ویا شهرداراست!!!

  • سید رسول بنی عقیل
    1

    مو فقیت و بهروزی شما ارزوی ماست.

  • کاظم عقیلی بهنام
    1

    سلام
    خدا قوت
    جناب آقای سید فرید بنی عقیل، امید است بتوانید در عرصه های فرهنگی و تربیتی موثر و پویاتر از گذشته برای نسل جوان این مرز و بوم گام بردارید و نیت صاف و صمیمی خود را خالصانه پیاده سازید. دعا گوی شما برادر گرامی هستم.

  • امیر
    0

    این آقا یه مدت اومد تو موسسه مشعر و بعنوان مدیراداری مشغول به کار شد. مدیرعامل اون موقع تقی پور بود که خودش اینو آورد سرکار. چنان گندی زدن و افتادن به جون جوون هایی که اونجا کار میکردن و یکی یکسشون رو از نون خوردن انداختن که خشم خدا رو بوجود آوردن که یکسال نشده هرجفتشون و کل آدامایی رو که این دوتا آورده بودن سرکار رو از اون موسسه اخراج کردن.جوون هایی که تو اون موسسه زحمت کشیده بودن رو از نون خوردن انداختن تا آدمای خودشونو بیارن اما خدا رو فراموش کرده بودن. اونایی که ازش تعریف میکنین برین تخقیق کنین بعد نظر بدین که خداوند بر اعمال همه ناظر و گواه است.
    این عکسی که ازش چاپ کردن که پشتش قفسه کتاب هاست تو موسسه مشعر تو میدون انقلابه که اینها تبدیل به متروکه اش کردن. اون دنیا جزای اصلی رو میبینن

آخرین اخبار