یافتن شغل مرتبط با مدرک یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان امروزی است، جوانانی که بیشتر بدون دانستن فن و مهارت در رشته‌های اشباع شده مدرک گرفته اند، اما نتوانستند در بازار کار سهمی داشته باشند.

شغل مرتبط با مدرک مشکل اصلی کارجویان

به گزارش گلستان24؛در شرایط کنونی برخی جوانان سعی می‌کنند در کنار مدرک دانشگاهی گرفتن مدارک فنی و یا مهارت‌های شغلی را نیز در پیش بگیرند تا از رهگذر آن بتوانند معاش خود را تامین کنند.

خانم دنکوب دانش آموخته رشته کارشناسی حسابداری یکی از جوانانی است که در کنار مدرک دانشگاهی به مهارت پرورش گل روی آورد و حالا  یک کارآفرین موفق است.

 


این زن جوان علاوه بر خود همسرش را نیز به پرروش گل علاقمند وهمت و تلاش شان این زوج را به زوج صادر کننده گل و گیاه تبدیل کرده است.

 


گذر از مشکلات متعدد برای دستیابی به موفقیت


دنکوب کارآفرین و تولیدکننده گل وگیاه از زندگی اش می‌گوید: فارغ التحصیل رشته حسابداری هستم، ابتدا در یک شرکت خصوصی فعالیت کردم، اما هیچ علاقه‌ای به کار نداشتم و بعد بر اساس علاقه به کار کشاورزی و دامپروری، ابتدا پرورش بلدرچین را هزار جوجه شروع کردم.

 


وی گفت: در این کار موفق بودم و جوجه هایم بعد از ۴۵ روز موفق به تخم آوری شدند، اما مشکلات هم همپای موفقیت‌ها آغاز شد.

وی ادامه داد: در بازار فروش دچار مشکل شدم و ترجیح دادم با نازلترین قیمت آن‌ها را به فروش برسانم به گونه‌ای که فقط توانستم هزینه هایم را دریافت کنم اما بعد از آن جرقه‌ احداث گلخانه‌ای در ذهنم به وجود آمد.

دنکوب گفت: سرمایه اولیه ام ۳۵۰ هزار تومان بود و در یک مکان ۲۰ متری به مدت یک سال کار کردم، اما با همت و حمایت سپاه و بسیج گلخانه را به ۲۳۰ متر افزایش دادم.

وی افزود: در کنار خودم ۴ نفر دیگر فعالیت می‌کنند و برای آینده هم تصمیم دارم کارم را گسترش دهم.

دنکوب همچنین گفت: هیچ سر رشته‌ای نسبت به پرورش گل و گیاه نداشتم، اما با علاقه زیاد، مطالعه فراوان، سرکشی و سفر به مکان‌ها و شهر‌های زیادی مانند محلات توانستم در مورد بذر کاری و قلمه زنی، استفاده از کودهای شیمیایی، سم پاشی، نوع خاک و رویش گیاهان تحقیق کنم و کار را به پیش ببرم.


همت و تلاش دو نفره برای ساختن زندگی


آقای دیلم همسر خانم دنکوب هم در این باره گفت: همسرم علاقه بسیار زیادی به کار دارد و این علاقه باعث پیشرفت مان در زندگی شد، هم اکنون هر ماه ۱۰۰ تا ۲۰۰ گلدان تولید و به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر از جمله بابل و ارومیه ارسال می‌کنیم.

 


یکی از خریداران هم در این باره گفت: دلیل خرید من از این گلخانه، قیمت مناسب، شرایط نگهداری آسان و تنوع آن است.

یکی دیگر از مشتری‌های این گلخانه هم با تایید این موضوع گفت: چند سالی است که به عنوان خریدار با آقای دیلم همکاری می‌کنم و دلیل انتخاب من، مناسب بودن این گل‌ها هم برای فضای بسته و هم برای فضای باز است.

خانم دنکوب، اما در عین درخواست‌هایی هم داشت که خواسته‌های خود را اینگونه بیان کرد: برای ادامه مسیر نیاز به حمایت جهاد کشاورزی دارم که حداقل بتوانم کارم را گسترش دهم.

وی از مشکلات پیش رویش گفت: ساخت گلخانه مدرن‌تر نیاز به مکانیزه شدن دارد اگر تسهیلات نباشد نمی‌توان کار را گسترش داد چندین بار به جهاد کشاورزی مراجعه کردم، اما هر بار گفته شد که کارتان ربطی به جهاد کشاورزی ندارد.

 


پیگیری تا حل مشکل و گفتگو با مدیر جهاد کشاورزی


برای پیگیری مشکل خانم دنکوب به سراغ ضیایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان علی آبادکتول رفتیم و وی قول داد: این نهاد در زمینه باغبانی، گلخانه، گیاهان دارویی و پرداخت تسهیلات کمک کند.

 


وی همچنین با بیان اینکه در این شهرستان امسال تاکنون ۴۹۷ نفر تسهیلات اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد تومانتسهیلات در بخش‌های مختلف کشاورزی دریافت کرده اند گفت: فارغ التحیلان این بخش می‌توانند شرکت تشکیل دهند و در بحث احداث باغ‌ها، گل‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی پیگیر باشند چرا که اقدامات و برنامه‌های خوبی در انتظارشان خواهد بود.


پرداخت تسهیلات به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی


وی ادامه داد: آن‌ها با ایجاد شرکت‌های خدماتی، حمایتی و تولیدی و با مراجعه به جهاد کشاورزی، می‌توانند از اراضی ملی که دولت تدبیر و امید به بخش خصوصی واگذار می‌کند برای تولید و اشتغالزایی، استفاده بهینه کنند.

کارآفرین گزارش ما در توصیه به جوانان گفت: جوانانی که متقاضی شغل هستند با مراجعه به جهاد کشاورزی و مشاوره گرفتن، می‌توانند با حداقل امکانات و شناسایی محیط و مکان، شروع به کار کنند و در نهایت با گسترش کارشان در ایجاد اشتغالزایی سهم داشته باشند.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار