در جلسه شورای حفظ آثار دفاع مقدس استان گلستان مطرح شد؛

جانشین فرمانده سپاه نینوا گلستان با تاکید بر اینکه همه باید نسبت به موضوعات دفاع مقدس حساسیت به خرج دهیم، گفت: این موضوع مهم را در استانی که دارالمومنین است باید با جدیت پیگیری کنیم در موضوع مرکز فرهنگی دفاع مقدس واقعاً دچار عقب‌ماندگی هستیم و این پروژه مورد بی‎مهری قرار گرفته است.

احداث باغ موزه دفاع مقدس گلستان ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش گلستان24؛به نقل از فارس، علی اصغر فاضلی در جلسه شورای حفظ آثار دفاع مقدس استان گلستان اظهار کرد: برخی از کارهایی که اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس استان گلستان انجام م‎یدهد با بنیاد شهید و امور ایثارگران موازی است، برخی کارها هم در یک راستا قرار دارد، باید همه ما تکلیفی که در قبال شهدا به گردن داریم به درستی ادا کنیم.

وی در خصوص لزوم توجه هر چه بیشتر به مزار شهدای گمنام در استان گلستان تصریح کرد: مزار شهدای گمنام در برخی از نقاط استان گمنام هستند در شهرستان مینودشت یک مورد به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کرد؛ برخی خانواده‎ها فکر می‌کنند ساماندهی قبور شهدای گمنام مربوط به بنیاد شهید است در حالی که این مسوولیت متوجه حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس است.

فاضلی بیان کرد: لازم است اعتباری برای ساماندهی قبور مطهر شهدای گمنام تخصیص شود که از این وضعیت بیرون بیایند گرچه کارهای اولیه انجام گرفته اما در برخی نقاط این اقدامات صورت نگرفته است.

وی در خصوص تاریخ شفاهی جنگ و هرم سنی والدین خانواده‎های شهدا در استان گفت: میانگین سنی والدین شهدا در استان بالاست و ماهانه چهار الی پنج نفر از والدین شهدا فوت می‎شوند لذا جمع‎آوری تاریخ شفاهی شهدا جزو ضروریاتی است که باید  در این زمینه تلاش بیشتری صورت بگیرد.

همه دستگاه ها موظفند جهت تکمیل باغ موزه دفاع مقدس نقش ایفا کنند

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان: سید مناف هاشمی، دی ماه در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان با بیان اینکه در همه جای دنیا، افتخارات کشورها تبدیل به موزه شده است، گفت: دفاع مقدس، افتخاری است که جنبه دینی نیز دارد و از ارزش و جایگاه والایی در میان مردم برخوردار است.

 

استاندار با بیان اینکه در فرصت باقی مانده تا پایان سال مالی عمرانی باید از نظر اعتباری توجه ویژه ای به این پروژه شود، گفت: امسال تقریبا زمان کار را از دست داده ایم اما هنوز تا پایان سال مالی عمرانی، حدود 6 ماه فرصت داریم و باید بتوانیم ترتیبی اتخاذ نماییم تا حداکثر ظرف دو سال آینده این پروژه را تکمیل کرده و به اتمام برسانیم.

وی گفت: در همین زمینه کارگروه فرعی با نام کارگروه پشتیبانی ذیل این شورا متشکل از بنیاد حفظ آثار، فرمانداری گرگان، سازمان برنامه و بودجه، نماینده شهرداری گرگان و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل و نسبت به تعیین سهم اعتباری دستگاه های عضو این شورا و حتی دستگاه هایی که در این شورا عضویت ندارند، اقدام کند.

استاندار گلستان با تاکید بر ایفای نقش همه دستگاه های اجرایی استان جهت تکمیل باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: این پروژه می تواند فضای فرهنگی خوبی برای همه دستگاه ها و اقشار و حتی اقوام مختلفی که در این استان سکونت دارند، باشد و بر همین اساس، همه دستگاه ها باید برای تکمیل آن سهم و نقش خود را ایفا کنند.

استاندار گلستان همچنین بر استفاده از ظرفیت مردمی جهت تأمین مالی پروژه تاکید و اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم تا افرادی که تمایل به انجام کار خیر و انجام کارهایی از قبیل مدرسه سازی یا مسجد سازی دارند به این سمت هدایت شوند. 

وی با تأکید بر استفاده از توان افراد دانشگاهی و فرهنگی در تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس، تصریح کرد: یک کارگروه فرعی با نام کارگروه فرهنگی نیز متشکل از دستگاه های فرهنگی و دانشگاهی تشکیل شود تا به غنای محتوایی کتب تدوین شده یا در دست تدوین در این زمینه کمک کند.

نسبت به مرکز فرهنگی دفاع مقدس گلستان بی‎مهری شده است

عبدالله عین‎علی در جلسه شورای حفظ آثار دفاع مقدس استان گلستان اظهار کرد: دفاع مقدس یکی از مهمترین ایام‎الله‎های نظام جمهوری اسلامی است که دو خطر بسیار بزرگ «فراموشی» و «تحریف» آن را تهدید می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در اکثر استان‎های کشور مراکز فرهنگی دفاع مقدس با سرعت خوبی تکمیل و در حال بهره‎برداری است، تصریح کرد: ساخت مراکز فرهنگی در استان‎های متعددی صورت می‌گیرد، لازم است پیگیری عملیاتی مناسبت‎تری در استان اتخاذ شود.

جانشین فرمانده سپاه نینوا گلستان افزود: تاریخ شفاهی جنگ توسط حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس پیگیری می‌شود اینها کارهای خوبی است که در دست اقدام است، یقینا با همکاری و هم‎افزایی و همدلی مسوولان روند ساخت این پروژه تسریع خواهد شد.

عین‎علی بیان کرد: شهدای گمنام در نقاط مختلف کشورمان تدفین شدند برای اینکه فرهنگ دفاع مقدس را برایمان دائماً یادآوری کنند لذا هر کاری در این راستا انجام دهیم جزو تکالیف‎مان است و نباید در این زمینه غفلت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید نسبت به موضوعات دفاع مقدس حساسیت به خرج دهیم، گفت: این موضوع مهم را در استانی که دارالمومنین است باید با جدیت پیگیری کنیم در موضوع مرکز فرهنگی دفاع مقدس واقعاً دچار عقب‌ماندگی هستیم و این پروژه مورد بی‎مهری قرار گرفته است.

احداث باغ موزه دفاع مقدس استان ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

شبستان: عباس حسن نیا، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گلستان، در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان که با موضوع باغ موزه دفاع مقدس و تدوین تاریخ شفاهی برگزار شد، گفت: تاکنون بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده و تکمیل آن نیاز به 8 میلیارد تومان اعتبار دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر پروژه در مجموع 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در بخش اسکلت 70 درصد پیشرفت داریم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ادامه داد: اعتبارات این پروژه ملی بوده اما در سال گذشته تخصیص اعتبارات از این محل صفر و امسال هم تنها 19 درصد بوده است.

وی گفت: از محل اعتبارات استانی نیز در دو سال اخیر تخصیصی نداشتیم و همین مسئله موجب توقف پروژه شد.

حسن نیا درباره زمان اتمام این پروژه هم خاطرنشان کرد: با دستورات و راهکارهایی که در جلسه امروز مطرح شده امیدواریم تا دو سال و نیم آینده این پروژه به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه در زمینه تدوین تاریخ شفاهی اقدامات خوبی در استان انجام شده است، افزود: سال گذشته در راستای برگزاری اجلاسیه چهار هزار شهید در استان 150 میلیون تومان به بنیاد حفظ آثار اختصاص یافت که توانستیم 50 کتار در حوزه دفاع مقدس به چاپ برسانیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار