از ۱۸ لطمه اجتماعی ارزشمند، در این استان ۵ لطمه عمده گریبان‌گیر شهروندان شده که دربردارنده "طلاق"، "اعتیاد"، "زنان سرپرست خانوار"، "کودکان کار و خیابانی" و "حاشیه‌‌نشینی" هست.

بیش از ۶۸ هزار زن سرپرست خانوار در گلستان نیازمند پشتیبانی هستند

به گزارش گلستان24؛به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، از ۱۸ لطمه اجتماعی ارزشمند، در این استان ۵ لطمه عمده گریبان‌گیر شهروندان شده که دربردارنده "طلاق"، "اعتیاد"، "زنان سرپرست خانوار"، "کودکان کار و خیابانی" و "حاشیه‌‌نشینی"  هست.

آآماری که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان به‌آن اشاره دارد، بیانگر از وجود اکثر از ۶۸ هزار زن سرپرست خانواری هست که صرفا قسمتی از آنها تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای پشتیبانیی مثل بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند. ۶۸ ۱ ۱ درصد خانم ها سرپرست خانوار کشور را دارد.

گزارشی که چندی قبل در دیدار خانم ها فرهیخته با استاندار عرضه گردید، نشان از عمق بی‌توجهی به حوزه خانم ها و خانواده بود.

رفع آسیب‌های اجتماعی در گلستان نیازمند اقدام جهادی است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری معتقد هست برای حل آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه مباحث مرتبط به خانم ها لازم هست از سخن و شعار فاصله گرفت و اقدامی جهادی انجام داد.

آآن‌طور که عبدالرضا چراغعلی می‌گوید اکثر از ۶۸ هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود دارد که این میزان زیاد بزرگ و قابل تأمل هست.

وی با اظهار اینکه آسیب‌های بسیاری در کمین خانم ها سرپرست خانوار وجود دارد، می‌افزاید: با تأسف نه صرفا رشد لکن شاهد جهش جمعیت خانم ها سرپرست‌خانوار و آسیب‌دیده در استان هستیم که لازم هست برای توانمندسازی و برطرف نیازهای آنها کاری کرد تا بتوانند چالش‌های پیش‌روی خود را حل کنند و دستخوش آسیب‌های دیگر نشوند.

فارغ از اینکه قسمتی از این خانم ها سرپرست خانوار دارای تمکن پولی بوده و تحت پوشش نهادهای پشتیبانیی قرار ندارند، اما تقریبا آسیب‌های اجتماعی مشترکی در کمین همه آنها هست. خانم ها سرپرست خانواری که امروز تحت پوشش بهزیستی قرار دارند هم از این قاعده مستثنی نیستند برای همین هست که در جهت توانمندسازی آنها لازم هست گام‌های بنیادی برداشته گردد.

تنها ۳۵۰۰ زن سرپرست خانوار در گلستان تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیرکل بهزیستی استان گلستان هم با اظهار اینکه صرفا قسمتی از خانم ها سرپرست خانوار تحت پشتیبانی این سازمان قرار دارند، می‌گوید: از مجموع خانم ها سرپرست‌خانوار در استان صرفا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر آنها تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و از این سازمان مستمری می‌گیرند.

خیلی از خانم ها سرپرست خانوار می باشند که حقوق دریافت می‌کنند یا از تمکن پولی برخوردارند، به طور قطع ما نمی‌توانیم این خانم ها را تحت پشتیبانی دارا باشیم.

  وی می‌گوید: از مجموع خانم ها سرپرست خانوار در استان گلستان حدود ۸۰۰ نفر از آنها دارای همسرمعلول و یا از کارافتاده می باشند که شرایط را برای آنها سخت‌تر کرده هست.

غفاری معتقد هست، تعلیم این خانم ها و بازتوانی خانم های که در فراروی لطمه قرار گرفته‌اند می‌تواند قسمتی از مشکلات را برطرف کرده و آنها را به چرخه طبیعی زیست اجتماعی برازگرداند.

جمعیت خانم ها سرپرست خانوار در گلستان در حال افزایش است

در همین باره خدیجه صفرزاده، کارشناس دفتر توانمندسازی خانواده و خانم ها استان گلستان با اشاره به آسیب‌هایی که متوجه قسمتی از خانم ها سرپرست خانوار هست، می‌گوید: زیادتر این اشخاص از دیدگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی در سطح پایینی قرار دارند برای همین آسیب‌های زیادتری هم متوجه آنها می باشد.

وی هم با تأیید افزایش جمعیت خانم ها سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی در استان می‌افزاید: در سال‌های قبل زیادتر خانم های که تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گرفتند به دلیل مرگ و یا ازکارافتادگی همسران‌شان بود اما اکنون دو سه سالی هست که عمده مراجعه‌کنندگان، خانم های می باشند که مهر طلاق در شناسنامه خود دارند. 

 

مهارت آموزی و توانمندسازی خانم ها سرپرست خانوار لازم هست مورد توجه قرار گیرد

این کارشناس به مقوله توانمندسازی این خانم ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: بهزیستی برای اینکه این خانم ها بتوانند جریان طبیعی زندگانی را در اجتماع پیش دریافت کنند، توجه ویژه‌ای به مقوله توانمندسازی دارد.

هم‌چنین طبق دستورالعمل سازمان، خانم ها سرپرست خانوار به مدت ۲ سال تحت پشتیبانی قرار می‌گیرند و هنگامی به بازتوانی رسیدند از چرخه پشتیبانیی بیرون می‌شوند.

وی می‌گوید: طبق این دستورالعمل لازم هست سالانه ۱۰ درصد خانم ها سرپرست خانوار از چرخه پشتیبانی بیرون گردند که پارسال ۳۱۴ نفر به علت‌های متفاوت من جمله اشتغال از چرخه پشتیبانیی بیرون گردیدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار