نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگهای آبی هلند در ایران (CSRRC) از گرفتار شدن یک قلاده فُک خزری دیگر در تور ماهیگیران گلستان خبر داد و گفت: این فک که روز دوشنبه در منطقه مرزی آبی ایران و ترکمنستان در دام افتاد به مرکز درمانی آشوراده منتقل شده است.

دومین فک گرفتار در دام صیادان گلستانی

به گزارش گلستان24؛امیرشیرازی صبح سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاصله زمانی زیاد خارج کردن این فک نر از تور ماهیگیران و گرمای هوا باعث مشکلات جسمی برای این حیوان شد.
سرپرست گروه امداد و نجات این گونه با اشاره به انتقال این حیوان به پایگاه درمانی فک خزری در جزیره آشوراده ، اضافه کرد: تلاش می کنیم که آسیب های گرما را بر روی این حیوان کاهش داده و جان آن را نجات دهیم و پس از تیمارداری لازم در دریا رها شود.
15 مهرماه نیز درهمین منطقه یک فک در تور ماهیگیران گرفتار شده بود که پس از24 ساعت در دریا رها شد.
این دومین فک گرفتار در دام صیادان در هفته جاری است.
به گزارش ایرنا فُک تنها گونه پستاندار خزر است و جمعیت آن بدلیل صید بی رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب خزر و در محدوده استانهای شمالی ایران موردی از شکار و صید این گونه گزارش نشده است. 
به گفته دکتر شیرازی؛ فُک خزری (نام علمی: Pusa caspica) یکی از کوچکترین فک های بدون گوش و از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است، این گونه زندگی اجتماعی داشته و در دسته های بزرگ مشاهده می شود، مهمترین اندام حسی فک مانند سایر سگ های آبی سبیل های آن است که او را قادر می سازد بدون حس بینایی و شنوایی به شکار ماهی در زیر آب بپردازد. 
فک در آب زندگی می کند و تنها برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می آید، در خشکی بسیار کم تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.
فک خزری به‌طور میانگین 150 سانتیمتر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.، در گذشته تعداد زیادی از فک ها برای استفاده از پوست و گوشت شکار می شدند، اکنون هم هر سال تعدادی از آنها در تورهای ماهیگیران گرفتار و یا کشته می شوند. 
گروه امداد و نجات فک خزر در سال 1389 با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد، رهایی فک های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر ازفعالیت های این گروه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار