در استان گلستان 147 هزار خانوار به صورت مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند که عمده فعالیت آنها در حوزه کشت محصولاتی همچون کلزا، گندم، جو و چغندرقند از مهرماه هر سال در 507 هزار هکتار زمین آغاز و تا میانه دی ماه ادامه دارد.

جنب و جوش کشاورزان گلستان برای کشت پاییزه در سطح 507 هزار هکتار

به گزارش گلستان 24؛برداشت این محصولات پس از چند ماه داشت و با مساعد شدن هوا از اوایل خرداد ماه سال آینده و در ابتدا با کلزا آغاز و با گندم و جو ادامه می یابد.
در اجرای برنامه های کشت محصولات پاییزه اوج فعالیت مسئولان و کارشناسان جهادکشاورزی گلستان از اواخر شهریور ماه هر سال با تعیین سهمیه کشت از مرکز و در قالب اطلاع رسانی و آموزش به کشاورزان، تعیین تاریخ کشت، توزیع نهاده ها، تامین سوخت ماشین های کشاورزی، تامین نهاده ها، هماهنگی با دستگاه های مرتبط و پوشش بیمه ای محصولات آغاز می شود.
کشت پاییزه در گلستان با کشت دانه روغنی کلزا در مناطق کوهستانی واقع در شرق استان همچون 'دوزین' مینودشت و 'گلیداغ' کلاله آغاز و به مرور به سایر مناطق و دیگر کشت ها بویژه گندم، جو و چغندر قند می رسد.
حسن خسروی مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان در این پیوند گفت: در این استان 620 هزار هکتار کشتزار وجود دارد که هرساله به کشت محصول های زراعی در فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان می رود.
دبیر ستاد کشت سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال سهمیه ابلاغ شده برای کشت پاییزه چهار محصول گندم، جو، کلزا و چغندر قند در این استان 507 هزار و 832 هکتار است.
عیدمحمد فاروقی اظهار کرد: بیشترین سطح کشت پاییزه ابلاغ شده به استان در حوزه گندم دیم و آبی در سطح 356 هزار و 302 هکتار است.
به گفته وی؛ برای کشت جو 75 هزار و 530 هکتار، کلزا 70 هزار هکتار و چغندرقند 6 هزار هکتار سهمیه برای استان تعیین شده است.
وی اضافه کرد که در پاییز امسال 310 هزار و 273 هکتار گندم ازسوی کشاورزان طرف قرار داد کشت شده که سطح سبز آن 130 هزار هکتار است.
فاروقی از ادامه کشت گندم در استان خبر داد و گفت: امسال با 35 هزار و 226 کشاورز استان قرار داد کشت این محصول منعقد شده است.
وی؛ از کشت دانه روغنی کلزا در سطح 60 هزار و 725 هکتار در سال زراعی جاری نیز خبر داد و گفت: از این سطح تاکنون 41 هزار هکتار آن سبز شده است.
به گفته وی؛ امسال با 12 هزار و400 کشاورز برای کشت کلزا در سطح 84 هزار و 972 هکتار قرار داد بسته شده است.
دبیر ستاد کاشت سازمان جهادکشاورزی گلستان به وضعیت زراعت چغندرقند به عنوان کشت مناسب برای رعایت تناوب زراعی در اراضی استان نیز اشاره کرد و افزود: در سطح یکهزار هکتار از سوی 46 کشاورز استان چغندر قند کشت شده که 904 هکتار آن سبز است.
وی کشت جو را یادآور شد و اظهار کرد که تاکنون 71 هزار و 500 هکتار از کشتزارهای استان به زیر کشت جو رفته است که سطح سبز آن به 40 هزار هکتار می رسد.
امسال مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستان های استان با 6 هزار و 979 زارع قرارداد کشت جو منعقد کرده اند.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان در این استان 35هزار دستگاه انواع تراکتور، کمباین، تیلر، چاپِر برای فعالیت کشاورزی و کمک به کشت و برداشت مکانیزه محصولات وجود دارد.
گلستان با وسعت افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع، یک میلیون و 869 هزار و 819 نفر جمعیت وجود دارد، اقتصاد این استان مرزی بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری و تا حدودی ماهیگیری استوار است.
نقش کشاورزان این استان در تامین بخش زیادی از نیاز جمعیت کشور به تولیدات زراعی از جمله گندم و دانه های روغنی برکسی پوشیده نیست.
به گفته مسئولان شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان؛ فقط از محل صدور گندم مازاد استان نان موردنیاز مردم 13 استان کشور تامین می شود.
در سال زراعی 96- 95 در استان گلستان یک میلیون و 520 هزار تن محصول پاییزه شامل گندم، جو و کلزا برداشت شد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار