آیا راهبرد تکراری «هوچی گری» در برابر «منطق» جواب می دهد؟!

بازخوانی عملکرد یک سال قبل همین رسانه ها در قبال اظهارات تخصصی جلیلی در کمیسیون برجام نیز نشان می دهد، آنها در قبال منطق درست و حرفهای متقن جلیلی در آن برهه نیز راهبرد «هوچی گری و هیاهوی رسانه ای» را در پیش گرفته بودند و البته امروز که بیش از یک سال از آن روزها می گذرد، افکار عمومی به تدریج متوجه شده که کدام اظهارات واقع بینانه، دلسوزانه و صحیح بوده است؟

واکنش های سیاسی، منفعلانه و زرد رسانه های دولتی در برابر سخنان تخصصی جلیلی درباره حل مشکل مسکن، خروج اقتصاد از رکود و رفع مشکل بیکاری
به گزارش گلستان24،اگر تا پیش از این سخنان هسته ای و تخصصی سعید جلیلی درباره برجام با واکنش تخریبی و هوچی گرانه رسانه های حامی دولت مواجه می شد، این بار پس از سخنان تخصصی جلیلی درباره موضوعاتی غیر از برجام و مذاکرات هسته ای نیز، رفتار رسانه های زنجیره ای تغییر نکرد و موج جدیدی از تخریب ها و واکنش های سیاسی؛ تمام رفتاری بود که این رسانه ها به سخنان جلیلی پیرامون دو موضوع «مسکن» و «ظرفیت های بومی سیستان و بلوچستان برای اشتغال» نشان دادند.
 
به گزارش رجانیوز؛ یک هفته قبل نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در همایشی تخصصی در جمع مدیران مراکز و کانونهای بسیج مهندسین عمران معماری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: «زمانی که مسکن با قیمت مناسب برای محرومین تولید می شود رشد اقتصادی و عدالت به صورت همزمان تامین میگردد. میتوان به طرح های قبل ایراد داشت مشروط به آنکه طرح بهتری جانشین شود ولی نمیتوان کشوری را که سالانه یک میلیون مسکن جدید نیاز دارد در خلائ و بدون طرح رها کرد!
 
جلیلی هم چنین با ارائه یک راهکار عینی و مشخص برای خروج اقتصاد از رکود، اعلام کرد: «ظرفیت تولید مسکن در کشور نه تنها میتواند بخش عمده ای از مشکل مسکن، اشتغال و خروج از رکود را حل کند بلکه این توانایی را دارد که در بسیاری از بازارهای منطقه و دیگر نقاط جهان حضور پررنگ داشته باشد.»
 
اما بلافاصله موج تخریب ها و واکنش های رسانه های حامی دولت علیه این سخنان جلیلی آغاز شد، به گونه ای که  روابط عمومی دولت یازدهم که از آن به عنوان «خبرآنلاین» نیز یاد می شود، در واکنشی منفعلانه در این باره و بدون بررسی اصل و محتوای سخنان جلیلی پیرامون مسکن و اقتصاد، همه چیز را از زاویه «انتخابات 96» ارزیابی کرد و در مطلبی با عنوان «جلیلی می خواهد احمدی نژاد زمانه شود؟» نوشت:
 
 
«این روزها دیگر در قالب هسته‌ای اظهارنظر نمی‌کند، مسکن را هدف قرار می‌دهد، دستمزد و حقوق‌ها را و ...او دیگر سعید جلیلی فقط دیپلمات نیست، گویی برای کامل شدن پازل کاندیداتوری‌اش بنا را بر اظهارنظر در حوزه‌های مختلف گذاشته است. یک سعید جلیلی متفاوت! اگر تا همین چند ماه پیش در تحلیل مولفه های تاثیر گذار بر انتخابات 96، حضور محمود احمدی نژاد را یکی از مهمترین مسایل می‌دانستیم حالا که او نیست بی درنگ باید گفت این سعید جلیلی است که بودن یا نبودنش در انتخابات می تواند تحلیل و پیش بینی شکلی رقابت را به کلی تغییر دهد... به نظر می رسد همه چیز به پاسخ یک سوال مهم تر بستگی دارد: ما با کدام وجه سعید جلیلی در انتخابات مواجه خواهیم بود؛ جلیلی عدالت خواه یا جلیلی سازش ناپذیر؟. این همان مولفه ای است که می تواند شکل تحلیل ما را سامان دهد.»
 
 روزنامه زنجیره ای آفتاب یزد نیز در همین راستا و بدون بررسی اصل و محتوای سخنان تخصصی جلیلی پیرامون مسکن و اقتصاد، در مطلبی با عنوان «سعید جلیلی پس از برجام این بار دلواپس مسکن شد» نوشت:
 
«جلیلی و تیمش با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و همین طور سرنوشت نامعلوم برخی طرح ها چون مسکن مهر ، نقاط ضعف دولت حسن روحانی را نشانه گرفته اند و تلاش دارند با استعانت از این حربه ، نظر مردم را به خود جلب نمایند.»
 
همزمان روزنامه روابط عمومی خاندان هاشمی رفسنجانی نیز که از آن به عنوان «آرمان» یاد میشود، در گزارشی عجولانه و بدون پرداختن به سخنان تخصصی جلیلی درباره مسکن نوشت:
 
«او توان این را دارد که با گفتمان عدالت محوی خود بتواند توده‌ها را به خود جلب کند.»
 
اما این همه ماجرا نبود و این بار پس از سخنرانی جلیلی در دانشگاه سیستان و بلوچستان و تاکید وی بر ظرفیت های بومی این استان جهت رفع معضلات اقتصادی و اجتماعی از جمله بیکاری؛ توپخانه دولتی ها و اصلاح طلبان علیه وی فعال تر شد.
 
جلیلی در زاهدان گفته بود: « امروز در دنیا خورشید و انرژی خورشیدی یکی از مهمترین منابع انرژی و تولید ثروت است و طبق برآوردها، تابش خورشید از منطقه حرمک زاهدان تا شمال چابهار به لحاظ ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در دنیا کم نظیر است که می تواند ما را تبدیل به قطب انرژی این منطقه بکند. لذا حیف است برویم با برجام «خورشید تابان» از دنیا طلب کنیم آنوقت نسبت به «خورشید تابان مردم سیستان و بلوچستان» بی تفاوت باشیم! بیخود داریم دور دنیا دنبال خورشید می گردیم، خورشید اشتغال و رونق همین جا در سیستان و بلوچستان است. طبق تحقیقات اروپایی ها بادهای سیستان، بهترین بادهای دنیا برای تولید انرژی است. این بادها می تواند مهمترین منبع تولید برق و صادرات به افغانستان و پاکستان باشد. این بادها گنجی است که بر باد می رود و مهمترین نا شکری این است که نعمت های خدا باعث زحمت مردم شود و از این نعمت ها برای اشتغال و آسایش مردم استفاده نکنیم و به فکر امداد کدخدا باشیم.»
 
وی در پایان نیز به معضل کم آبی مردم سیستان اشاره کرده ولی تاکید کرده بود که این مساله با مدیریت و «دیپلماسی آب» قابل حل است:«بیش تر از اینکه در سیستان و در سایر جاها گرفتار بحران آب باشیم گرفتار بحران در مدیریت آب هستیم.  حل مشکل آب سیستان و بلوچستان با کشور همزبان باید بخشی از موضوع دیپلماسی ما باشد. سیستان و بلوچستان تشنه آب نیست، تشنه مدیریت آب، از جمله «دیپلماسی آب» است. بعضی ها گمان می کردند مشکل آب هم با برجام حل می شود، اگر به فکر حل مشکل آب با دیپلماسی هستیداشتباهی در خانه کدخدا نروید، تعامل و مذاکره با برادران افغانستانی لازم است.»
 
اما این بار علاوه بر رسانه های زنجیره ای، مقامات دولتی نیز به میدان آمدند و البته بدون آنکه توضیح دهند کدام بخش از سخنان جلیلی اشتباه بوده و یا چرا از بیان این حرفهای تخصصی ناراحت هستند، واکنش های سیاسی و تخریبی خود را آغا کردند. به عنوان نمونه جهانگیری معاون اول رییس جمهور کمتر از 24 ساعت بعد در جمع مدیران ارشد وزارت نیرو گفت: «هیچ کس نباید اجازه داشته باشد از موضوع کمبود آب بعنوان دعوای سیاسی جناحی یا منطقه‌ای استفاده کند و محدودیت منابع آب باید به خط قرمز نظام تبدیل شود.»
 
بلافاصله حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر حسن روحانی که قرار بود به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل عازم امریکا شود اما به لطف دیپلماسی قوی! دولت یازدهم پس از گذشت نزدیک به یک سال موفق به کسب ویزای امریکا نشد، در توییتر خود نوشت: «زمانی که قطعنامه‌ها و تحریم‌های فلج کننده روی دست ملت می‌گذاشتید، در تعامل با برادران افغانستانی جلوی آنها را می‌گرفتید! هنوز برای ادعای دوباره زود است.» هر چند ابوطالبی توضیح نداد با این منطق، مقصر اصلی تمدید قانون داماتو پس از 3 سال مذاکرات دولت یازدهم با آمریکا، چه کسی بوده است؟!
 
اما این بار روزنامه شرق نیز به میدان آمد و در گزارشی تفصیلی علیه جلیلی با عنوان «کدخدای داخلی»، به سخنان تخصصی وی در زاهدان واکنش نشان داد اما توضیح نداد کدام بخش از سخنان جلیلی درباره ظرفیت های سیستان و بلوچستان برای حل معضلات اقتصادی- اجتماعی مردم اشتباه بوده است.
 
شرق اما دست به دامان «طنز» هم شد و با مطلبی با عنوان «مودب ترین باد دنیا کشف شد» تلاش کرد تا سخنان جلیلی در این باره را به حاشیه براند.
 
اما باز هم روزنامه روابط عمومی خاندان هاشمی به میدان آمد و این بار با انتشار کاریکاتوری در صفحه اول خود از جلیلی، ناراحتی خود از سخنان تخصصی اخیر جلیلی درباره مسکن، چگونگی خروج اقتصاد از رکود و حل مشکلات اقتصادی سیستان و بلوچستان با استفاده از ظرفیت های بومی این استان را نشان داد.
 
اما بازخوانی عملکرد یک سال قبل همین رسانه ها در قبال اظهارات تخصصی جلیلی در کمیسیون برجام نیز نشان می دهد، آنها در قبال منطق درست و حرفهای متقن جلیلی در آن برهه نیز راهبرد «هوچی گری و هیاهوی رسانه ای» را در پیش گرفته بودند و البته امروز که بیش از یک سال از آن روزها می گذرد، افکار عمومی به تدریج متوجه شده که کدام اظهارات واقع بینانه، دلسوزانه و صحیح بوده است؟
 
آن روزها جلیلی با انبوهی از توهین و تمسخر رسانه های دولتی مواجه شد، کاریکاتور او را در نقش «سوپرمن» منتشر کردند، ادعاهای او را دروغ و بدون سند خواندند اما این روزها که تصاویر روزنامه های زنجیره ای بدون توضیح خاصی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، افکار عمومی به خوبی قضاوت می کند که چه کسی درست گفته بود و چه کسانی به جای نقد منطقی و پاسخ صحیح، هوچی گری کرده بودند؟
 

منبع:رجانیوز

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    زشته
    چرا مردم رو نفهم فرض می کنید؟
    درسته کسب درامد خوبه اما به چه قیمت؟
    چرا شرافت خودتونو با اخبار کذب تخریبی می فروشید

آخرین اخبار