پروژه پتروشیمی گلستان در کیلومتر ۱۵ شمال غربی آق قلا می باشد مساحت زمین زیر پوشش پتروشیمی ۳۰۰ هکتار است مبلغ ۴۷۲ میلیارد ریال معادل ۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهام آن به مردم فروخته شده است که ۳۸ میلیارد تومان عامه مردم و بقیه سهم حامیان مالی و سرمایه گذاران خصوصی بوده است.

مقصر بلاتکیفی پتروشیمی گلستان کیست و سهام مردم چه می شود؟!

به گزارش گلستان 24 ؛ بنا به اظهارات یکی از دست اندرکاران مجموعه پتروشیمی گلستان ، پروژه پتروشیمی در زمان دولت نهم و دهم آقای دکتر احمدی نژاد به تصویب رسید محل استقرار این پروژه صنعتی در کیلومتر ۱۵ شمال غربی آق قلا می باشد مساحت زمین زیر پوشش پتروشیمی ۳۰۰ هکتار است مبلغ ۴۷۲ میلیارد ریال معادل ۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهام آن به مردم فروخته شده است که ۳۸ میلیارد تومان عامه مردم و بقیه سهم حامیان مالی و سرمایه گذاران خصوصی بوده است .

بدواْ سهم دولت ۴۹ درصد بوده است اما بر اساس اصل ۴۴ سهم دولت به ۵/۱۲ درصد تقلیل یافته است و این سهم نیز علیرغم تعهد دولت در ابتدای قرارداد به بانک صادرات واگذار شده است .

پتروشیمی دو اسپانسر با عناوین پترودشت بامدیریت آقای کامیاب در گلستان و همپا با مدیریت آقای رسولی از شیرازداشته است . البته افراد حقیقی دیگری از قبیل آقای نجد احمدی – اخلاقی – سلطانی نیز داشته است .بر اساس اظهارات شرکت پترودشت این شرکت بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان تاکنون برای تاسیسات زیرساخت پتروشیمی آق قلا هزینه کرده است و شرکت همپا نیز در جریان شکایت خود ۱۷ میلیارد تومان شرکت پتروشیمی را محکوم کرده است و تعهدات شرکت مذکور با پتروشیمی ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.شرکت پترودشت اظهار می دارد در طی اینمدت توانسته از محل سود سرمایه پتروشیمی زمینی به مساحت ۳۳هزار متر مربع در محل سروش جنگل بنام پتروشیمی خریداری کند اما بواسطه محکومیت ۱۷ میلیاردی این شرکت به شرکت همپا با موافقت مجمع عمومی فعلاْ اراضی سروش بنام پترودشت ثبت شده است و قیمت زمین سروش ۶۴ میلیارد تومان برآورد شده است .

تاکنون شرکت پتروشیمی طی قرار دادی با سه شرکت خارجی شامل زیمنس آلمان برای دیگ بخار و سوئیس برای آمونیاک و هلند برای اوره مبلغ ۵۳۰ ملیون یورو پرداخت کرده است و قرار بود با تعهدات ۱۵۰ میلیارد تومانی شرکت همپا تاسیسات زیربنایی در مبحث ان پی سی جهت نصب دستگاههای وارداتی از آلمان و سوئیس و هلند آماده شود اما همپا فعالیت خود را بهر دلیلی نیمه تمام گذاشته البته تا کنون ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه زیر ساخت شده است که بخش سوله سازی بعهده پترودشت و بخش ان پی سی بعهده شرکت همپا بوده است . و عملاْ شرکت های خارجی اقدامات و تعهدات خود را عملی نکرده اند و سرمایه شرکت بلاتکلیف مانده است ازسوئی دولت نیز از ادامه مشارکت در طرح شانه خالی کرده است ضمن آنکه شرکت همپا علیرغم ناتمام گذاشتن کار شرکت پتروشیمی را ۱۷ میلیارد تومان محکوم نموده است .

جای تعجب نیست که سخنگوی دولت آقای نوبخت در سفر استانی دولت یازدهم با صراحت مخالفت شخص استاندار وقت و معاون ایشان برای ادامه کار پتروشیمی در گلستان را اعلام کرده است .

البته موضع استاندار فعلی نیز چندان روشن نیست و شاید استاندار جدید این پروژه را در دست مطالعه قرارداده باشد .انشاء الله بیش از این تعلل نکنند چراکه با همین وضعیت ، هزینه نگهداری تاسیسات پتروشیمی سالانه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان می باشد وتعلل در توقف شرکت توجیه اقتصادی ندارد .

ناگفته نماند به روایتی شهرداروقت گرگان آقای صادقلو قصد دادن پروانه ساخت و ساز برای پروژه سروش را منوط به آزاد کردن ۲۰۰۰ مترمربع از اراضی تحت تملک داشته است که این مجموعه را به انبوه سازی تبدیل کند و با فروش آن سرمایه پتروشیمی را بهره وری کند. ضمن آنکه آب و فاضلاب نیز در تأمین آب برای این پروژه اظهار تمایل نمی کرد . اجمالاْ شرکت مذکور، پیشنهاد شهرداری را برای صدور پروانه ساخت انبوه سازی با شرط ارائه شده نپذیرفت.در حال حاضر پول سپرده موقت مردم در پتروشیمی ۵/۷ میلیارد تومان سود داشته است که از محل سود حاصله اراضی سروش از آقای مرسل صلاحی خریداری شده است .

قابل ذکر است که در گزارشی آمده است آقای کامیاب مجوز فروش زمین سروش را از مجمع گرفته است . عاقبت کار چه خواهد شد والله اعلم !

 

انتهای پیام/

منبع : گلستان ما

ارسال نظر

  • صمد لطافتی
    0

    با سلام.
    از وقتی این سهام را خریداری کردم حتی یک ریال هم سود نگرفتم.
    هیچکس هم خریدار نیست تلفنها خم ظاهرا قطع شده.خودم هم در تهران زندگی میکنم
    اگر کسی اطلاعی دارد ممنون میشوم منرا هم باخبر کند.
    09۱23725947

آخرین اخبار