مدیرکل شهری استانداری گلستان مطرح کرد؛

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان از خسارت شهرداران ضعیف به مدیریت شهری استان و تائید ۱۳ شهردار سخن گفت.

خسارت شهرداران ضعیف به مدیریت شهری گلستان/ ۱۳ شهردار تائید شدند

به گزارش گلستان 24 ، نشست خبری محمد حمیدی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان بعدازظهر دوشنبه با حضور اصحاب رسانه استان برگزار و وی موضوعاتی از جمله عملکرد ضعیف برخی شهرداری‌ها، تائید شهرداران جدید، انتخاب شهردار گرگان، شهرداری دارای بیشترین تخلف، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رسمی شهرداری، افزایش هزینه‌های جاری شهرداری‌ها، پرداخت بدهی دولت به شهرداری و اعضای جدید شوراهای اسلامی شهر در استان گلستان را مطرح کرد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر برای انتخاب شهرداران حق دارند، اظهار کرد: ما هم بر انتخاب شهردار اصلح تاکید کرده‌ایم زیرا نداشتن شهردار شایسته و انتخاب شهرداران ضعیف، خسارت‌های زیادی به مدیریت شهری وارد کرده است.

حمیدی افزود: با وجود این تاکیدات و تجربه‌های نا موفق افرادی برای پست شهرداری شهرهای استان معرفی می‌شوند که تجربه این کار را ندارند.

وی تصریح کرد: اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان امسال برای نخستین بار برگزاری مصاحبه تخصصی از شهرداران پیشنهادی که سابقه فعالیت در شهرداری را نداشتند را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: این مصاحبه‌های تخصصی در خوزه‌های مالی، اداری، فنی و شهرسازی، خدمات شهری، حقوقی، قوانین، مدیریت، اجتماعی و فرهنگی انجام شد و خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشت.

جلوی معرفی شهردار با مدرک کارشناسی و بدون سابقه اجرایی را می‌گیریم

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان در خصوص معرفی شهرداران در استان گفت: تا کنون ۱۶ شهردار از مجموع ۳۱ شهر استان معرفی شده‌اند که ما ۱۳ نفر را برای طی کردن مراحل صدور حکم تائید کردیم و سه نفر در دست بررسی هستند.

حمیدی بیان کرد: زمانی که شورای شهر یک فرد دارای مدرک کارشناسی و بدون داشتن سابقه اجرایی را معرفی می‌کند ما باید جلوی آن را بگیریم.

وی با اشاره به انتخاب شهردار گرگان توسط شورای اسلامی این شهر در دوره پنجم، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون پایان کار شورا به معنی پایان کار شهردار است و باید سرپرست معرفی و سپس شهردار انتخاب شود.

حمیدی اضافه کرد: برای انتخاب شهردار گرگان آقای صادقلو شهردار سابق هم می تواند داوطلب باشد و شورای جدید هم نظر خودش در خصوص انتخاب شهردار را به صورت مصوبه بیان کند.

وی در خصوص فراخوان شورای شهر گرگان برای انتخاب شهردار، یادآور شد: این اقدام موجب طولانی شدن انتخاب شهردار گرگان می‌شود و اگر قرار است آقای صادقلو انتخاب نشود باید فرد قوی‌تری را معرفی کنند و در صورت انتخاب فرد ضعیف پاسخگو باشند.

شهرداری کردکوی بیشترین تخلف را دارد

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان از تشکیل کمیته بازرسی از شهرداری و شوراهای شهر در استان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته با تشکیل این کمیته تمامی شهرهای استان را در محورهای مالی، اداری، خدمات شهری و شوراها مورد بازرسی قرار دادیم و بیشترین تخلف در شهر کردکوی رخ داده بود.

حمیدی با بیان اینکه شهر متعلق به شهروندان است، تصریح کرد: دولت کمک‌هایش به شهرداری‌ها را کاهش داده و قانون دست شهرداری‌ها را برای دریافت عوارض در قبال ارائه خدمات بیشتر باز گذاشته است تا شهرداری‌ها روی پای خودشان بایستند.

وی افزود: لایحه منابع پایدار شهرداری با مصوبه عوارض جدید به شرط ارائه خدمات و لایحه مجازات سختگیرانه برای افرادی که حق و حقوق شهرداری‌ها را پرداخت نمی‌کنند در دستور کار مجلس قرار دارد که موجب ایجاد تحول خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از شهرداری‌ها مطالبات زیادی از مردم دارند و بر اساس قانون نوسازی و عمران شهری، تمامی املاک، عرصه‌ها، بناها و ... باید سالانه ۰.۵ درصد از قیمت خود را در قالب عوارض به شهرداری پرداخت کنند.

هزینه جاری برخی شهرداری‌ها در گلستان به ۹۰ درصد رسیده است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رسمی شهرداری‌های استان گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌ها نیروهای مازادی هستند که موجب افزایش هزینه شهرداری شده‌اند.

حمیدی افزود: این افزایش هزینه‌ها به حدی بوده که گاهی هزینه‌های جاری شهرداری به ۹۰ درصد رسیده و فقط ۱۰ درصد برای پروژه‌های عمرانی باقی مانده است.

وی بیان کرد: اکنون دولت تاکید کرده تا پست‌های خالی شهرداری‌ها از نیروهای قراردادی و رسمی شهرداری پر شده تا چارت سازمانی تکمیل شود.

حمیدی تصریح کرد: به همین منظور آزمون تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رسمی شهرداری‌های استان اردیبهشت امسال با شرکت ۸۹۴ نفر برای ۵۸۷ پست سازمانی برگزار شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر از دو برابر تا چهار برابر نیروهای مازاد خارح از شهرداری مشغول همکاری با این نهاد در استان گلستان هستند که با تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رسمی، نیروهای مازاد کاهش می‌یابند.

۲۷ میلیارد تومان از بدهی دولت به شهرداری‌های گلستان پرداخت شد

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان در خصوص کمک‌های دولت به شهرداری‌های استان، اظهار کرد: اولویت کمک‌های دولت به شهرداری‌های کوچک‌تر بوده زیرا مشکلات آنها بیشتر و منبع درآمد آنها کمتر است.

حمیدی افزود: سال گذشته بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان و در پنج ماه نخست امسال هم بیش از ۴۸ میلیارد تومان کمک دولتی به شهرداری‌های استان گلستان در سر فصل‌های مختلف پرداخت شد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار پس از انقلاب بدهی‌های دولت به شهرداری‌های گلستان در قالب اسناد خزانه پرداخت شد، گفت: در ابتدای امسال ۲۷ میلیارد تومان از بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی استان برای احداث بنا، ساختمان‌های اداری، خدمات عمومی و ... به شهرداری‌ها پرداخت شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فقط شهرداری گرگان از دستگاه‌های اجرایی طلب دارد و سایر با سایر شهرداری‌ها از محل اعتبارات ملی تسویه شده است.

۷۰ عضو جدید شورای شهر در گلستان سابقه عضویت داشته‌اند

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان گفت: در دوره پنجم ۱۶۰ عضو شورای شهر شامل ۱۵۱ مرد و ۹ زن داریم که نسبت به دوره گذشته ۲۰ عضو کم شده‌اند.

حمیدی اضافه کرد: از مجموع اعضای شورای اسلامی شهرها در گلستان، ۸۳ نفر فارس، ۵۵ نفر ترکمن، ۲۱ نفر سیستانی و یک نفر بلوچ هستند.

وی یادآور شد: از مجموع ۱۶۰ عضو شوراهای اسلامی شهر در گلستان ۷۰ نفر معادل ۴۳.۷ درصد سابقه عضویت در شورای شهر را داشته‌ند.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار