نورقلی‌پور مطرح کرد :

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت: جزیره آشوراده گلستان قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری بین المللی را دارد.

ظرفیت اشتغال در استان های شمالی کشور

به گزارش گلستان24 ​،رامین نورقلی‌پور در گفت‌وگو با  خبرگزاری خانه ‌ملت با اشاره به ظرفیت اشتغال در استان های شمالی کشور در خصوص حوزه انتخابیه خود گفت: در شهرستان های کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان ظرفیت های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها ظرفیت بالای گردشگری در منطقه است.

نماینده مردم بندرگز ، کردکوی، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه شرایط بسیار خوبی از جهت همجواری با جنگل، دشت، دریا و سواحل داریم به طوری که تمامی سواحل شرق دریای خزر در این نقطه قرار دارد و چهار اکوسیستم مختلف در کنار هم و در توالی یکدیگر وجود دارند که ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است اما متاسفانه تاکنون استفاده خوبی از این ظرفیت نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه سرمایه گذاری هایی به صورت کم و بیش در منطقه وجود داشته، ولی یک سرمایه گذار جدی تا به امروز در منطقه سرمایه گذاری نکرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس با بیان اینکه یکی از ظرفیت های بسیار عالی برای جذب گردشگر که حتی می تواند تبدیل به قطب گردشگری بین المللی شود، جزیره آشوراده و خلیج گرگان است که در این استان قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: از ظرفیت های دیگر برای ایجاد اشتغال ، ظرفیت هایی است که به دلیل دریا و منابع ذخیره آبزیانوجود دارد به طوری که در حال حاضر به طور طبیعی امکان بهره برداری از آن کم است؛اما به پرورش ماهی در دریا به صورت قفس و یا پرورش ماهی در خشکی انجام می شود که از جمله ظرفیت های اشتغالزای دیگری است که برنامه ای برای توسعه آن وجود دارد.

نورقلی‌پور ادامه داد: ظرفیت دیگر ایجاد شده در بندر گمیشان توسعه پرورش میگو است تا بتوان از این طریق برای مردم بومی منطقه اشتغال زایی کرد.همچنین ایجاد مشاغل خانگی در حوزه کشاورزی و توسعه گلخانه ها نیز از جمله کارهایی است که باید از آن استفاده کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: با توجه به اینکه عمده باغات مرکبات استان گلستاناعم از پرتقال و نارنگی در شهرستان های کردکوی و بندرگز قرار گرفته به طوری که در حال حاضر حدود 3500 هکتار از اراضی این دو شهرستان را این باغات تشکیل می دهند که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر چالش عمده در منطقه مشکلی است که برای صیادان محلی بوجود آمده است، تاکید کرد: از دیرباز زندگی این صیادان متکی به دریا و آبزیان دریای خزر بوده است؛اما با توجه به کم شدن ذخایر آبزیان دریای خزر که ازسواحل شرقی این دریا دور شده اند که از دلایل عمده آن از بین رفتن آب های شیرین منطقه و خشک شدن رودخانه های دائمی به دلیل احداث سدهای متعدد در بالادست رودخانه های گرگان، قره سو و اترک در مرز ترکمنستان است.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس خاطرنشان کرد:چالشی که وجود دارد، این است که برنامه دولت این است که از آبزیان محافظت کند،از این رو باید شغل جایگزینی برای تامین معیشت صیادانی که وابستگی شدید به دریا دارند،تعریف شود.

گفتنی است؛آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان است. آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. این جزیره که در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است. آشوراده در سال ۱۳۵۴ جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است.این جزیره تا سال‌های پیش با امکاناتی همچون پاسگاه نیروی انتظامی، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته‌است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند اما در سال ۱۳۷۲ به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و رخ دادن سیل مردم جزیره، آنجا را ترک کردند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار