مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان:

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به بارندگی‎های خوب در استان، زمینه مناسب برای آغاز کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا فراهم شده است.

کشاورزان نسبت به کشت کلزا در مزاع خود اقدام کنند/ حفظ بقایای گیاهی منبعی برای ذخیره و نگهداری آب
 به گزارش گلستان 24، محمدرضا عباسی در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: با توجه به بارندگی‎های خوب در استان که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم مقدمه کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا در استان فراهم شده است و محصولاتی از جمله سویا و ذرت که به دلیل کمبود آب رنج می‎بردند سیراب شدند.

وی با بیان اینکه کلزا تاریخ کشت محدودی دارد تصریح کرد: تا پایان آبان ماه می‎توان نسبت به کشت کلزا اقدام کرد،کلزا به لحاظ سبز شدن گیاه حساسی است و باید در زمان سبز شدن از رطوبت مورد نیاز برخوردار باشد بنابراین کشاورزان این نکته را مدنظر خود قرار دهند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به استفاده کشاورزان از دستگاههای ریزدانه کار در زمان کاشت کلزا گفت: تعداد زیادی دستگاه ریزدانه‎کار با یارانه دولت وارد سیستم کشت و زراعت استان شده است، توصیه می‎شود کشاورزان سعی کنند با ادوات و ماشین‎آلات جدید نسبت به کشت اقدام کنند.

*استفاده 4 کیلو بذر کلزا در یک هکتار

عباسی بذور داخلی و خارجی موجود در بازار را با کیفیت عنوان کرد و افزود: بذور کلزایی که در استان موجود است بذوری هستند که با سموم حشره‎کش برای کک اغشته هستند و می‎تواند تا حدود زیادی با کک اول فصل مبارزه کند.

وی به کشاورزان توصیه کرد تا در یک هکتار از اراضی خود 4کیلو بذر کلزا استفاده کنند و گفت: کشاورزان در زمان کاشت تا برداشت محصول با کارشناسان پهنه و فنی مشورت داشته باشند چرا که ما اطلاعات به روز در اختیار آنها قرار می‎دهیم که با این اطلاعات می‎توان حداکثر بهره‎برداری از محصولات را داشته باشیم و سود اقتصادی خوب نصیب کشاورزان شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان در ادامه به حفظ بقایای گیاهی بعد از برداشت اشاره کرد و افزود: متأسفانه هنوز تعدادی از کشاورزان بعد از برداشت محصول، مبادرت به آتش زدن بقایای گیاهی می‎کنند در حالیکه با این امر عملیات فرسایش تشدید پیدا می‎کند.

عباسی با بیان اینکه بقایای گیاهی به عنوان منبع ذخیره و نگهداری آب محسوب می‎شود.خاطرنشان کرد: اگر 30 درصد بقایای گیاهی بر روی سطح خاک حفط شود بقایا تجزیه و توسط آبیاری در ریشه قرار می‎گیرد بافت خاک نرم شده و دو نوبت آبیاری کاهش می‎یابد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار