رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان:انتقاد به بی‌توجهی مدیریت شهری

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بابیان اینکه خطر رانش و ریزش ضلع غربی گرگان را تهدید می‌کند و باید نهضت دیوار حفاظتی اجرایی شود از بی‌توجهی مدیریت شهری به این موضوع انتقاد کرد.

خطر رانش گرگان را تهدید می‌کند
به گزارش گلستان24، از اواخر دوره سوم شورای اسلامی شهر گرگان برخی از اعضای شورا از به صدا درآمدن زنگ خطر رانش و ریزش در گرگان هشدار دادند. زنگ هشداری که در دوره سوم به صدا درآمده بود تقریباً در دوره چهارم در سکوت کامل بود درحالی‌که هرازگاهی خبرهایی از ریزش ساختمان‌ها براثر گودبرداری در برخی از مناطق مانند چاله باغ و جام جم (صداوسیما) به گوش می‌رسید.

با رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان در این خصوص به گفتگو نشستیم و محمدرضا سبطی ضمن تأیید به صدا درآمدن زنگ خطر ریزش و رانش در مرکز استان اظهار کرد: منطقه دو شهرداری گرگان (ضلع غربی خیابان ولیعصر تا ترمینال) در زون تخریب قرارگرفته و در زمان زلزله پتانسیل بالایی برای لغزش و ریزش خاک دارد.

وی افزود: بیشتر خیابان‌های غرب گرگان در حال ریزش است و بارها این موضوع را به شهرداری کتباً اعلام و در صحن علنی شورای شهر مطرح کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان تأکید کرد: این موضوع یک آسیب جدی برای مرکز استان است و باید بودجه‌های ما با یک نگاه واقعی و منطقی به این سمت‌وسو برود.

وی ادامه داد: در دوره چهارم ما پروژه‌هایی را با محتوای بهبود عبور و مرور شهری و البته پوسته‌ای و سطحی اجرا کرده و به اعتقاد من منابع مالی شهرداری را در زیرگذرهایی مثل صیاد و دوربرگردان‌های بهارستان و جامی اتلاف کردیم درحالی‌که اجرای آن‌ها ازنظر علمی و تخصصی کاملاً زیر سؤال است.

محمدرضا سبطی

اشتباه شورای چهارم

یک نگاه پوپولیستی در مدیریت شهری گرگان وجود دارد و مدیریت شهری بر اجرای پروژه‌های چشمگیر اصرار داردسبطی اضافه کرد: درواقع بر اساس مصوبه شورای شهر ۱۶۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری در اجرای این پروژه‌ها از دست رفت یا می‌رود و باید بپذیریم این پروژه‌ها با مصوبه شورای چهارم بوده و یکی از اشتباهات این دوره است که امیدوارم در شورای پنجم تکرار نشود.

وی تصریح کرد: واقعیت این است گرگان تنوع مورفولوژیک خوبی دارد و با پروانه‌های ساختمانی که قبل از دوره چهارم صادرشده، درترانش ها پروانه ساخت داده‌ایم و یا این ساخت‌وسازهای بی‌قاعده در قالب کمیسیون ماده ۱۰۰ خودشان را به‌صورت غیر فنی به شهر تحمیل کرده‌اند و در حال حاضر در منطقه دو شهرداری گرگان با وضعیت خطرناکی مواجه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان کرد: اگر مطالعات زمین‌شناسی و سنگ‌شناسی منطقه را بررسی کنیم خیلی از این ساخت‌وسازها را در ترانشِ هایی با ارتفاع ۲۰ متر هم به‌ویژه در جام جم شاهد هستیم و خطر لغزش و ریزش آن‌ها را تهدید می‌کند باید تابه‌حال پروژه دیوار حائل از باب حفاظت از شهر را اجرایی می‌کردیم.

وی همچنین گفت: بررسی مطالعات خاک‌شناسی منطقه نشان می‌دهد خاک منطقه لُسی و رسی بوده و بخشی از آن نیز سنگ‌آهک است که هم خاک لسی در مجاورت آب متورم و هم ترکیب آهنی در مجاورت آب تکه‌ای و لایه‌ای کنده می‌شود.

به گفته سبطی به‌رغم تمام بحث‌های مطرح‌شده در صحن علنی و کمیسیون عمران در این خصوص، اجرای دیوار حفاظتی در لایحه بودجه شهرداری در این دوره‌دیده نشد، حتی باوجود مقاومت‌های انجام‌شده از سوی برخی از اعضای در بودجه ۹۶ شهرداری هم گنجانده نشد.

وجود نگاه پوپولیستی در مدیریت شهری گرگان

وی با تأکید بر اینکه نهضت حفاظت از شهر در دوره پنجم شورای اسلامی شهر باید نهادینه شود و در نخستین بودجه تصویبی آن را اجرایی کنند، بیان کرد: احساس می‌کنم یک نگاه پوپولیستی در مدیریت شهری گرگان وجود دارد و مدیریت شهری بر اجرای پروژه‌های چشمگیر اصرار دارد.

سبطی افزود: دیوار حفاظتی پروژه‌ای هزینه‌بر و نفس‌گیر است و درعین‌حال دیوار حائل ترانشِ ها خیلی پروژه‌ای نیست که در چشم عموم باشد و شهروندان آن را لمس کنند.

وی ادامه داد: به نظر من، نگاه و تفکر حاکم بر مدیریت شهری گرگان در حال حاضر برخاسته از به‌به و چهچه‌های شهروندانی است که به عمق فاجعه پی نبرده‌اند و وظیفه ماست که اطلاع‌رسانی کنیم چه اتفاقی افتاده یا در حال رخ دادن است.

رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی گرگان یادآور شد: طبق بند دو ماده ۷۱ قانون شوراها من وظیفه شرعی و قانونی دارم که این موضوع را منعکس کنم.

وی اضافه کرد: اگر از وضعیت خطرناک منطقه دو ازنظر زمین‌شناسی و توپوگرافی هم‌چشم پوشی کنیم این منطقه در حوضه آبریز رودخانه زیارت واقع‌شده و سطحی معادل ۸۰ کیلومتر از آب این رودخانه را به آب‌های زیرزمینی شهر گرگان تزریق می‌کند.

وی بابیان اینکه بخشی از نگرانی ما در این حوزه از مباحث هیدرولوژیکی و آب‌های زیرزمینی است، تصریح کرد: مباحث آب‌های زیرزمینی و هیدرولوژیک از توپوگرافی منطقه پیروی می‌کند و همین موضوع نگرانی از باب تخریب را مضاعف می‌کند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر رودخانه النگدره و حوضه آبریز ۱۸ کیلومتری آن در همین محدوده خطر واقع‌شده است و بخشی از آب‌های زهکش به سمت چاه‌های جذبی هدایت می‌شود اما چون شهروندان از مسائل فنی اطلاع ندارند احساس می‌کنند چاه‌های آن‌ها زود پر می‌شود و هرلحظه امکان ایجاد فرو چاله در این مناطق وجود دارد.

انتقاد می کنیم مورد هجمه قرار می گیریم

سبطی متذکر شد: هرچه بیشتر این نکات را می‌دانیم نگرانی‌های ما بیشتر می‌شود و روحیه انتقادی می‌گیریم زیرا می‌دانیم چه اتفاقاتی درراه است اما در کنار ما هستند افرادی که به پوسته زمین نگاه کرده و به‌به چهچه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای غافل‌اند زیر آسفالت‌های بی‌کیفیت و صیقلی که در گرگان اجرا می‌شود چه خطراتی نهفته است و وقتی افراد مطلع مثل من روحیه انتقادی به خود می‌گیرند، مورد هجمه قرارگرفته و به ما می‌گویند شما مخالف مدیریت شهری هستید.

به گفته سبطی نمی‌توان از تغییرات خوب و نگاه مثبت مدیریت شهری در دوره چهارم در حوزه زیباسازی و فضای سبز چشم‌پوشی کرد و تشکر نکرد اما درعین‌حال هم نمی‌توانیم از اتفاقات و خطراتی که ازنظر هیدرولیک موضوع و آب‌های زیرزمینی گرگان را تهدید می‌کند، چشم پوشی کنیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر گرگان متذکر شد: هم مدیریت بحران استانداری گلستان و هم مدیریت شهری گرگان باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته و به‌عنوان چراکه منطقه دو شهرداری گرگان به‌شدت مستعد لغزش و رانش است.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار