مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان از اجرای 5 هزار و 120 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد تومان طی چهار سال دولت تدبیر و امید در روستاهای استان خبر داد.

بیش از 5 هزار پروژه عمرانی توسط دهیاری‎های گلستان در دولت تدبیر و امید اجرا شد/ در 4 شهرستان گلستان هیچ نقطه محروم وجود ندارد

به گزارش گلستان24؛علی نصیبی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در هفته دولت سال جاری 223 پروژه عمرانی از طریق دهیاری‎های استان در 195 روستا به بهره‎برداری رسید که اعتبار این پروژه‎ها 200 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی تصریح کرد: در سال 1395 از محل اعتبارات بند «و» تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 تعداد 185 پروژه در روستاهای استان گلستان اجرا شد برای اجرای این پروژه‎ها 8 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان افزود: در سال جاری 100 پروژه اقتصادی تاثیرگذار در روستاهای استان را به صورت ویژه با تسهیلات ارزان‎قیمت به بهره‎برداری خواهیم رساند.

نصیبی با اشاره به اینکه بر اساس شاخص‌ها در شهرستان‌های گرگان، کردکوی، بندرگز و بندرترکمن هیچ نقطه محروم ندارد، گفت: 60 درصد اعتبارات استان در روستاها هزینه شده است و هر سه ماه یکبار پروژه‌های عمرانی و خدماتی در سطح استان رصد می‌شوند.

وی در خصوص مناطق محروم استان بیان کرد: شهرستان‌های مراوه‌تپه، کلاله، مینودشت، گالیکش، رامیان، داشلی‌برون، وشمگیر، دهستان کتول و چشمه‌ساران جزو مناطق محروم هستند و بالغ بر 430 هزار نفر از جمعیت استان گلستان در مناطق محروم قرار دارند.

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان با اشاره به اینکه 889 دهیاری در سطح استان وجود دارد از فعالیت بیش از 3 هزار و 200 عضو شورای روستایی خبر داد و گفت: جمعیت استان گلستان بر اساس سرشماری سال 1395 یک میلیون و 868 هزار و 819 نفر اعلام شده است که از این تعداد 871 هزار و 546 نفر در روستاها زندگی می‎کنند.

نصیبی با بیان اینکه درصد جمعیت روستایی استان 46.7 درصد است یکی از دلایل کاهش جمعیت روستایی را در تبدیل شدن بخشی از روستاها به شهر عنوان کرد و گفت: سه شهرستان بیشترین جمعیت روستایی را دارد که گنبدکاووس با 193 هزار و 671 نفر، گرگان با 114 هزار و 837 نفر و آق‎قلا با 90 هزار و 614 نفر  بیشترین جمعیت روستایی را در خود جای دادند.

وی بیان کرد: کمترین جمعیت روستایی متعلق به شهرستان‎های بندرگز با 18 هزار و 837 نفر، شهرستان بندرترکمن با 26 هزار و هشت نفر و کردکوی با 31 هزار و 389 نفر بوده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان تعداد روستاهای این استان را 935 مورد عنوان کرد و افزود: 932 مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان شورای روستایی داریم که از این تعداد 889 روستا دارای دهیاری هستند.

نصیبی با اشاره به اینکه جمعیت زیرپوشش دهیاری‎های استان 855 هزار و 838 نفر است، گفت: گدم‎آباد در بخش گنبدکاووس با 8 هزار و 250 نفر جزو پرجمعیت‎ترین روستای استان است و کم‎جمعیت‎ترین روستای استان در روستاهای بالای 20 خانوار که دارای شورا هستند روستای سیامرزکوه از بخش کمالان با 51 نفر جمعیت است همچنین روستای در آسیاب گرگان که زیر 20 خانوار و دارای شوراست با 35 نفر جمعیت جزو کم‎جمعیت‎ترین روستای استان محسوب می‎شود.

وی بیان کرد: همانطوری که شهرداری‎ها دارای درجه هستند دهیاری‎ها نیز دارای درجه یک تا 6 هستند، درجه دهیاری بر اساس وسعت، درآمد و جمعیت روستا تعیین می‎شود، پنج روستای استان گلستان در سطح کشور جزو درجه 6 هستند که شامل روستاهای خواجه‎نفس گمیشان، گدم‎آباد گنبدکاووس، دوزین مینودشت، محمدآباد گرگان و آق‎قایه گنبدکاووس است.

به گفته نصیبی؛ 70 خانم به عنوان عضو شورای روستایی انتخاب شدند که البته هنوز آمار دهیاران بخش‎های مرکزی گرگان و گنبدکاووس جمع‎بندی نشده است، تاکنون بیشترین تعداد جمعیت بانوان عضو شورای روستایی مربوط به مراوه‎تپه است.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار