در استان گلستان حدود ۲۵۰ واحد صنعتی وجود دارد که بالغ بر ۹۰ درصد آنها بنا به دلایلی که ذیلا بیان می شود،غیر فعال هستند و در حقیقت یکی از علل شیوع بیکاری گسترده در استان پایین بودن سهم صنعت از اقتصاد و غیر فعال بودن واحدهای صنعتی است.

۹۰ درصد واحد های صنعتی استان گلستان، غیر فعال هستند/ ۲۵۰ واحد صنعتی در گلستان وجود دارد

به گزارش گلستان 24 ؛ طبق برنامه آمایش سرزمینی،در استان گلستان نباید صنایع سنگین در تعارض با محیط زیست استقرار یابند اما با توجه به اینکه این استان قطب کشاورزی کشور است مکان یابی مناسبی برای استقرار صنایع تبدیلی است که بتوان از طریق آن بخشی از مشکلات کشاورزان را نیز حل نمود.

عمده مشکلات صنعتگران گلستانی عبارتند از:

1-رکود گسترده و پایین بودن تقاضای داخلی

۲-فقدان سرمایه در گردش

۳-واردات بی رویه و مقوله قاچاق کالا

۴-فقدان نیروی کارآمد

5-ارتباط پایین بین صنعت و دانشگاه بخصوص در ایجاد رشته های مورد نیاز بخش صنعت و عدم طی نمودن دوره های کارآموزی مناسب در کارخانجات توسط دانشجویان

۶-طولانی بودن روند صدور مجوزها و وجود استعلامها و قوانین غیر کارآمد

۷-فعال نکردن ظرفیت صادراتی استان

مهمترین مشکل بخش صنعت ،کاهش شدید تقاضا به دلیل واردات بی رویه است امروزه اوضاع بگونه ای است که حتی مهر و جانماز و تسبیح نیز وارد می شود چه برسد به اقلام دیگر آنهم با قیمت پایین تر از مشابه داخلی آن. بنابراین با این الیگارشی موجود در صنعت و البته دیگر بخشها نمی توان اقتصاد را مدیریت کرد.

گستره فساد سیتماتیک بر همه جا سایه انداخته و اعطای امتیاز واردات به برخی افراد آنها را به کارتلهای سیاسی علاوه بر اقتصاد مبدل کرده است.

اوضاع تولید و صنعت به قدری رقت بار شده است که اگر کسی بخواهد  با نیت فعالیت حلال و مفید وارد گود خطیر صنعت شود توسط برخی از دلسوزان و پیشکسوتان این حوزه منع شده و با شنیدن مصیبتهای مترتب بر صنعت لرزه بر اندامش می افتد.

بنابر این سرمایه گذار به سمت بازارهای غیر مولد هدایت شده و سرمایه خود را در بخشهای غیر مولد نظیر زمین و مسکن صرف می کند چرا که به دلیل ابتلا اقتصاد کشور به بیماری هلندی که ناشی از تزریق بیش از حد نقدینگی به اقتصاد است تنها کالایی که با واردات قابلیت کاهش قیمت ندارد و از آسیب کارتلهای واردات کننده در امان است زمین و مسکن است در حالیکه سایر کالاها اینگونه نیستند . لذا سرمایه های کشور بجای ایجاد اشتغال و تولید بدتر سبب ایجاد تورم می شود(چون زمین و مسکن دارای وزن زیادی در فرمول محاسبه تورم هستند و امکان واردات آنها میسر نیست فلذا با ورود سرمایه های مردم به این سمت باعث افزایش تورم می شوند در عین حالیکه شاید قیمت کالاهای دیگر با واردات کاهش یابد).

مشکل عمده دیگر فقدان سرمایه در گردش مناسب است که به تولیدکننده امکان فعالیت دهد. در حال حاضر به دلیل فزونی نرخ تسهیلات بانکی از تورم و شرایط دشوار اخذ وام این امکان برای تولید کنندگان به سختی فراهم است که بتوانند از بانکها وام بگیرند و این در حالیست که متاسفانه به دلیل فساد گسترده ، هر از گاهی خبر از اختلاسهای چند هزار میلیاردی به گوش می رسد.!!

لذا این انتظار از مقامات محلی و بخصوص استاندار محترم می رود که از تمامی ظرفیتهای استان جهت شکوفا کردن همه بخشهای اقتصادی استان بخصوص بخش صنعت استفاده کند و با توجه به برخورداری استان از مرزهای آبی و خاکی و راه آهن بین المللی و سراسری کشور ، مقدمات صادارات کالاهای تولیدی در استان را فراهم اورد  و طی یک برنامه ریزی مناسب موسسات پولی استان را به همکاری بیشتر با بخش صنعت فراخواند و جهت ارتقا نرخ سرمایه گذاری در استان نهادهای متولی صدور مجوز واحدهای صنعتی را به حذف مقررات و استعلامات دست و پاگیر و بیهوده مکلف کند و از صنایع با اولویت تولید ماده اولیه در استان و برخورداری از مزیت  نزدیکی به بازار حمایت بیشتر شود و جهت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه ، دانشگاههای استان  به اخذ رشته های متناسب با صنعت استان و نیز الزام دانشجویان به گذراندن دوره های مهارت ورزی در صنایع استان همت بگمارند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار