طعم تلخ سقوط

علیرغم تلاش اداره استاندارد گلستان و نظام مهندسی ساختمان در زمینه ایمنی آسانسورها، اما شاهد حوادث ناگواری در این زمینه هستیم و این امر نیازمند اهتمام بیشتر ونظارت دقیق‌تر مسئولان است.

آسانسورهای ناایمن بلای جان گلستانی‌ها

به گزارش گلستان24؛براساس آمارها، حوادث آسانسور در شهرهای بزرگ به یک مشکل اساسی تبدیل شده که دلیل اصلی بروز آن استاندارد نبودن آن هاست.

امروزه با ساخت آسمان‌خراش‌ها و برج‌های بلند، نیاز به استفاده از آسانسور بیشتر از گذشته احساس می‌شود. اما این کابین کوچک که بدون راننده و تنها با فشار یک دکمه به راحتی ساکنان آپارتمان‌های چند واحده و بلند را بالا و پایین می‌برد نیز می‌تواند مشکلاتی را برای استفاده‌کنندگان ایجاد کرده و حتی با حوادث دلخراش زندگی افراد را به خطر بیندازد.

محبوس شدن در آسانسور، گیر کردن لباس و اعضای بدن میان کابین و چاه آسانسور، سقوط در داخل چاه آسانسور و سقوط کابین از جمله حوادثی است که ممکن است در صورت ایمن نبودن آسانسور پیش بیاید اما بی‌تردید با رعایت نکات ایمنی و انجام سرویس ماهیانه می توان جلوی چنین مسائلی را گرفت و احتمال وقوع حوادث را کاهش داد.

معضل آسانسورهای غیراستاندارد در گرگان نیز وجود دارد، مقررات استانداردسازی در ساختمان های قدیمی شهر رعایت نمی شود و حوادث زیادی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که از سال ۸۳ استاندارد آسانسور برای همه مکان ها اجباری شده است.

نعمت الله کشیر، مسئول روابط عمومی اداره آتش نشانی گرگان، در گفتگو با مهر اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۲۳۴ مورد حادثه آسانسور به ما گزارش شد که در بیشتر آن ها قطعی برق یا نقص فنی آسانسور منجر به محبوس شدن فرد در کابین شده بود.

وی افزود: در تابستان به علت مصرف بالای برق شاهد محبوس شدن افراد در آسانسور بودیم و خوشبختانه امسال آماری از مصدومیت بر اثر آسانسور نداریم.

کشیر ادامه داد: شرکت های پیمانکاری نصب آسانسور موظف به بازدیدهای دوره ای هستند ولی ساکنان مجتمع ها مسکونی کمتر به آن توجه می کنند.

وی تأکید کرد: در سال های اخیر اقدامات مؤثری در فرهنگ سازی و پیشگیری در سازمان های آتش نشانی و اداره استاندارد و صنعت، معدن و تجارت انجام شده و شاهد کاهش حوادث آسانسور هستیم اما هم چنان این امر نیازمند همکاری شهروندان است.

 

دستگاه های مسئول در صدور مجوز و بازرسی آسانسورها ضعیف عمل می کنند

سینا رحیمی شهروند گرگانی است، او به ما گفت: آسانسورهای بسیاری از ادارات و مکان های عمومی، دولتی و مسکونی غیر استاندارد و دلهره آور هستند.

وی با بیان این که بازرسی هایی که هم اکنون صورت می گیرد هیج تأثیری در بهبود کیفیت آسانسورهای نصب شده نداشته است، تصریح کرد: این امر نشان می دهد که سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها در اعطای مجوز بهره برداری از آسانسورها دقت کافی را ندارند.

۲۰۰ شرکت غیرمجاز نصب آسانسور در گلستان وجود دارد

محمدرضا آلوستانی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان، در گفتگو با مهر گفت: در استان ۳۰ شرکت با مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره استاندارد در زمینه آسانسور فعالیت می کنند، البته بالغ بر ۲۰۰ شرکت نیز بدون مجوز و غیرقانونی و زیرزمینی مشغول به کار هستند. 

وی تأکید کرد: فعالیت شرکت های غیرمجاز مردم را دچار تنش و دردسر می کند زیرا آن ها اجناس بدون کیفیت و بدون استاندارد به کار می برند و سبب ایجاد حادثه می شود.

آلوستانی تصریح کرد: دو نوع نظارت بر کار شرکت های نصب آسانسور وجود دارد، اداره استاندارد و صنعت، معدن و تجارت بر کار این شرکت ها نظارت می کند، هر آسانسوری که ساخته می شود زمان بهره برداری باید تأییدیه گواهی استاندارد داشته باشد.

وی ادامه داد: دومین نظارت وجود مهندسانی است که در سطح کشور دوره بازرسی آسانسور دیده و صاحب صلاحیت هستند، این افراد کار این پیمانکاران را کنترل می کنند و اگر نقصی نباشد آن را تأیید می کنند تا اداره استاندارد به آن آسانسور گواهی دهد.

آلوستانی اظهار کرد: مالکان ساختمان ها باید برای تعمیر، نگهداری و سرویس آسانسورها، سالیانه با این شرکت ها قرارداد ببندند و هزینه ماهیانه آن ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان است.

کارگروه آسانسور و پله برقی در گلستان شکل گرفته است

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان تصریح کرد: در سازمان نظام مهندسی از سال ۹۴ کمیته «کارگروه آسانسور و پله برقی» شکل گرفت، که از طرف هیئت مدیره دو کارشناس برق و مکانیک تعیین شدند و مشغول به فعالیت هستند.

آلوستانی گفت: اعضای دیگر کارگروه افرادی از سندیکای آسانسور و پله برقی استان گلستان (متشکل از۳۰ شرکت دارای مجوز نصب آسانسور)، اداره راه و شهرسازی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره استاندارد هستند و هدف این کارگروه نیز محدود کردن فعالیت شرکت های غیرمجاز است.

وی ادامه داد: البته در این راه به همراهی شهردار گرگان، معاون استاندار و مردم نیازمندیم تا جلوی فعالیت شرکت های فاقد صلاحیت را بگیریم.

مردم به شرکت های مجاز آسانسور مراجعه کنند

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان اظهار کرد: مردم باید اطلاعات خود را در زمینه شرکت ها مجاز آسانسور بالا ببرند، متأسفانه قیمت پایین آسانسور در شرکت های غیرمجاز، سازندگان ساختمان را به سمت آن ها سوق می دهد و به علت لحاظ نشدن کیفیت، مردمی که خریدار هستند، قربانی می شوند.

وی تأکید کرد: همه باید کمک کنند تا ساختمان ها به سمت مهندسی ساز شدن حرکت کنند تا اهرمی های دخیل در ضرر و زیان مردم از بین برود.

آلوستانی با بیان این که اگر خلافی از شرکت ها سر بزند اداره استاندارد آن ها را جریمه، تعلیق یا محروم از فعالیت خواهد کرد، اذعان کرد: گاهی مشاهده می شود که شرکتی که صلاحیت ندارد برای انجام پروژه، مُهر صاحب پروانه را می خرد و با آن تأییدیه استاندارد می گیرد.

وی همچنین گفت: بهترین شخص برای نگهداری هر ساختمان بهره بردار آن است، بنابراین او باید زمینه استاندارد منزل خویش را فراهم کند.

آلوستانی ادامه داد: مالک باید به فرد اصلح برای آسانسور ساختمان خود مراجعه کند تا اگر مشکلی پیش آمد، آن شرکت جوابگو باشد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان یادآور شد: سال گذشته اداره استاندارد به وضعیت استاندارد آسانسور ادارات و مراکز تجاری ورود پیدا کرد و بسیاری از آسانسورها ناایمن پلمپ شدند.

 

برای چگونگی نظارت بر کار شرکت ها با مدیر کل استاندارد گلستان گفتگو کردیم.

محمود فرمانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: استاندارد آسانسورها اجباری است و افرادی که آسانسورهای جدیدی نصب می کنند برای این که بتوانند پروانه پایان کار از شهرداری بگیرند، حتما باید تأییدیه یکی از شرکت های آسانسور را به شهرداری ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در ساختمان ها تازه تأسیس، با همکاری شهرداری پایان کار به ساختمانی که فاقد تأییدیه آسانسور باشد داده نمی شود تا ایمنی مردم حفظ شود.

فرمانی ادامه داد: این تأییدیه، «تأییدیه اولیه آسانسور» نام دارد که یک سال معتبر است و از این به بعد هرسال آسانسورها باید بازرسی شوند که «تأییدیه بازرسی ادواری» نامیده می شود.

مدیر کل استاندارد گلستان خاطرنشان کرد: هیچ اهرمی وجود ندارد که در سنوات بعدی به منازل شخصی مردم ورود پیدا کنیم، بنابراین از خود ساکنین دعوت می کنیم که به سمت ارتقاء و بالا رفتن ضریب ایمنی خود حرکت کنند.

وی افزود: مردم می توانند به سایت ما مراجعه و درخواست و اطلاعات خود را بارگذاری کنند، تمام مراحل الکترونیکی است و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

فرمانی توضیح داد: سایت به صورت تصادفی اشخاص را به یکی از شرکت ها بازرسی که در استان مستقر است ارجاع می دهد، کارشناس در محل حاضر شده و بازرسی انجام می شود و نقطه نظرات فنی ارائه شده و اگر مطابق استاندارد باشد تأییدیه بازرسی ادواری برای آن ها صادر می شود.

۴ شرکت فعال در بازرسی آسانسور در گلستان وجود دارد

مدیر کل استاندارد گلستان اظهار کرد: چهار شرکت بازرسی آسانسور در گلستان وجود دارد و این تعداد جوابگوی نیازهای استان هستند.

فرمانی افزود: اداره استاندارد بر کار این شرکت ها نظارت می کند و اگر شکایتی وجود داشته باشد با آن شرکت برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: از سال گذشته طرح ویژه ای برای آسانسورهای مکان های عمومی (بیمارستان ها، درمانگاه ها، هتل ها، پاساژها و ...) شروع شد و تأییدیه های استاندارد از آن ها مطالبه شد، در صورت عدم ارائه تأییدیه به آن ها زمان می دهیم تا نسبت به دریافت آن اقدام کنند در غیر این صورت آن را پلمپ می کنیم و به مراجع قضایی مراجعه خواهد شد، برخی از آسانسورهای دستگاه اجرایی استان در سایت اداری پلمپ شدند.

 

به ضریب ایمنی خود بیندیشیم

آسانسورها معمولاً در نصب و راه اندازی مشکلی ندارند؛ به خصوص که آسانسورهای جدید به وسیله اداره استاندارد کنترل می شود، اما این وسط جای بازدید ماهیانه با کیفیت به طور قابل توجهی مبهم است زیرا همه مشکلات به مرور زمان ایجاد می شود و تعمیر غیراستاندارد است که ایمنی آسانسور را از بین می برد.

بنابراین نسبت به بازدیدهای ماهانه و طرز نگهداری و هویت و صلاحیت فنی و عمومی پیمانکار نگهداری آسانسور محل سکونت خود بی تفاوت نباشید.

اگر فردی در آسانسور محبوس شد باید ضمن حفظ آرامش با شماره ۱۲۵ تماس بگیرد یا این که با صدای بلند و ضربه‌زدن به کابین کمک بخواهد.

متقاضیان بازرسی آسانسورها می توانند درخواست بازرسی را از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به آدرس www.lift.isiri.org.ir از قسمت فرم درخواست بازرسی ادواری ثبت کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار