چتر حمایتی از بیماران خاص باز شود

در حالیکه دانشگاه علوم پزشکی تمام هزینه‎ داروهای ساخت داخلی برای بیماران خاص را پوشش می‎دهد اما هیچ تعهدی در قبال داروهای خارجی که از سوی برخی پزشکان برای بیماران خاص تجویز می‎شود ندارد و این امر موجب افزایش دغدغه‌مندی بیماران خاص که نیازمند حمایت‎های خاص هستند شده است.

نگرانی بیماران خاص از گرانی داروهای خارجی در بازار

به گزارش گلستان 24 ، بیماری‎هایی از جمله تالاسمی، هموفیلی و بیماران دیالیزی به دلیل سختی درمان، هزینه بالای درمان و شیوع کم بیماری در کشور تحت عنوان بیماری‎‎های خاص نام گرفته‎اند. بیماران سرطانی، MS, EB نیز در گروه بیماری‎های صعب‎الاعلاج قرار دارند که مورد حمایت بنیاد بیماری‎های خاص قرار گرفته و خدمات درمانی و آموزشی به آنها ارائه می‎شود.

این روزها بیماران خاص در گلستان به مشکلی به نام تأمین هزینه‎های مربوط به خرید دارو البته از نوع خارجی مواجه هستند، در حالیکه دانشگاه علوم پزشکی تمام هزینه‎ داروهای ساخت داخلی برای بیماران خاص را پوشش می‎دهد اما هیچ تعهدی در قبال داروهای خارجی که از سوی برخی پزشکان برای بیماران خاص تجویز می‎شود ندارد و این امر موجب افزایش دغدغه‌مندی میان بیماران خاص که البته نیازمند حمایت‎های خاص نیز هستند شده است.

*محدودیت معاونت درمان دانشگاه برای مساعدت داروهای خارجی

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان حمایت‎های مالی داروهای بیماران خاص از دو کانال  حوزه درمان و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی انجام می‎شود.

حمیدرضا جوشقانی با بیان اینکه حمایت‎های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به سایر استان‎های دیگر وضعیت مطلوب‎تری دارد، اظهار کرد: در سال 1394 تعداد 2 هزار و 456 نفر با رقم 530 میلیون تومان از سوی معاونت غذا و دارو دانشگاه مورد حمایت قرار گرفتند و همین میزان نیز از سوی حوزه درمان دانشگاه کمک شد، در سال گذشته نیز این کمک‎ها به دو هزار و 700 نفر با رقم 700 میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: سهم بیماران خاص برای پرداخت هزینه‎های مربوط به خرید داروها 10 درصد است که از این میزان پنج درصد کل هزینه را معاونت درمان دانشگاه و چهار درصد کل را حوزه غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: معاونت درمان  دانشگاه برای مساعدت داروهای خارجی به خصوص داروهایی که مشابه تولید داخلی وجود دارد با محدودیت مواجه است البته از سال گذشته هفت مرکز خصوصی در گرگان و گنبد به مراکز خدمات دهنده اضافه شد که این امر موجب افزایش سهمیه ورود دارو به استان نیز شده است.

جوشقانی یکی از مشکلات اساسی در حوزه درمان را نبود راهنمای بالینی عنوان کرد و گفت: اگر راهنمای بالینی رعایت شود بسیاری از معضلات حل خواهد شد در واقع دیگر بیمار برای انتخاب دارو تصمیم گیرنده نخواهد بود.

وی با بیان اینکه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آمادگی ارائه خدمات بدون سقف و محدودیت را برای بیماران خاص دارد گفت: بیماران خاص می‎توانند با کپی شناسنامه، کارت ملی و جواب پاتولوژی به دانشگاه مراجعه و کارت مساعدت برای آنها صادرشود.

*اتخاذ سیاست داخلی برای تجویز داروهای خارجی

تجویز داروهای خارجی از سوی پزشکان متخصص برای بیماران خاص، کمبود و هزینه بالای داروهای خارجی و باور بیمار به این که  داروهای خارجی بیش از داروهای داخلی در روند بیماری آنها مؤثر است موجی از مشکلات را برای بیماران خاص در گلستان محروم رقم زده است در واقع این سؤال مطرح می‎شود که آیا داروهای ایرانی از کیفیت لازم برای تجویز به بیماران خاص برخوردار است یا خیر؟

در همین رابطه مدیرکل بیمه سلامت گلستان با بیان اینکه بحث  کیفیت یا عدم کیفیت داروهای داخلی را باید از پزشکان متخصص پرسید، گفت: در سه سال گذشته سیاست‎های بیمه سلامت مبنی بر حمایت 100 درصدی از بیماران خاص قرار گرفته است در واقع ما معتقد هستیم باید در خصوص راهنمای بالینی وزارت بهداشت اطلاع رسانی‎های لازم انجام شود و پزشکان باید بر اساس راهنمای بالینی داور تجویز کنند.

سید محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بیماران خاص به طور رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند از 22 بیمارستان استان 16 بیمارستان دولتی است که بیماران خاص می‎توانند از خدمات این بیمارستان‎های دولتی استفاده کنند شیمی درمانی و رادیو تراپی نیز در این بیمارستان‎ها به صورت رایگان انجام می‎شود.

وی بیان کرد: در استان ما تعداد تجویز کنندگان دارو برای بیماران خاص محدود است برای رفع مشکلات در حوزه تأمین داروهای خارجی نیاز به اتخاذ یک سیاست داخلی است برای رفع این مشکلات باید از پزشکان تجویز کننده دارو برای اتخاذ سیاستی مبنی بر تجویز دارو و با ارائه چه نوع سرویسی دعوت به عمل آید.

وی گفت: افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت همگانی هستند مبلغی به عنوان حق بیمه پرداخت نکردند بنابراین دولت مراکزی که افراد می‎توانند به طور رایگان خدمت بگیرند را تعیین می‎کند.

*تفاوتی بین داروی داخلی و خارجی وجود ندارد

از سویی دیگر مسوول بیماری‎های خاص دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص تفاوت داروهای داخلی و خارجی برای بیماران خاص و تأثیر در روند بیماری این افراد گفت: در گذشته داروی آونکس که یک داروی خارجی برای بیماران MSمحسوب می‎شود بالغ بر 90 درصد از بیماران این دارو را دریافت می‎کردند اما زمانی که جایگزین ایرانی این دارو وارد بازار شد بیماران مقاومت زیادی برای عدم مصرف این داروی ایرانی داشتند اما به هرحال بیماران به مصرف داروی ایرانی سوق داده شدند، در طی  6سال بررسی و تحقیق در درمان  تفاوت چندانی بین  داروی خارجی و داخلی را شاهد نبودیم.

مهرنوش نیک سیرت در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی 7 هزار و 200 بار خدماتی، برای بیماران خاص با رقم بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان ارائه شده است، تا کنون تمام اعتباراتی که از دانشگاه علوم پزشکی هزینه شده از سوی وزارت بهداشت ارجاع داده نشده است.

وی با بیان اینکه در هفت سال گذشته تنها سه درصد از بیماران از داروهای خارجی مصرف می‎کردند افزود: اکنون 40 درصد از بیماران خاص از داروهای خارجی مصرف می‎کنند و وزارت بهداشت باید دستورالعملی برای تجویز داروهای خارجی و پوشش هزینه این داروها صادر کند.

نیک سیرت گفت: برای تجویز داروهای خارجی باید کمیته‎ای متشکل از پزشکان متخصص تشکیل شود بر این اساس نام 5پزشک متخصص استان به تهران و برای تشکیل کمیته ارسال شده است بعد از تشکیل، در صورت تأیید کمیته مبنی بر مصرف بیمار به داروی خارجی مورد حمایت حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت البته در حال حاضر منتظر ابلاغ دستورالعمل از سوی وزارت بهداشت هستیم.

*عدم ثبات سیاست‎های حمایتی از بیماران خاص

رئیس انجمن بیماران msدر گلستان نیز در خصوص حمایت‎هایی که برای تأمین هزینه‎های دارویی این بیماران در استان انجام می‎شود گفت: روز به روز داروهایی که برای بیماران تجویز می‎شود در حال تغییر است در طرح تحول سلامت مشکلات زیادی رفع شد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تخفیفات زیادی برای تأمین هزینه‎های دارو اعمال می‎کند.

شیدا شاکری نژاد در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان افزود: معاونت غذا و دارو، هزینه داروهای ایرانی را  100 درصد مورد پوشش قرار می‎دهد اما بحث ما روی بیمارانی است که در فاز پیش‎رونده قرار دارند و پزشک چاره‎ای جز تجویز دارو با دوز بالاتر ندارد بنابراین در این مرحله بیمار حق انتخاب دارو ندارد.

وی تصریح کرد: وقتی داروی خارجی برای بیمار تجویز شود تخفیفی شامل آن نخواهد شد و فقط بخش کوچکی را انجمن پوشش می‎دهد.

شاکری‌نژاد با بیان اینکه تمام نگرانی بیماران از عدم ثبات سیاست‎ها برای حمایت از بیمارن است خاطرنشان کرد: تجویز کنندگان داروهای بیماران خاص افراد متخصص و صاحب نظری هستند بنابراین لازم است کمیسیونی در خصوص تجویز داروی خارجی  و حمایت از بیمارانی که به تشخیص پزشک متخصص داروی خارجی باید مصرف کنند تشکیل شود.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار