مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خبرداد:

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: با بالا رفتن نرخ مشارکت در گلستان نرخ بیکاری در بهار امسال افزایش یافت در حالی که تسهیلات رونق تولید سه هزار فرصت شغلی استان را نجات داد.

افزایش نرخ بیکاری گلستان در بهار امسال

هرچند از بیکاری و اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه ها و مطالبات مردمی است اما از آن به‌ عنوان یکی از موضوعات اساسی اقتصاد هر کشور هم نام می برند.

بیکاری و اشتغال یکی از شاخص‌ های تعیین ‌کننده در توسعه ‌یافتگی کشورهاست اما ازاین‌ جهت که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در فقر و بیکاری دارد نگاه به این شاخص اهمیت بیشتری می ‌یابد.

به جهت اهمیت ایجاد اشتغال به عنوان یک مطالبه عمومی و رفع معضل بیکاری که ریشه آسیب های اجتماعی را باید در آن جستجو کرد، در خصوص برنامه های دولت در رفع معضل بیکاری در گلستان با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به گفتگو نشستیم و سعید مازندرانی از افزایش نرخ مشارکت در چهار سال گذشته در استان خبر داد و به نگاه متفاوت مردم گلستان به اشتغال در مقایسه با استان های صنعتی اشاره کرد.

تلاش برای ثابت نگه داشتن نرخ بیکاری استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اشتغال یک معضل اساسی در کل کشور است و فقط مختص استان گلستان نیست، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برنامه ها برای کاهش بیکاری و یا ثابت نگه داشتن آن آغاز شد.

سعید مازندرانی افزود: این بدان معنا نیست که دولت قبل برنامه ای برای این موضوع نداشته بلکه پرداخت تسهیلات به بنگاه های زودبازده و کارآفرین که در دولت نهم و دهم به اجرا گذاشته شد، با همین هذف (حل معضل بیکاری) انجام شده است.

وی با یادآوری اینکه با اجرای این طرح ها میلیاردها تومان به بنگاه های اقتصادی پول تزریق شد، ادامه داد: بخشی از سیاست ها در اجرای طرح های مسکن مهر هم کمک به اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه بود.

وی با بیان اینکه برنامه های دولت نهم و دهم مشکل نداشتند اما در بُعد مدیریت و نظارت با مشکلات زیادی مواجه بودیم و همین امر باعث انحراف در اجرای این طرح شد، در پاسخ به این سوال که میزان انحراف چقدر بوده، اضافه کرد: بررسی دقیق و کار میدانی در این حوزه انجام نشده و به طور مشخص نمی دانیم انحراف چقدر بوده  اما به نظر می رسد در اعطای تسهیلات مشاغل خانگی تحقق بیش از ۴۰ درصد نبوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با یادآوری اینکه دولت تدبیر و امید ابتدا بر روی حل مسائل خارجی و بهبود فضای کسب و کار خارجی و همچنین کاهش تحریم ها متمرکز شد، تصریح کرد: اما در مجموع برنامه هایی که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به اجرا گذاشته شد بسیاری از بنگاه های اقتصادی که تعطیل شده بودند و یا در آستانه تعطیلی بودند، نجات داد.

تثبیت ۳ هزار فرصت شغلی در گلستان

وی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات رونق تولید شاید شغل جدیدی را در گلستان ایجاد نکرده باشد اما در تثبیت اشتغال بسیار موفق عمل کرد و سه هزار فرصت شغلی را نجات داد.

مازندرانی از کاهش آمار اخراجی ها و شکایت های واحدهای کارگری و کارفرمایی در استان خبر داد و بیان کرد: این کاهش ها نشان می دهد افرادی که نزدیک به اخراج بوده اند، نجات پیدا کرده و وضعیت اشتغال آن ها تثبت شده است.

وی به اجرای طرح پایلوت کارورزی در گلستان اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح در گلستان ۴۷۵ نفر در بنگاه های اقتصادی مشغول شدند و اجرای موفق گلستان طرح کارورزی را کشوری کرد.

مازندرانی با اشاره به اینکه امسال ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در قالب اجرای طرح کارورزی در بنگاه های اقتصادی کشور مشغول می شوند، افزود: سهم گلستان افزایش یافته و به چهار هزار و ۳۲۰ نفر می رسد.

 

وی به دیگر برنامه های دولت برای کاهش بیکاری در استان اشاره کرد و ادامه داد: در مسائل مربوط به مشاغل روستایی ۲۰ میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شده و فعالیت های خوبی انجام شده و طرح های مناسبی در روستاها شناسایی و معرفی شده اند و به زودی این تسهیلات از طریق بانک سینا و صندوق مهر امام رضا (ع) پرداخت می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اضافه کرد: همچنین با پرداخت تسهیلات خود اشتغالی و کارآفرینی از سوی صندوق امید دو هزار و ۵۰۰ فرصت شغی در گلستان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بازدیدها و بازرسی ها نشان می دهد میزان موفقیت این طرح ها در استان بالا بوده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون وارد عرصه های تخصصی اشتغال و اجرای طرح تکاپو و بوم گردی در استان شده ایم.

جهش ورود نیروی کار در گلستان

وی با یادآوری اینکه طرح های اشتغالزا در استان آغاز شده و نمی توان انتظار داشت نتایج آن ها به زودی مشهود باشد، متذکر شد: اشتغال استان گلستان بر پایه کشاورزی و خدمات بنیان نهاده شده و صنعت در آن کمتر نقش دارد.

مازندرانی با بیان اینکه مشاغل حوزه کشاورزی و خدمات فصلی هستند، تصریح کرد: نگاه مردم گلستان به اشتغال با نگاه مردم در استان های صنعتی کاملا متفاوت است؛ مردم گلستان مشاغل خرد و کوچک را شغل به حساب نمی آورند و به دنبال شغل و حقوق ثابت و بیمه دائم هستند.

وی از جهش ورود نیروی کار در استان به عنوان چالش دیگر برای اشتغال استان نام برد، بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ نرخ جمعیت فعال ۳۶.۵ درصد بود که در حال حاضر با سه درصد رشد به ۳۹.۵ درصد رسیده است.

وی یادآور شد: اگر در سال های گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار استان می شدند الان این رقم به بیش از ۲۵ هزار نفر رسیده است.

مازندرانی همچنین به دیگر چالش های ایجاد اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: در گذشته سطح تحصیلات نیروی کار استان متوسط و پایین بود اما با افزایش مدارک تحصیلی جویندگان کار، انتظارات و توقعات آن ها متفاوت شده و بیشتر به دنبال مشاغل ثابت اداری و خدماتی هستند.

وی با بیان اینکه اکثر جویندگان کار در استان مشاغل کشاورزی و کارگری را قبول ندارند، افزود: به دلیل اینکه دولت در حال کوچک شدن است میزان اشتغال دولتی هم کاهش یافته اما انتظارات جویندگان در این حوزه بیشتر شده است.

افزایش نرخ بیکاری گلستان در بهار امسال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از افزایش نرخ بیکاری استان گلستان در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: نرخ بیکاری گلستان از ۱۱.۵ درصد در زمستان به ۱۳.۶ درصد در بهار امسال رسید.

وی تصریح کرد: با افزایش نرخ مشارکت استان و رسیدن آن به ۴۰ درصد، ضربه گیر تسهیلات رونق تولید بی اثر شده و باعث شد اثرات مثبت اجرای این طرح در گلستان بی خوبی مشهود نباشد.

وی با بیان اینکه تسهیلات رونق تولید تثبیت سه هزار فرصت شغلی و جذب یک هزار نیروی بیمه شده و ۵۰۰ کارگر پاره وقت در استان را رقم زده است، گفت: در حالی که میانگین نرخ بیکاری کشور در بهار امسال ۱۲.۶ درصد است این نرخ در گلستان به ۱۳.۶ درصد رسیده است.

مازندرانی با تاکید بر اینکه در بحث بازار کار استان مشکلی داشته ایم که این افزایش رقم خورده است، بیان کرد: در بهار امسال معافیت بیمه ای کارفرما که در برنامه پنجم توسعه دیده شده بود و کارفرمایان گلستانی از معافیت ۵۰ تا ۸۰ درصدی پنج ساله برخوردار می شدند، در برنامه ششم تمدید نشد.

وی ادامه داد: در گلستان حدود ۲۰ هزار نفر از معافیت بیمه ای استفاده می کردند که با تمدید نشدن این معافیت تعدادی از آن ها اخراج شده و تعدادی از کارگران هم با کارفرما به توافق رسیدند که اخراج نشوند و حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان متذکر شد: نرخ بیکاری خیلی پیچیده است اما این مسائل ریز و جزیی در افزایش نرخ بیکاری استان در بهار تاثیرگذار بوده و امیدواریم در تابستان این رقم کاهش یابد.

/ مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار