معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر رسیدگی به وضعیت خلیج گرگان، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته باید عملیات اجرایی لایروبی خلیج گرگان با شتاب بیشتری آغاز شود.

پیگیری جدی مساله سد سازی و درختکاری در استان

به گزارش گلستان24،عیسی کلانتری در دیدار استاندار گلستان اظهارداشت که استان گلستان و ظرفیت های آن را به خوبی می شناسد و لازم است طرح گردشگری آشوراده نیز براساس توافقات حاصله عملیاتی شود.
وی افزود: در سفری که با معاون اول رییس جمهوری به استان گلستان داشتیم از جزیره آشوراده بازدید به عمل آمد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اضافه کرد که با توجه به حوادث و بروز سیل های ویرانگر در استانهای شمالی بخصوص گلستان، باید مساله سد سازی و درختکاری در این استان به صورت جدی پیگیری شود.
در ابتدای این دیدار که روز گذشته در تهران انجام شد استاندار گلستان در سخنانی بر اجرای طرح نجات خلیج گرگان، لزوم احداث سد در گلستان و طرح گردشگری جزیره آشوراده تاکید کرد و گفت: با توجه به سیل های پیاپی در گلستان طرح جامع سیل در این استان تهیه شده و لازم است با رعایت مسائل زیست محیطی سد سازی در محور رودخانه های اصلی گلستان انجام شود.
حسن صادقلو اظهارداشت: طرح گردشگری جزیره آشوراده نیز تکمیل بوده و لازم است با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست به مرحله اجرا برسد چرا که این طرح می تواند در رونق گردشگری و اقتصادی منطقه نقش بسزایی داشته باشد.
استاندار گلستان به وضعیت نگران کننده خلیج گرگان اشاره کرد و یادآور شد: طرح مطالعاتی خلیج گرگان پایان یافته و مبلغ 50 میلیارد ریال برای لایروبی موقت و نجات خلیج گرگان تخصیص یافته که نیاز است با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی شود.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان بوده که به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، اینک فاصله چندانی با خشکی کامل و حرکت ریزگردهای آن به سوی شهرهای این منطقه ندارد.
به عبارتی تشنگی خلیج زیبای گرگان و تهدیدات زیست محیطی ناشی از آن، اینک ساحل نشینان، مسئولان استانی و کشوری و دوستداران محیط زیست و گردشگران را نگران کرده است. 
خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است
خلیج چهار هزارهکتاری گرگان، یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست‌ و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسئولان محیط‌ زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود. 
عمق خلیج گرگان که در نقاط عمیق به حداکثر سه متر می‌رسید، اینک در اثر رسوب‌گذاری به 1,5 متر کاهش پیدا کرده است و به‌همین‌ دلیل به‌ سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرهای بندرترکمن ، بندرگز ، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.
به گزارش ایرنا، آشوراده در حدود2 کیلومتری ساحل بندرترکمن تنها جزیره ایرانی دریای خزر است؛ این جزیره تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بدلیل بحث پناهگاه حیات وحش آن است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است، ضمن اینکه 40 درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آمد.
براساس مصوبه دولت یازدهم و قول رییس جمهوری به مردم گلستان قرار است حدود 10 درصد جزیره آشوراده به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار