شهردار سابق رشت مطرح کرد

شهردار اسبق رشت که به‌عنوان یکی از کاندیداهای تصدی شهرداری گرگان است معتقد است متولی شهری مسئول ساخت زیرگذر و روگذر نیست و نباید از پروژه های عمرانی قهرمان سازی شود.

پروژه های عمرانی نباید در راستای قهرمان سازی استفاده شود

به گزارش گلستان 24 ، سومین جلسه ارائه برنامه داوطلبین تصدی شهرداری گرگان شامگاه سه‌شنبه در صحن علنی شورای شهر گرگان برگزار شد.

سید محمدعلی ثابت‌قدم، شهردار اسبق رشت یکی از کاندیدایی بود که به ارائه برنامه پرداخت. وی متولد رشت و دارای دکترای شهرسازی است، مدیرکل تأمین مسکن بنیاد شهید، تصدی شهرداری رشت طی دو دوره، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و ... ازجمله سمت‌های وی است.

ثابت‌قدم برنامه‌های خود را در قالب پاورپوینتی به حضار در جلسه ارائه کرد و با نشان دادن شمای کلی از شهر گرگان، فرصت‌ها و چالش‌های این شهر نشان داد در صورت دریافت تصدی‌گری شهرداری گرگان برنامه‌های ویژه‌ای برای این شهر دارد.

ابراهیم جرجانی که تاکنون نسبت به کاندیداهای شهرداری گرگان واکنش خاصی نداشت با لحنی نسبتاً تند عملکرد ثابت‌قدم در شهرداری رشت را به چالش کشید و سؤالاتی پیرامون علت عزل وی از سمت شهرداری پرسید و همچنین با اشاره به انتشار دل نوشته‌ای مبنی بر علاقه وی به شهر رشت از وی پرسید چرا با توجه به علاقه وافری که به شهر رشت دارد گرگان را که هیچ تعلق‌خاطری به آن ندارد برای شهردار شدن انتخاب کرده است.

علی‌اصغر یوسفی دیگر عضو شورای شهر هم با اشاره به برنامه‌های ثابت‌قدم به مغفول ماندن برخی از برنامه‌ها در شورای چهارم گرگان اعتراف کرد.

شهردار اسبق رشت در پاسخ به سؤالات اعضای شورای شهر اظهار کرد: برنامه‌های شهری هر شهر با تغییر شهردار نباید عوض شود بلکه باید برنامه‌ها به‌روز نگه‌داری شود.

وی افزود: واقعیت شهر گرگان این است که پروژه‌های اجراشده در این شهر گرچه قاطعانه و با زمان بندی خوبی اجراشده اما از پشتوانه برخوردار نبوده است.

ثابت‌قدم بابیان اینکه آلاینده‌های محیط زیستی در سطح شهر باید کاهش پیدا کند، افزود: قرار نیست درآمدی از خلاف ساختمانی به درامد شهر اضافه کنیم بلکه باید به درآمدهای پایدار اتکا داشته باشیم.

شورای شهر گرگان - کراپ‌شده

وی ادامه داد: در بافت مرکزی شهر رشت روزانه ۲۵ هزار تردد سواره داشتیم برای احیای بافت تاریخی و کم کردن ترافیک، کاهش آلودگی زیستی و ... پیاده‌رو را راه‌اندازی کردیم.

ثابت‌قدم افزود: هدف از اجرای پروژه‌های شهری ارتقای انسان است و معتقدم شهری توسعه‌یافته است که شهروندانش توسعه‌یافته باشند.

وی ادامه داد: از سال ۷۷ تاکنون گرگان ۶ شهردار داشته است اما شهر رشت ۳۰ بار تغییر کرده است و من سابقه طولانی‌ترین مدت ریاست شهرداری را با دو سال و دو ماه شهردار رشت رادارم.

شهردار اسبق رشت گفت: در این دو سال و دو ماه تصدی‌گری پست شهرداری چهار بار استیضاح شدم و بار چهارم استیضاح دیگر نتوانستم تعاملی با اعضای شورای شهر که پای منافع خصوصی را به میدان آورده بودند داشته باشم که منجر به عزل من شد.

وی در رابطه با علت حضور خود در گرگان و کاندید شدن برای تصدی کرسی شهرداری اظهار کرد: گرگان ۱۵۰ هکتار بافت تاریخی دارد و من می‌خواهم در حوزه جهانی‌سازی بافت تاریخی شهر گرگان عمل کنم و این بافت را از نگاه محلی به نگاه جهانی برسانم.

ثابت‌قدم در رابطه با باز کردن گره‌های ترافیکی در گرگان گفت: بزرگترین پروژه های زیرگذر و روگذر فقط مکان ترافیک را جابجا کرده ولی مشکل را حل نکرده است و این مشکل با اقدامات نرم‌افزاری برطرف خواهد شد و نیازی به اجرای پروژه‌های روگذر و زیرگذر ندارد.

وی با بیان اینکه با تأسیس پیاده‌رو در شهر رشت میزان پیاده‌روی شهروندان را افزایش دادیم چراکه متولی شهر متولی سلامت مردم هم هست، اظهار کرد: با ایجاد پیاده راه پیاده روی شهروندان از ۱۷ دقیقه به ۳۲ دقیقه رسید و این یعنی کاهش بیماری، چاقی و ... .

ثابت‌قدم افزود: من به‌جای ایجاد روگذر و زیرگذر با تأسیس پیاده‌رو سرمایه‌های اجتماعی تولید می‌کنم به نظر من نباید از پروژه های عمرانی برای قهرمان سازی استفاده کرد.

شهردار اسبق رشت گفت: به ازای هر زیرگذر و روگذر که میلیاردها تومان هم هزینه شد می شد سرمایه های اجتماعی شهر تولید کرد در حالی که گرگان سرمایه های اجتماعی را با پروژه های بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی از بین می برد.

وی اصلاح ساختار جذب سرمایه از منابع و طرق مختلف، برقراری نظام صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اصلاح و به‌روزرسانی اداری و شهرداری بر مبنای چابک سازی، هوشمند سازی و مطلوب سازی، توجه به بحث توریسم، برون‌سپاری حداکثری اقدامات اجرایی و طراحی به شرکت‌های توانمند خصوصی، طراحی و ایجاد ساختار شبکه‌ای برای ارائه خدمات و اطلاعات به شهروندان و ... را جزئی از سیاست‌های اجرایی شهرداری عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح تفصیلی شهر گرگان اظهار کرد: طرح تفصیلی شهر گرگان نیازمند به‌روزرسانی است و باید ممیزی املاک را در شهر اجرایی کنیم، همچنین باید شهروندان را برای نگهداری شهر مشارکت دهیم.

ثابت قدم اظهار کرد: مدیریت شهری با ۱۰ درصد مشارکت مردم ۱۰۰ درصد هزینه های شهر را تامین می کند. لذا باید فرهنگ مشارکت شهروندان در گرگان تقویت شود.

پادگان گرگان باید به خارج از شهر منتقل شود

شهردار اسبق شهر رشت گفت: در گرگان سینمایی وجود داشته که به زندان تبدیل‌شده است که به نظر من دوباره باید به کاربری سابقش بازگردد همچنین باید نسبت به خارج کردن پادگان به خارج از شهر اقدام شود.

ثابت‌قدم با اشاره به احداث تله‌کابین در گرگان گفت: تله کابین یکی از مسائلی است که می‌توان آن را اجرایی کرد و در این زمینه با یکی از سرمایه‌گذاران خارجی مذاکراتی انجام‌شده که چنانچه به سمت شهرداری انتخاب شوم این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنم.

وی افزود: در سال ۹۱ که برای نخستین بار سمت شهرداری رشت به من سپرده‌شده بود شورای شهر منحل شده و شهر بدون برنامه و بودجه بر عهده من گذاشته شد که من در آن زمان بودجه ۱۳۰ میلیارد تومانی شهر را به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش دادم.

شهردار اسبق رشت اظهار کرد: اصالت شورای شهر به واسطه مردمی بودن آن است و این که شورای شهر داشته باشیم بهتر از آنست که دولت شورای شهر شهردار باشد.

در برخی موارد دولت ها به دلیل کمبود درامدها فشار خود را به نهادهای غیردولتی می آورد تا با انجام پروژه های شهری نماد کار دولتی را نشان دهند.

ثابت‌قدم بابیان اینکه شهر دو هزینه نگهداشت و هزینه توسعه دارد، تصریح کرد: هزینه نگهداشت شامل هزینه رفت‌وروب، هزینه فضای سبز، هزینه نگه‌داری اسفالت و هزینه ایمنی آتش‌نشانی را شامل می‌شود که اگر هرکدام از آن‌ها را از شهر جدا کنیم شهر غیرقابل زندگی می‌شود.

وی با اشاره به کمبود مراکز فرهنگی در شهر گرگان اظهار کرد: فرهنگ صرفاً آموزش شهروندی نیست و در گرگان با کمبود بوستان و پارک مواجه هستیم، همچنین زیباسازی محیطی، زیباسازی بصری، ساماندهی تبلیغات محیطی و ... از دیگر برنامه‌هایی است که باید به آن‌ها توجه شود.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار