مدیر کل بهزیستی گلستان خبر داد

شناسایی 60 کودک دارای اختلال طیف «اتیسم» توسط بهزیستی در گلستان مدیر کل بهزیستی استان گلستان گفت: در حال حاضر 60 کودک دارای اختلال طیف اتیسم توسط سازمان بهزیستی در استان شناسایی شده‌اند.

شناسایی 60 کودک دارای اختلال طیف «اتیسم»

به گزارش گلستان24، ابراهیم غفاری در دوره آموزشی ویژه مهدهای کودک سراسر استان با اشاره به اهمیت این دوره آموزشی، هدف از برگزاری این دوره را ارتقا سطح آگاهی مدیران و مربیان مهدهای کودک و به دنبال آن والدین و جامعه نسبت به اختلال طیف اتیسم، اجرای طرح غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم در کودکان دو تا پنج سال و در نهایت شناسایی کودکان دارای اختلال اتیسم در مهدهای کودک به منظور ارجاع به سازمان بهزیستی برای درمان و جلوگیری از شیوع آن عنوان کرد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر 60 کودک دارای اختلال طیف اتیسم توسط سازمان بهزیستی در استان شناسایی شده‌اند که هم اکنون در دو مرکز توانبخشی زیر 14سال، با عنوان مرکز آموزش، درمان اختلالات نافذ رشد «یارا» در شهرستان گرگان و مرکز «افق» در شهرستان گنبدکاووس (هر کدام با ظرفیت 30 کودک) از خدمات تخصصی درمانی و آموزشی بهرمند هستند.

مدیر کل بهزیستی استان گلستان در زمینه ظرفیت یارانه‌ای این مراکز خاطرنشان کرد: تمامی کودکان این مراکز و یا هر کودکی که با این اختلال شناسایی شود و به مرکز ارجاع شود، جزو ظرفیت یارانه‌ای این مراکز محسوب می‌شوند و سازمان بهزیستی علاوه بر هزینه‌های ایاب و ذهاب و درمان و ... مبلغ 4 میلیون و 30 هزار ریال به ازای هر کودک ماهیانه به این مراکز یارانه پرداخت می‌کند.

غفاری با بیان اجرای «طرح غربالگری، تشخیص و مداخله در کودکان در اختلال طیف اتیسم در کودکان دو تا پنج سال» در سراسر مهدهای کودک استان یادآوری کرد: در این طرح به منظور شناسایی و تشخیص اولیه کودکان مبتلا به این اختلال، مربیان مهدهای کودک از طریق پرسشنامه 10 گزینه‌ای، 10 تست معتبر از همه کودکان می‌گیرند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده سه پاسخ یا علامت مثبت و بیشتر به این تست توسط کودک، مشکوک تشخیص داده شده و برای اقدامات پیشگیری بعدی و ارزیابی‌های تخصصی به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند تا ضمن کاهش رفتارهای نامناسب، رفتارهای مناسب جایگزین آنها می‌شوند.

گفتنی است اتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی است که معمولا از سه سالگی خود را نشان می‌دهد برخی از نشانه‌های این اختلال از دوران نوزادی کودک قابل تشخیص است.

 از جمله علایم بارز اختلال اتیسم عدم برقراری ارتباط چشمی کودک، تاخیر در صحبت کردن یا صحبت نکردن، عدم برقراری ارتباطات اجتماعی و انجام رفتارهای تکراری (کلیشه‌ای) است و طبق آخرین تحقیقات در کشور ما از هر 80 نفر، یک نفر به این اختلال مبتلا است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار