قابل توجه اصناف و مسئولین گلستانی؛

حادثه تلخ پلاسکو در تهران؛ خبری بود که روز گذشته، تیتر یک تمام رسانه های اجتماعی و خبری کشور گردید اما این موضوع در استان گلستان با واکنش مردم و برخی از کسبه منجر گردید و نیم نگاهی به حادثه هایی که ممکن است در همین استان روی دهد، می پردازیم.

"آتش" در کمین بازارهای استان گلستان!/وجود مغازه های کلنکی در گلستان، حادثه ساز خواهند بود+عکس

به گزارش گلستان24،در تاریخ 30 دی ماه 1395، حادثه ای در قلب تهران روی داد، که تیتر یک رسانه های اجتماعی و خبری گردید که این امر نشان از عمق فاجعه بوده است.

بر اساس این گزارش، ساختمان "پلاسکو" در تهران که به عنوان قطب تولید پوشاک محسوب می شد، با وجود عدم امکانات اطفاع حریق، موجب حادثه ای گشت که تلخی آن همچنان برای مردم ایران باور کردنی نیست.

اما این موضوع را در ابعاد کوچکتر و در استان گلستان به نظاره می نشینیم و ابعاد این حادثه را که اگر خدایی نکرده در استان، برای هر یک از واحد های صنفی روی دهد چه خواهد بود را در قالب یک گزارش کوتاه، پیاده سازی کرده ایم.

از جمله مکان هایی که همواره در معرض خطر قرار داشته و باعث شده تا کارشناسان و صاحبنظران نسبت به آن هشدارهای جدی داشته باشند، بازارها و مراکز تجاری هستند که روزانه پذیرای جمعیت انبوهی از شهروندان هستند.

گرچه این بازارها در طول این سال ها تغییراتی نزدیک به بازارهای نوین داشته اند، اما ساختار سنتی خود را حفظ کرده و با توجه به رشد جمعیتی، آن گونه که باید از وضعیت ایمنی و حفاظتی لازم برخوردار نیست.

IMG10213674

سیم کشی های نامناسب، تابلو برق های شلوغ و حتی غیر استاندارد، استفاده نامناسب از وسایل سرمایشی و گرمایشی و مواردی از این دست تهدیدی جدی برای بازار استان گلستان به شمار می آیند.

با این حال استان گلستان با دارا بودن 299 اتحادیه صنفی بالغ بر 46 هزار و 958 واحد صنفی که به صورت دائم در خود جای داده است که حال فعالیت در این استان هستند و ممکن است روزی همانند ساختمان "پلاسکو" دچار حریق شوند و سرمایه های صاحبان واحد های صنفی به خطر بیاندازد.

شواهد موجود از بازار اصناف استان گلستان به خصوص پوشاک نشان دهنده آن است که بسیاری از واحد های صنفی فاقد کپسول های آتش نشانی و سیستم اتفاع حریق بوده و اگر هم بوده باشند، صاحبان مغازه ها، به عنوان یک موضوع بازدارنده توجه کمتری به آن میکنند.

در همین سالجاری، بسیاری از آتش سوزی هایی که در واحد های صنفی شهر گرگان و استان روی داده، اتصالی برق و عدم نبود کپسول اتفاع حریق و یا عدم شارژ آن و به خصوص قدیمی بودن محل فعالیت کسبه عنوان شده است، که متاسفانه به آن توجه نمی شود.

IMG10212935

یکی دیگر از مواردی که صاحبان فروشگاهها و مغازه های پوشاک و سایر اصناف بایستی در نظر بگیرند، مکان مورد نطر برای فعالیت کاری است که این موضوع در استان گلستان کمتر به آن توجه می شود. لذا بایستی حقی هم به واحد های صنفی داد، چرا که ساختمان های صنفی در مرکز شهر و اطراف برای امرار معاش و فعالیت کاری، از نوع ساختمان قدیم می باشند و ساختمان های جدید با دارا بودن سیستم های جدید آتش نشانی و امداد رسانی در گلستان بسیار کم و اندک هستند و به همین خاطر واحد های صنفی مکانی را که تردد بیشتری در آن خیابان داشته باشند را با هر سختی که وجود داشته باشد را انتخاب میکنند و خطر آتش سوزی و تخریب ساختمان کلنگی و قدیمی را به جان خریده و اقدام به امرار خرید و فروش میکنند.

در همین مرکز شهر گرگان، تنها با یک نگاه به خیابان امام خمینی(ره) که مرکز بازار شهر گرگان می توان محسوب کرد؛ مشاهده میکنید که بسیاری از مغازه داران در محل هایی در حال امرار و معاش هستند که ساختمان های آن قدیمی بوده و خطرات زیادی را به دنبال دارد.

با این که برخی از طرح های ساخت و ساز و ترمیم بافت فرسوده در شهر گرگان در حال اجراست، نباید این موضوع را فراموش کرد که " حادثه در کمین است".

یکی از مغازه داران شهر گرگان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص میزان ایمنی مغازه خود در برابر حوادث این چنینی گفت: اگر من به عنوان یه شهروند بخواهم به ایمنی مکانی که خود در آن و یا در سایر نقاط شهر گرگان به آن بپردازم، بایستی نمره منفی را دهم، چرا که این موضوع در انتخاب ما واحد های صنفی اهمیت آن چنانی ندارد و اگر هم داشته باشد بسیار ضعیف است و تنها چیزی که برای ما مهم است، موقعیت مکانی و میزان خرید و فروش محصولات خود در بین مردم است ولی با این وجود در همین خیابان خمینی(ره)، چند مغازه را میبینید که ساخت جدید بوده و ما آن را انتخاب کنیم. اکثر مغازه های این خیابان در ساختمان های قدیمی تعبیه شده است.

009

یکی دیگر از شهروندان گرگان که سرکار و زیادی با تعمیرگاه های خودرو در شهر دارد با مطرح کردن یک موضوع، در دل شهر گرگان با خبرنگار ما، پرده از یک اتفاق را ممکن است در آینده در آن مکان روی دهد، اشاره میکند و می گوید: تعمیر گاه های خودرو و حتی پارکینگ ها، از دیگر واحدهای صنفی، خدماتی که در شهر گرگان هستند که بسیار مخاطره آمیز اند، چرا که تعمیرگاه های خودرو علاوه بر اینکه در مرکز شهر در حال فعالیت هستند، فاقد سیستم اتفاء حریق بوده و این موضوع ممکن است در آینده برای صاحبان آن سرمایه، بحرانی را به وجود آورد که نتوان آن را جبران کرد.

resized 611329 669

با این حال، قدیمی بودن محل فعالیت واحد های صنفی در شهر گرگان و سایر شهر های استان، وجود برخی از تعمیرگاه های خود رو در مرکز شهر، عدم توجه به نکات ایمنی و مقرراتی، نبود سیستم های اتفاع حریق در برخی از واحد های صنفی و ... میتواند "پلاسکوی" دیگری را در شهر گرگان و یا سایر نقاط استان گلستان به وجود آورد که تیتر یک رسانه ها شود، اما بهتر نیست، تا دیر نشده قدمی برای این موضوع از سوی واحد های صنفی، اصناف و مسئولین امر برداشته شود و جلوی نابود شدن میلیارد ها ریال سرمایه در گلستان را  بگیرند.

در پایان گزارش، بار دیگر تاکید میکنیم که حادثه در کمین است، چه بسا بهتر است، قبل از روی دادن حادثه ای تلخ، با کمترین هزینه جلوی روی دادن آن را بگیریم.

 

منبع:کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار