مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان مطرح کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از وجود 35 هزار حلقه چاه در سطح استان گلستان خبر داد و گفت: از این تعداد 19 هزار حلقه چاه مجاز و 16 هزار چاه غیرمجاز است.

 80 چاه غیرمجاز در استان گلستان مسدود شده است

به گزارش گلستان24 ​،علی نظری امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گلستان، اظهار کرد: متأسفانه بارندگی‎ها در استان گلستان امسال نسبت به سال گذشته 37 درصد و نسبت به درازمدت (30 ساله) 19 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: حجم آب ذخیره‎شده در پشت سدها امسال در حالی به 20 درصد رسیده است که این میزان در سال گذشته 60 درصد بوده است که به طور قطع این میزان، مطلوب نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان به کاهش رواناب‎ها در رودخانه‎های گلستان اشاره کرد و گفت: رودخانه اترک نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به درازمدت 78 درصد با کاهش رواناب‎ها مواجه است، همچنین رودخانه زرین‎گل امسال نسبت به سال گذشته با کاهش 30 درصدی رواناب و در درازمدت با کاهش 58 درصدی همراه است.

*72 درصد از آب‎های سطحی مهار شد

نظری اضافه کرد: رودخانه گرمابدشت نیز نسبت به سال گذشته کاهش 50 درصدی و در درازمدت کاهش 70 درصدی رواناب را تجربه کرده است که این آمارها نشان می دهد تغییر اقلیم، خشکسالی، استفاده و برداشت‎های بی‎رویه از آب و ... منابع آبی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که از 60 درصد از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده می‎کنند شرایط عادی دارند، بیان کرد: کشورهایی که بین 40 الی 60 درصد از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده می‎کنند دچار تنش شدند و در کشورهایی که میزان استفاده از آب تجدیدپذیر بیش از 60 درصد باشد با بحران آبی مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: با توجه به این معیار، میزان استفاده از منابع آبی تجدیدپذیر در کشورمان 86 درصد و در استان گلستان 76 درصد است که باید چرخه مصرف را طوری هدایت کنیم که این میزان به 60 درصد برسد.

نظری میزان آب زیرزمینی در استان گلستان را یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب و میزان آب زیرزمینی را یک میلیارد و 235 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با اقدامات انجام شده اعم از احداث آبندان‎ها، سدها، زهکشی اراضی اولویت‎دار و ...  توانستیم 72 درصد از آب‎های سطحی را مهار کنیم.

*بهره‎برداری از 14 سد در گلستان/ پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصدی سد «نرماب»

وی با بیان اینکه برای مهار آب‎های سطحی سدسازی در دستور کار ما قرار دارد، یادآور شد: در استان گلستان سه سد در دست اجرا، سه سد در دست مطالعه و 14 سد در حال بهره‎برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه سد «نرماب» پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارد، بیان کرد: این سد قابلیت ذخیره 190 میلیون مترمکعب آب را دارد در عین حال از مصرف شرب و کشاورزی برخوردار است.

 نظری خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از آب تنها منحصر به کشاورزان نیست و همه مردم در هر جایگاهی نسبت به استفاده صحیح از آن مسؤول هستند.

وی اذعان کرد: با وجود اینکه برخی از پروژه‎ها مانند فاضلاب مطمئن‎ترین محمل برای تأمین آب است اما متأسفانه در استان گلستان به طور جدی دنبال نشده و این مهم به پیگیری بیشتری نیاز دارد چراکه 70 درصد از آب استفاده‎شده قابل بازیافت است و می‎تواند در کشاورزی و صنعت استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تأکید کرد: برای مقابله با بحران کم‎آبی باید با تغییر رویکرد، ضمن بهینه‎کردن مصارف خود از آب‎های نامتعارف استفاده کنیم و از طرفی با شیرین‎سازی آب دریا برای آب شرب و صنعت بهره ببریم در کنار آن نیز می‎توان از حوزه‎های همجوار که حق و سهم داریم استفاده کنیم.

*برداشت بیش از 90 درصد آب‎های زیرزمینی هشدار جدی است/ 1080 حلقه چاه طی 3 سال در گلستان مسدود شد

نظری میزان برداشت گلستانی‎ها از آب‎های زیرزمینی را بالای 90 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان برداشت یک هشدار جدی است و نشان می‎دهد که دیگر ظرفیتی برای برداشت آب وجود ندارد.

وی از وجود 35 هزار حلقه چاه در سطح استان گلستان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 19 هزار حلقه چاه مجاز و 16 هزار چاه غیرمجاز هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان برداشت چاه‎های مجاز را 78 درصد و چاه‎های غیرمجاز را 13 درصد اعلام کرد و خاطرنشان کرد: عمق عمده چاه‎های غیرمجاز زیر 20 متر و برداشت آنها یک لیتر در ثانیه است این در حالی است که برداشت چاه‎های مجاز 10 لیتر در ثانیه است.

نظری با بیان اینکه علاوه‎بر چاه‎های غیرمجاز، چاه‎های مجاز بیش برداشت نیز کنترل می‎شوند، مطرح کرد: هدف ما تعادل در برداشت‎هاست تا به این شکل در سفره آب‎های زیرزمینی تعادل ایجاد شود.

وی بیان کرد: طی سه سال اخیر یک هزار و 80 چاه غیرمجاز در استان گلستان مسدود شده است، تعدادی نیز شناسایی شده و در محاکم قضایی در دست رسیدگی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار