رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان گفت: با وجود اینکه در سال‌های اخیر تولید گندم در استان به بیش از یک میلیون تن افزایش یافته، اما کارخانجات آرد استان با کمتر از ۱۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، در حالی که محصول خام از استان خارج می‌شود.

فعالیت کارخانجات آرد استان گلستان با حداقل ظرفیت

به گزارش گلستان24،امیر یوسفی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد استان گلستان متکی به بخش کشاورزی است اظهار داشت: با اینکه اقتصاد استان، کشاورزی‌محور است اما در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های صنایع تبدیلی این بخش نشده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر کارخانجاتی در این زمینه ایجاد شد که برای فعالیت آنها نیاز به تولید و تأمین مواد اولیه داریم.

یوسفی با اشاره به وضعیت صنایع لبنی در استان گفت: ظرفیت خوبی در این بخش ایجاد شده اما در تأمین شیر مورد نیاز این واحدها با مشکل مواجه هستیم. اگر قرار است کارخانجاتی ایجاد کنیم اما نتوانیم مواد اولیه آنها را تأمین کنیم، ظرفیت آنها بلااستفاده می‌ماند.

وی ادامه داد: زمانی احداث کارخانه برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی دارد که بتواند با همه ظرفیت کار کرده و هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان درباره وضعیت کارخانجات آرد استان هم اظهار داشت: با وجود اینکه در سال‌های اخیر تولید گندم در استان به بیش از یک میلیون تن افزایش یافته، اما کارخانجات آرد استان با کمتر از 15 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، در حالی که محصول خام از استان خارج می‌شود.

وی گفت: در صنعت مرغداری نیز ظرفیت‌سازی‌های خوبی در استان انجام شده اما به علت مشکلاتی که در بازار با آن مواجه هستیم نمی‌توانیم از ظرفیت‌های آن به ضورت کامل بهره‌برداری کنیم.

یوسفی با تأکید براینکه باید در زمینه صادرات براساس یک برنامه اصولی اقدام کرد، افزود: باید نگاه خود را به مقوله صادرات عوض کنیم، نباید اینگونه به نظر برسد که هر وقت تولید مازاد داشتیم به فکر صادرات آن باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان با بیان اینکه امروز بازارهای خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی استان در اختیار داریم که بازار روسیه یکی از این موارد است، افزود: اگر قرار است تحولی در کشاورزی ایجاد شود باید سیستم کاری را به سمت تولیدات صادرات‌محور ببریم. قرار نیست در استان تنها به تولید گندم توجه ویژه‌ای شود، با وجود ظرفیت‌هایی که در بخش صنایع تبدیلی ایجاد شده باید به تولید محصولات دیگر هم اهتمام جدی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید مواد اولیه و فرآوری آنها در استان می‌تواند زمینه ساز ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و هم‌چنین ارزش افزوده شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار