اگرچه مسوولان علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ را شیوع آنفلونزای مرغی و معدوم شدن مرغ‎های تخم گذار و به دنبال آن کاهش تولید و عدم تعادل در عرضه و تقاضای این محصول می دانند اما برخی کارشناسان اقتصادی معتقد هستند نامناسب بودن نظام توزیع که در طول سال، عرضه را با مشکلات جدی مواجه می‎کند دلیل مهم گرانی برخی محصولات محسوب می‎شود

گرانی تخم مرغ یک مسأله جهانی است/ گلستان، استانی پاک در آنفلونزای مرغی

به گزارش گلستان24؛در ماههای اخیر افزایش و رشد صعودی قیمت تخم مرغ در صدر اخبار رسانه‎ها قرار گرفته است.

در این میان مسوولان علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ را شیوع آنفلونزای مرغی و معدوم شدن مرغ‎های تخم گذار و به دنبال آن کاهش تولید و عدم تعادل در عرضه و تقاضای این محصول می دانند اما برخی کارشناسان اقتصادی معتقد هستند نامناسب بودن نظام توزیع که در طول سال، عرضه را با مشکلات جدی مواجه می‎کند دلیل مهم گرانی برخی محصولات محسوب می‎شود. از آنجایی که به طور میانگین مصرف تخم مرغ در خانواده‎های ایرانی بالاست به طور قطع افزایش قیمت این محصول موجبات نارضایتی اقشار مختلف را فراهم می‎کند.

*لزوم جراحی اساسی در نظام توزیع و تنظیم بازار کشور

در همین رابطه یک شهروند گلستانی با ابراز نارضایتی از قیمت صعودی تخم مرغ در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حالیکه مسوولان از عرضه تخم مرغ با کیلویی 6 هزار و 800 تومان در سطح بازار خبر می‎دهند اما امروز شخصأ تخم مرغ را کیلویی 8 هزار تومان خریداری کردم.

رضا قلی پور با انتقاد از نظام توزیع و تنظیم بازار کشور تصریح کرد: نظام توزیع و تنظیم بازار به یک جراحی اساسی نیاز دارد طی چند ماه گذشته شاهد افزایش ناگهانی قیمت در چند کالا، آن هم کالاهای مورد استفاده مردم هستیم به هر حال تخم مرغ یکی از محصولاتی است که در سبد اکثر خانواده‎های ایرانی جای دارد بنابراین افزایش قیمت این محصول اصلأ جایز نیست.

وی ادامه دارد: البته عدم نظارت بر مسأله گرانی نیز بی تأثیر نیست اگر نظارت در بازارها به معنای واقعی صورت گیرد چرا مسوولی که از تریبون صدا و سیما قیمت تخم مرغ را 7 هزار تومان اعلام می‎کند در سطح استان شاهد فروش این محصول با قیمت 8 هزار تومان باشیم.

این شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون شکر، مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ جزو محصولاتی بودند که افزایش قیمت بالایی داشتند واقعأ در یک سیستم سالم اقتصادی باید در عرض چند ماه شاهد چند برابر شدن افزایش قیمت در یک محصول باشیم؟

قلی پور بیان کرد: گلستان یک استان محروم است و عامه مردم آن از درآمد بالایی برخوردار نیستند افزایش قیمت‎ها عرصه را بر مردم تنگ‎تر خواهد کرد، به گفته بزرگان دینی ما، فقر مادر تمام مفاسد است بنابراین لازم است مسوولان این سخن را آویزه گوش خود کنند چرا که امروزه دلیل اکثر معضلات اجتماعی که در جامعه شاهد آن هستیم مربوط به فقر و مشکلات اقتصادی است.

*گرانی تخم مرغ یک مسأله جهانی است/ گلستان، استانی پاک در آنفلونزای مرغی

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه افزایش قیمت تخم مرغ جهانی است با اشاره به دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در کشور گفت: شیوع آنفلونزای مرغی موجب معدوم شدن مرغ‎های تخم‎گذار در برخی نقاط کشور شده است که این امر بر میزان تولید تخم مرغ  تأثیرگذار است در واقع کمبود تخم مرغ موجب افزایش قیمت این محصول خواهد شد.

غلامعلی هلاکو در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‎های دامی طی یک ماه و نیم اخیر به میزان 15 تا 35 درصد و مصرف بالای تخم مرغ در زمستان از جمله دلایل افزایش قیمت این محصول محسوب می‎شود در واقع با ورود به فصل پاییز و زمستان معمولاً افزایش مصرف تخم‌مرغ نسبت به تابستان را شاهد هستیم که باعث افزایش مصرف و در نهایت افزایش قیمت این کالا می‌شود.

وی گلستان را یک استان پاک در آنفولانزای مرغی عنوان کرد و افزود: تا کنون هیچ موردی از وجود آنفلونزای مرغی در استان گزارش و دریافت نشده است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: قریب به ۲۰ واحد تولید مرغ تخم‌گذار در گلستان داریم که با ظرفیت بیش از 2 میلیون قطعه فعالیت می‌کند و سالیانه توان تولید قریب  ۲۷ هزار تن تخم‌مرغ در استان وجود دارد.

هلاکو بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود از ۲۷ هزار تن، حدود 22 هزار تن در داخل استان به منظور مصرف مردم استفاده و بقیه به سایر استان‌ها صادر شود.

وی با اشاره به تولید مرغ و تخم مرغ در 9 ماه سال جاری گفت: در 9 ماه سال جاری ظرفیت تولید مرغ در گلستان 21 هزار و 367 تن بوده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش تولید داشتیم میزان مصرف تخم مرغ استان در این مدت نیز 15 هزار و 750 تن می‎باشد.

*کاهش قیمت تخم مرغ در روزها آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگاران استان اظهار کرد: برای تعادل عرضه و تقاضا تخم مرغ عرضه مستقیم این محصول در میادین عرضه دولتی در دستور کار قرار دارد هم‎چنین بخشی از تأمین عرضه به صورت واردات انجام خواهد شد.

سعید حسن پور افزود: در گلستان براساس مصوبات تنظیم بازار و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عرضه مستقیم تخم مرغ با قیمت پایین تر از قیمت بازار شروع شده است و تخم مرغ با قیمت 5 هزار و 800 تومان تا 6 هزار و 200 تومان به دست مصرف کننده می‎رسد در واقع نسبت به روزهای گذشته کاهش قیمت بین 400 تا 500 تومان را در این محصول شاهد بودیم و با اقدامات انجام شده در سطح ملی و استانی و تنظیم بازار و نظارت پیش بینی می‎شود قیمت تخم مرغ در روزهای آتی کاهش یابد.

بر اساس این گزارش،  از سال گذشته آنفلونزای مرغی در کشور شیوع پیدا کرد که این اتفاق موجب نابودی تعداد زیادی از مرغ‎های تخم گذار در کشور شد در حالیکه دولت از شیوع دوباره این بیماری در میان طیور آگاهی داشت این سؤال مطرح می‎شود چرا قبل از مواجه با کمبود عرضه در بازار اقدام مناسبی برای تعادل در تقاضا و عرضه صورت نگرفت؟ وقت آن فرا رسیده مسوولان و تصمیم سازان کشور قبل از مواجه شدن با بحران به فکر مدیریت آن باشند و راهکاری اصولی برای نظام توزیع و تنظیم بازار اتخاذ کنند تا در مواقع عدم تعادل در بازار به آسان‎ ترین راه یعنی واردات متوسل نشوند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار