مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد : کارآفرینی و دانش‌پژوهی در مدارس فرهنگ‌سازی شود

مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با تأکید بر فرهنگ‌سازی کارآفرینی و دانش‌پژوهی در مدارس گفت: در همین راستا پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی حمایت می‎شوند.

حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

به گزارش گلستان24،​  نصرت‌الله ضرغام ظهر امروز در آیین کلنگ‌زنی پایلوت پلنگ صنایع غذایی و کارگاه صنایع چوب در دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان اظهار کرد: اگر علم و سطح دانش مردمی شود روند توسعه علمی کشور نیز سرعت بیشتری می‎گیرد.

وی تصریح کرد: باید کارآفرینی و دانش‌پژوهی از مدارس فرهنگ‌سازی شود اگر این امر محقق شود تمام فکر یک دانش‌آموز رفتن به دانشگاه و ایجاد اشتغال از طرف دولت نخواهد بود چرا که این افراد قادر به کارآفرینی هستند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوری کشور بیان کرد: در حال حاضر 5 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند این تعداد فارغ‌التحصیل هم فرصت برای کشور محسوب می‎شود و هم اینکه باید برای آنها اشتغال ایجاد کرد.

ضرغام با بیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در حال برنامه‌ریزی برای حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است افزود: در این پژوهش‌سراها هزینه مطالعات تیمی تقبل و آموزش ایده‌پردازی و خلاقیت ارائه می‎شود و اختراعات را نیز ثبت خواهیم کرد در واقع هدف از این کار ایجاد اعتماد به نفس در دانش‌آموز و افزایش قدرت ریسک او در آینده است.

سرمایه فکری، مهمترین سرمایه کشورها

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه مهمترین سرمایه کشورها را سرمایه فکری عنوان کرد و گفت: این میزان سرمایه فکری از نقشی که در تولید دارند در کشوهای مختلف متفاوت است .

ضرغام افزود: دنیا از ظرفیت استعداد و تولیدات فکری مردمی استفاده می‎کند و هم از استعدادهای برتر کشوها بهره می‎گیرند در این شرایط مرزها را باید باز کرد کشوری که 34درصد دارایی فکری جهان را داراست موفق می‎شود 33 درصد از GDP کشور خود را تأمین و اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورهای پیشرفته اشتغال خود را از سرمایه‎های فکری ایجاد می‎کنند، گفت:  هشت درصد دارایی‎های فکری کشوهای اروپایی از آلمان است و کل دارایی‎های فکری این کشور در حدود 20 درصد است از این رو کشورهای اروپایی در حال تدوین برنامه‎های راهبردی هستند که تا سال 2020 این عقب افتادگی جبران شود و افرادی که می‎توانند نقش‌آفرین باشند تا 26 میلیون نفر افزایش دهد.

وی اضافه کرد: خیلی از کشورها بهره زیادی از جذب دانشجویان  در کشورهای مختلف می‎برند کشور آمریکا 25 میلیارد دلار از محل شهریه هزینه دانشجویان درآمدزایی می‎کند و 47 درصد پزشکان آمریکایی مهاجر هستند در واقع برای این کشورهای ارزش تحقیقاتی و کارهای فرهنگی بالاتر از درآمدی است که کسب می‎کنند.

خبرگزاری فارس: حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی/ کارآفرینی و دانش‌پژوهی در مدارس فرهنگ‌سازی شود

 

تحقیقات بر اساس اولویت‎های جامعه باشد

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه 21 هزار میلیارد دلار ارزش ایده‎پردازی در دنیا است گفت: در دنیا رقابت زیادی برای پرورش استعدادها و جذب سرمایه‎های فکری وجود دارد در کشور ما نیز قدم‎هایی در این رابطه برداشته شده است و ایجاد بنیاد علم ایران و ایجاد بنیاد نخبگان در این راستا بوده است تا هم از ظرفیت بالقوه داخل کشور و هم ظرفیت خارج از کشور استفاده شود.

ضرغام گفت: تحقیقات در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور باید بر اساس الویت انجام شود در واقع منابعی که برای توسعه علم اختصاص پیدا می‎کند باید هدفمند و در راستای کمک به توسعه علمی و مفید بودن برای جامعه باشد.

انتهای خبر/

منبع :  فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار