یکی از شاخص‎های توسعه‌یافتگی در اکثر کشورهای جهان میزان مشارکت اقتصادی بانوان است علت انکه در سال‎های اخیر در توسعه صنعت رقابت‌پذیر در کشور شاهد موفقیتی نبودیم عدم مشارکت نیمی از جمعیت توانمند جامعه یعنی بانوان در فعالیت‎های اقتصادی بوده است.

نرخ پایین مشارکت اقتصادی بانوان در گلستان

به گزارش گلستان24؛اگر چه تا چند سال گذشته از منابعی همچون نفت، گاز، معادن و.. به عنوان منابع سرمایه‎ای و ایجاد ثروت در کشورهای مختلف یاد می‎شد اما امروزه این اصل مدیریتی که نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه کشورها محسوب می‎شود در اکثر کشورهای توسعه‌یافته پذیرفته شده است.

در این میان مشارکت اقتصادی زنان در فعالیت‎های اقتصادی به عنوان افرادی که حدود نیمی از جمعیت را تشکیل می‎دهند می‎تواند نقش مهمی در فضای کسب و کار و رشد اقتصادی در جوامع مختلف ایفا کند.

نرخ مشارکت اقتصادی نشان‌دهنده میزان استفاده از جمعیت در سنین کار در هر اقتصادی است، براساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 1395 نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشورمان 63 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان 14 درصد اعلام شد درحالیکه در اکثر کشورهای توسعه‌یافته جهان نرخ مشارکت اقتصادی بیش از 60 درصد است اما در کشور ما این عدد به 42 درصد می‎رسد در واقع یکی از دلایل نامناسب بودن نرخ مشارکت اقتصادی در ایران فاصله بسیار زیاد این نرخ میان زنان و مردان است.

تنوع اقوام در گلستان موجب پدید آمدن تنوع صنایع دستی موجود در این استان شده است در واقع صنایع دستی تولید شده در گلستان توسط بانوان می‎تواند بخش اعظمی از بازار نه تنها در کشورمان بلکه در سطح جهان را به خود اختصاص دهد و از سویی موجب بالا رفتن نرخ مشارکت اقتصادی بانوان شود اما واقعیت این است اکثر فعالیت این زنان در جایی ثبت نمی‎شود چرا که اکثر این زنان فعالیت‎های اقتصادی خود را در خانه‎های خود انجام می‎دهند و از حمایت‎هایی از جمله بیمه، تسهیلات بانکی، عدم مکان مناسب برای فروش محصولات خود برخوردار نیستند، بنابراین اگر چه این بانوان در تولید محصولات نقش مهمی ایفا می‎کنند اما عملأ به دلیل ناقص بودن چرخه تولید تا فروش فعالیت اقتصادی آنها در جایی ثبت نشده و می‎توان گفت سهمی در مشارکت اقتصادی کشور ندارند.

*افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بانوان با فرهنگسازی در جامعه

با این وجود رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان معتقد است در شرایط کنونی با فرهنگ‌سازی و الویت اشتغال به بانوان در واحدهای تولیدی می‎توان نرخ مشارکت اقتصادی بانوان را در کشور و به تبع آن در گلستان افزایش داد.

حسینقلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در پنج سال اخیر شاهد افزایش نرخ مشارکت بانوان در کشور هستیم و پیش‎بینی می‎شود مشارکت اقتصادی در کشور با حضور بانوان به بالای 44 درصد برسد.

وی تصریح کرد: اگر چه هدف‌گذاری دولت واگذاری 30 درصد از مشاغل مدیریتی به بانوان است اما در حال حاضر شرایط آن در کشور فراهم نیست چرا که لازم است بانوان آموزش‎های لازم را سپری و روحیه خودباوری را نیز در خود تقویت کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: باید قانون، حمایت‎ها و امتیازاتی را برای ارائه تسهیلات به بانوان در نظر داشته باشد و برنامه و آموزش‎های لازم برای توانمندسازی و آموزش احراز پست‎های مدیریتی برای بانوان در دستور کار مسوولان قرار گرفته شود.

قوانلو ابراز کرد: به دلیل کامل نبودن چرخه تولید تا فروش بسیاری از بانوان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند از این رو لازم است با تعامل دستگاههای مختلف نسبت به برگزاری نمایشگاه دائمی برای عرضه محصولات اقدام کرد تا بخشی از مشکلات بانوان در عرصه فعالیت اقتصادی رفع شود.

* عدم تناسب بین آموزش‎های مهارتی با بازار کار، مهمترین علت پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی بانوان

از سویی دیگر یک کارشناس اقتصادی استفاده از ظرفیت بانوان در فعالیت‎های اقتصادی را یک فرصت عنوان کرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: متأسفانه هنوز دیدگاهی اشتباه مبنی بر اینکه ورود بانوان با بازارهای اقتصادی یک خطر محسوب می‎شود در کشور ما وجود دارد و گاهی اوقات از سوی برخی مسوولانطراز بالا نیز مطرح می‎شود در حالیکه امروزه اکثر کشورهای توسعه‌یافته استفاده از ظرفیت بانوان در فعالیت‎های اقتصادی را یک فرصت برای اقتصاد خود می‎دانند.

راضیه مفتاح تصریح کرد: عواملی همچون روند رو به صعودی اشتغال ناقص در گلستان، رکود فعالیت‎های اقتصادی، وابستگی به فرهنگ مصرفی و ضعیف بودن فرهنگ تولید موجب شده تا در سال‎های اخیر نرخ مشارکت اقتصادی در استان از وضعیت مطلوبی برخوردار نباشد، معمولأ نرخ مشارکت اقتصادی در گلستان زیر 40 درصد می‎باشد که از این نرخ بیشتر آن مربوط به مردان و حدود 14 درصد نرخ مشارکت اقتصادی در گلستان مربوط به زنان است.

وی ادامه داد: فصلی بودن مهمترین بخش اقتصادی یعنی کشاورزی در گلستان موجب شده تا این استان بالاترین نرخ اشتغال ناقص در کشور را به خود اختصاص دهد و ظرفیت سایر بخش‎ها همچون گردشگری، اکوتوریسم، توریسم‌ورزشی و سلامت مغفول واقع شود.

کارشناس اقتصادی در استان، یکی از دلایل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی بانوان را عدم تناسب بین آموزش‎های مهارتی با بازار کار عنوان کرد و گفت: عدم دسترسی بانوان به اطلاعات بازار کار و تجزیه و تحلیل وضعیت تحرک کار موجب کاهش مشارکت اقتصادی بانوان شده است در واقع با آموزش، هدایتگری و اطلاع‌رسانی مراجع ذیربط می‎توان بخشی از مشکلات در این حوزه را رفع کرد.

مفتاح بیان کرد: امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته از زنان به عنوان منبع توسعه یاد می‎کنند بنابراین نمی‎توان بدون جلب مشارکت این گروه به توسعه دست یافت.

وی گفت: آموزش، ارائه تسهیلات، جهت‌دهی تسهیلات مشاغل خرد خانگی به سوی شرکت‎های پشتیبان که در واقع مسوولیت هدایت و حمایت تعدادی از کسب و کارهای خانگی و خرد را به صورت شبکه‎ای و زنجیره‎ای تأمین، تولید و توزیع به عهده دارد می‎تواند بخش مهمی از مشکلات در حوزه مشاغل خانگی که البته بیشترین دریافت‌کنندگان تسهیلات در این بخش را بانوان تشکیل می‎دهند را رفع کند.

براساس این گزارش یکی از شاخص‎های توسعه یافتگی در اکثر کشورهای جهان میزان مشارکت اقتصادی بانوان است علت آنکه در سال‎های اخیر در توسعه صنعت رقابت‌پذیر در کشور شاهد موفقیتی نبودیم عدم مشارکت نیمی از جمعیت توانمند جامعه یعنی بانوان در فعالیت‎های اقتصادی بوده است اگر چه بانوان ایرانی در تولید بسیاری از محصولات از جمله صنایع دستی نقش بسیاری مهمی را ایفا می‎کنند اما به دلیل عدم حمایت‎های مناسب در زمینه تسهیلات، بازاریابی، بیمه و ...فعالیت آنها به عنوان یک فعالیت اقتصادی که البته در نرخ مشارکت اقتصادی نیز تأثیرگذار است محسوب نمی‎شود، امید است با ارائه آموزش و تسهیلات مناسب حضور بانوان در فعالیت‎های اقتصادی کشور بیش از گذشته تثبیت شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار