سویا از جمله محصولاتی است که از دیرباز کشاورزان گلستانی برای کشت آن با مشکل مواجه بودند روزی این محصول با عدم غلاف بندی مواجه بود و روزی دیگر با هجوم آفات، روزی کشاورزان از سموم و بذور بی‎کیفیت معترض بودند و روز دیگر برای بازار فروش آن دغدغه داشتند .

کاهش سطح زیر کشت سویا در گلستان

به گزارش گلستان24؛در سال‎های اخیر کشور و به تبع آن استان گلستان با بحران جدی به نام خشکسالی مواجه شده است، بحرانی که بدون تردید در وهله نخست اقتصاد گلستان را متأثر خواهد کرد چرا که اقتصاد بیش از نیمی از مردم این استان به کشاورزی وابسته است و البته فعالیت کشاورزی بدون آب امکان پذیر نخواهد بود، از اینرو به دلیل کاهش ریزش‎های جوی، تغییر اقلیم و خشکسالی و کاهش سفره‎های آب زیرزمینی در استان، مسوولان متولی جهاد کشاورزی بر آن آمدند تا  کشت محصولات پرآب هم چون شالی را از الگوی کشت این استان حذف و به جای آن کشت دانه‎های روغنی را به عنوان محصولات جایگزین شالی به کشاورزان معرفی کنند.

بحران آب در سال‎های اخیر برای بیشتر کشاورزان راهی به جز کشت دانه‎های روغنی در مزارع باقی نگذاشتاگر چه سود حاصل از کشت دانه‎های روغنی هیچ‎گاه نتوانست جای سود کشت شالی را برای کشاورزان پر کند اما مسوولان با وعده‎هایی همچون در اختیار قرار دادن به موقع نهاده‎های با کیفیت و قیمت مناسب و از سویی بازار فروش کشاورزان را ترغیب به کشت دانه‎های روغنی از جمله سویا کردند.

سویا از جمله محصولاتی است که از دیرباز کشاورزان گلستانی برای کشت آن با مشکل مواجه بودند روزی این محصول با عدم غلاف‌بندی مواجه بود و روزی دیگر با هجوم آفات، روزی کشاورزان از سموم و بذوربی‎کیفیت معترض بودند و روز دیگر برای بازار فروش آن دغدغه داشتند به هر حال داستان مشکلات مربوط به کشت سویا هم‎چنان به قوت خود باقی است و در این روزها که مصادف با برداشت محصول سویا ازمزارع کشاورزان گلستانی است کشاورزان این استان با ابراز نارضایتی از وضعیت کشت تا فروش این محصول به استقبال برداشت سویا می‎روند.

*پشیمانی کشاورزان گلستانی از کشت سویا

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: امسال دو هکتار از اراضی خود را به کشت سویا اختصاص دادم اما اکنون که در فصل برداشت آن هستیم از کشت این محصول بسیار پشیمان هستم چرا که تنها ضرر عاید ما شد.

اسماعیل سمیعی افزود: سموم موجود در بازار برای سویا از کیفیت خوبی برخوردار نبودند از طرفی کم آبی، وجود آفات و نبود بذور خوب موجب شده در زمان برداشت سویا، هنوز این محصول علوفه‎ای باشد.

وی خاطرنشان کرد: ماهها برای به ثمر رسیدن سویا وقت و هزینه صرف می‎کنیم اما محصول کامل به دست ما نمی‎رسد زمانی که محصول را برای فروش به کارخانه می‎بریم کارخانه افت زیادی به محصول می‎زند که موجب کاهش شدید درآمد کشاورز می‎شود.

این کشاورز گلستانی گفت: با این وجود حتی هزینه‎های مربوط به کشت سویا برای کشاورز جبران نمی‎شود کشاورز از زمان کاشت محصول باید دغدغه بذر، کود و سم داشته باشد زمان برداشت نیز فروش این محصول بر مشکلات موجود اضافه می‎کند.

*کاهش سطح زیر کشت سویا در گلستان

رئیس اداره دانه‎های روغنی و پنبه جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه سطح زیر کشت سویا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سال جاری 17 هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت سویا رفت در حالیکه سال گذشته این رقم معادل 31 هزار هکتار بود در واقع در سال جاری شاهد کاهش 45 درصدی کشت سویا در استان بودیم.

علی موسی‎خانی کاهش ریزش‎های جوی و اشتیاق کشاورزان برای کشت شالی را از دلایل کاهش سطح کشت این محصول عنوان کرد و افزود: قیمت خرید تضمینی سویا نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است یعنی هر کیلو دانه سویا 2 هزار و 469 تومان با 12 درصد رطوبت و مواد خارجی 2 درصد خریداری می‎شود.

وی بیان کرد: 50 رقم بذر سویا در مرکز تحقیقات در حال بررسی است ارقامی که مناسب استان باشند را به کشاورزان معرفی می‎کنیم تا سود نصیب آنها شود.

رئیس اداره دانه‎های روغنی و پنبه جهاد کشاورزی گلستان در خصوص حمایت‎هایی که از سویا کاران انجام می‎شود گفت: سال گذشته کمتر از یک هفته مطالبات سویاکاران به آنها پرداخت شد از سویی به ازای هر یک کیلو بذر سویا یک هزار و 600 تومان یارانه در نظر گرفته شده است، هم‎چنین دولت کود یارانه‎ای نیز در اختیار کشاورزان قرار می‎دهد.

موسی‎خانی در رابطه با نارضایتی سویاکاران از کیفیت پایین سموم گفت: کشاورزان برای انتخاب سموم آزاد هستند و می‎توانند سموم را از بازار تهیه کنند اما تکنیک سم‌پاشی و زمان مصرف سم‌پاشی در سویا درست نیست کشاورزان ترجیح می دهند هم‎چنان مثل روش قدیم نسبت به سم‎پاشی مزارع خود اقدام کنند و به جای استفاده از تراکتور برای سم‎پاشی از لانس استفاده کنند.

*آمادگی مراکز خرید برای تحویل سویا

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص دغدغه سویاکاران برای بازار فروش گفت: در خصوص خرید سویا تفاهم‎نامه‌ای با اداره غله امضا شده و تمام مراکز خرید دایر شده است که سویا را تحویل می‎گیرند.

محمدرضا عباسی در رابطه با فعال نبودن تمام مراکز خرید سویا در سطح استان در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با توجه به بارندگی‎های اخیر اگر تمامی مراکز خرید سویا باز شوند کشاورزان در برداشت این محصول عجله خواهند کرد و نتیجه آن تحویل یک محصول بی‌کیفیت خواهد شد.

وی بیان کرد: زمانی که دولت محصولی را از کشاورز می‎خرد کیفیت و استانداردهای لازم را مدنظر قرار می‎دهد اگر سویا خریداری شده دارای رطوبت بالا باشد کپک خواهد زد و توده سم ایجاد می‎کند اگر این توده سم وارد جیره غذایی مردم شود سرطان زاست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی سویا به ازای هر یک کیلو 2 هزار و 469 تومان است اگر درصد رطوبت بالاتر از 12 درصد و افت مواد خارجی بیش از دو درصد باشد قیمت خرید تضمینی نیز کمتر خواهد شد.

عباسی خاطرنشان کرد: در مراکز خرید نمایندگانی برای تضییع نشدن حقوق کشاورزان حضور دارند به این کارشناسان آموزش‎های لازم ارائه شده است در واقع کارشناسان بین کشاورز و مراکز خرید حکمیت می‎کنند.

بر اساس این گزارش، در حالی که کشاورزی دنیا رو به توسعه و مکانیزاسیون است هنوز کشاورزی و کشاورزان ما دغدغه تأمین نهاده‎ها و بازار فروش محصولات خود را دارند داستان پرفراز و نشیب کشاورزی گویی در کشور ما پایان خوش ندارد و هر ساله با آغاز کشت یا برداشت محصولی به جای آنکه شاهد شادی کشاورزان باشیم اما مشکلات جدیدتری در این عرصه نمایان می‎شود.

کشاورزی ما هنوز فرسنگ‎ها با کشاورزی مدرن و به روز جهان فاصله دارد در این میان که کشاورزی ما معیشتی است و سود و توجیه پذیری اقتصادی آن به رؤیایی برای کشاورزان تبدیل شده است تحقق امنیت غذایی که به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‎های توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‎شود گویی با مشکلات پیشرو و پایان‌ناپذیر در بخش کشاورزی مجالی برای عرض اندام نخواهد داشت.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار