افزایش ابتلا به سرطان در بین گلستانی ها

آمار ابتلا گلستانی ها به سرطان در حالی رو به افزایش است که براساس اعلام بیماران و توضیحات مسئولان، گلستان از نظر تعداد پزشک و مراکز درمانی ظرفیت لازم برای پذیرش همه بیماران را ندارد.

ساخت یک مرکز مجهز در اولویت دانشگاه پزشکی گلستان قرار گیرد

به گزارش گلستان 24،سرطان یکی از بیماری‌هایی است که در گلستان بسیار شیوع پیداکرده و همان‌طور که آمارهای رسمی استان نشان می‌دهد این بیماری سومین علت مرگ و میر در گلستان شناخته‌شده است.

سرطان از انواع مختلف برخوردار است اما به گفته عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در استان سرطان «کولورکتال» یا روده بزرگ در بین آقایان و «برس» یا همان سرطان سینه در بین بانوان گلستانی بسیار شایع است.

وی معتقد است این بیماری اگر به‌موقع تشخیص داده شود مانند دیگر بیماری‌ها درمان‌پذیر و علاج خواهد شد. طبق آماری که مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرد، سالانه در استان دو هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی جدید به آمار مبتلایان این بیماری اضافه می‌شوند.

در شرایطی که شاهد افزایش مبتلایان به سرطان هستیم، بیماران از نبود پزشکان کافی و تجهیزات پزشکی شکایت دارند و این موضوع باعث شده تا تحمل درد برای آنان سخت شود.

آنا رحیمی، یکی از بیماران سرطانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیماری سرطان موجب شده تا با مشکلات بسیاری مواجه شوم، نبود پزشک کافی از جمله مشکلاتی است که در زمان مراجعه به پزشک باید وقت زیادی را صرف کنم.

وی از نبود تجهیزات لازم در استان گله کرد و افزود: گاهی از اوقات برای درمان به شهرهای دیگر باید مراجعه کنم چراکه گلستان هنوز از تجهیزات کامل برخوردار نیست و یا تجهیزاتی هم که هست با مشکل مواجه است.

رحیمی گفت: طبق آمارهایی که اعلام شده  گلستان از جمله استان هایی است که افراد بسیاری با بیماری سرطان مواجه هستند اما تجهیزات و تعداد متخصصان جوابگو نیازهای بیماران نیست.

 

تغییر سبک زندگی افراد یکی از دلایل رشد بیماری سرطان محسوب می‌شود

برای اطلاع از دلایل رشد سرطان در گلستان به سراغ کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان گلستان رفتیم و وی موضوعات مختلفی را درروند بروز سرطان موثر دانست.

رضا حسین پور در گفتگو با خبرنگار مهر، بالا رفتن سن جمعیت و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان را یکی از دلایل افزایش این بیماری دانست و افزود: امروزه پیشرفت در روش های تشخیصی باعث شده تا موارد بیشتری از سرطان کشف شود.

وی ادامه داد: این بیماری اگر در مرحله اولیه به‌خوبی تشخیص داده شود به نفع بیمار خواهد بود و می‌توان از رشد بیماری جلوگیری کرد.

حسین پور تصریح کرد: تغییر سبک زندگی افراد یکی دیگر از دلایل زیاد شدن این بیماری محسوب می‌شود.

با پیشگیری ابتدایی می‌توان عوامل خطر را در سطح جامعه کاهش داد

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان گلستان بابیان اینکه با پیشگیری ابتدایی می‌توان عوامل خطر را در سطح جامعه کاهش داد، گفت: با آموزش رژیم غذایی مناسب به مردم، می‌توان بسیاری از این بیماری‌ها را کنترل کرد و درصد آن‌ها را کاهش داد.

حسین پور  با بیان اینکه برای کاهش بروز سرطان در جامعه باید در بحث آموزش به صورت جدی ورود پیدا کرد، اظهار کرد: برای پیشگیری از بیماری سرطان باید غربالگری با روش‌های تشخیصی برای جمعیت در معرض خطر انجام شود.

بیماری‌های غیر واگیر باید تا سال ۲۰۲۵ کاهش یابد

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان و دیابت باید تا سال ۲۰۲۵ متوقف یا کاهش یابد، افزود: برای کاهش این بیماری‌ها باید فعالیت‌های فیزیکی در جامعه پایه‌ریزی کرد. 

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان گلستان گفت: طبق ابلاغی که در سال ۹۵ انجام‌شده اکنون استان غربالگری را در بخش سرطان همچون «روده بزرگ»، «پستان» و «دهانه رحم» آغاز کرده است.

وی بابیان اینکه غربالگری سرطان در بخش «روده بزرگ»، «دهانه رحم»، «پستان» در گرگان و سرطان «پستان» و «دهانه رحم» در همه شهرهای استان انجام می‌شود، تصریح کرد: برای غربالگری سرطان روده بزرگ نیازمند به تجهیزات پزشکی هستیم که این کار در حال حاضر فقط در گرگان انجام می‌شود.

 

سرطان هراسی را به سرطان‌شناسی تبدیل کنیم

در ادامه به سراغ یک فوق تخصص آنکولوژی رفتیم تا هم از عوامل تاثیرگذار در درمان بیماران مطلع شویم و هم شرایط درمانی استان را ارزیابی کنیم.  عبدالرحیم حزینی که مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان هم هست، در گفتگو با خبرنگار مهر شرایط تشخیص سرطان در استان گلستان را مناسب ارزیابی کرد و افزود: از گذشته تاکنون مردم از بیماری سرطان وحشت داشتند، حتی این موضوع در بین کادر درمانی بیمارستان هم وجود دارد که باید سرطان هراسی را به سرطان‌شناسی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرطان علاج‌پذیر است، گفت: بسیاری از افراد این موضوع را باور ندارند و این باعث می‌شود به راه‌های تشخیص درمان توجه نشود.

وی کم بودن نیروهای متخصص در کشور را یک آسیب جدی دانست، تصریح کرد: کل متخصصان سرطان در داخل ایران حدود ۵۰۰ نفر هستند که از این تعداد هفت نفر در استان گلستان مشغول به فعالیت هستند و این خود یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود.

حزینی با بیان این که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بتوان مشکل تعداد نیروی متخصص را برطرف کنیم، افزود: اگر تیم طب «تسکینی» در کنار متخصصان قرار دهیم می‌توان این مشکل را تا حدی جبران کرد.

وی بابیان اینکه سرطان هنوز یک بیماری گنگ است و مرموز عمل می‌کند، گفت: در برخی از اوقات بیماران برای گرفتن پاسخ خود به دیگر پزشکان مراجعه می‌کنند که ممکن است اشتباهی در این مرحله رخ دهد.

ساخت یک مرکز مجهز در اولویت دانشگاه پزشکی گلستان قرار گیرد

وی بابیان اینکه نبود مراکز جامع و مجزا در استان گلستان از دیگر معضلاتی است که بیماران گلستانی با آن مواجه هستند، افزود: پیشنهاد می‌شود با کمک خیرین و وزارت بهداشت یک مرکز جامع کنترل سرطان ویژه استان احداث شود، که این موضوع در برخی از استان‌های کشور اتفاق افتاده است و اکنون باید در اولویت دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار گیرد. نبود برخی از امکانات باعث شده تا بیماران به تهران سفر کنند و مراجعه به شهرهای دیگر آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان بابیان اینکه نبود برخی از امکانات باعث شده تا بیماران به تهران سفر کنند، گفت: مراجعه به شهرهای دیگر آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

وی بابیان اینکه اکنون در برخی از نقاط استان بیمارستان‌هایی مانند قائم علی‌آباد و بندرگز بلااستفاده است و می‌توان با حداقل هزینه آن‌ها را بازسازی کرد، افزود: با ساخت این بیمارستان‌ها می‌توان فضایی در اختیار متخصصان قرار داد تا به‌صورت موقت پاسخ‌گو بیماران نیازمند باشند.

حزینی اظهار کرد: هرساله حدود دو هزار و ۵۰۰  نفر بیمار سرطانی جدید در استان تشخیص داده می‌شوند.

مراکز درمانی گرگان جوابگو نیازهای بیماران استان نیست

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های پنجم آذر و صیاد شیرازی گرگان جوابگو نیازهای بیماران استان نیستند، تصریح کرد: گلستان یکی از استان‌هایی است که در بیماری سرطان رتبه نخست دارد و می‌طلبد مرکز شیمی‌درمانی در تمامی شهرهای استان راه‌اندازی شود.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در درمان سرطان موفق شویم پیشنهاد می‌شود هر متخصص سرطان که در درمانگاه و یا مطب مشغول فعالیت است دو یا سه دستیار همچون پزشک عمومی، مددکار اجتماعی، متخصص تغذیه، روانشناس را استخدام کند و به آن‌ها دوره‌های لازم را آموزش دهد.

وی افزود: اکنون در گرگان طب «تسکینی» دانشگاهی وجود ندارد و این در حالی است که این طب می‌تواند هم برای بیماران و هم برای خانواده‌های آنان بسیار مفید واقع شود.

سالانه بیش از ۲۵۰۰ بیمار سرطانی در گلستان شناسایی می‌شوند

برای بررسی وضعیت مراکز درمانی و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای تجهیز مراکز درمانی بیماران سرطانی گفتگویی با مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ترتیب دادیم.  غلامرضا روشندل با بیان این که هرساله تعداد دو هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی در استان گلستان شناسایی می‌شوند، اظهار کرد: اکنون برنامه‌هایی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گلستان جهت افزایش تجهیزات و توزیع منابع برای استان در حال انجام است. 

غلامرضا روشندل با اشاره به اینکه جهت خدمت‌رسانی به بیماران شرق استان مرکز شیمی‌درمانی در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبد راه‌اندازی شد، گفت: اکنون گروه خیرین و بخش خصوصی به دنبال خدمات‌رسانی بیشتر به مردم شرق استان هستند.

 وی با اشاره به اینکه مراکز درمانی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی در شهرستان گرگان مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: خدمات پایه در سطح استان ارائه می‌شود اما در بخش خدمات فوق تخصص گلستان با مشکل مواجه است.

 

کمیته کنترل سرطان در گلستان راه‌اندازی شد

روشندل اظهار کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم شرایط گلستان را نسبت به دیگر استان‌ها در نظر بگیریم از وضعیت مطلوبی برخوردار هستیم که در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در آینده نزدیک برخی از تجهیزات به سیستم درمانی اضافه خواهد شد.

وی از تشکیل کمیته کنترل سرطان در گلستان خبر داد و افزود: این کمیته در واحد مختلف دانشگاه با مدیریت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تعریف‌شده و جهت یکپارچه شدن خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی فعالیت می‌کند.

تعداد متخصصان سرطان در گلستان ایده آل نیست

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از ایده آل نبودن تعداد متخصصان در استان خبر داد و گفت: اگرچه استان طی چند سال گذشته در بحث تعداد جراحان و پزشکان متخصص سرطان با افزایش مواجه بوده اما در شرایط ایده آل قرار ندارد.

وی بابیان اینکه تمامی متخصصان استان مورد قبول اساتید کشور هستند، تصریح کرد: زمانی که برخی از بیماران برای درمان خود به شهرهای همچون مشهد و یا تهران مراجعه می‌کنند آن‌ها را به گلستان ارجاع می‌دهند و ادامه درمان تحت نظر پزشکان داخل استان انجام می‌شود.

روشندل در خصوص خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی، اظهار کرد: اگر وضعیت بیماران سرطانی مری را نسبت به ۱۰ سال پیش مقایسه کنیم اکنون شاهدیم که طول عمر این بیماران نسبت به آن زمان دو برابر شده و این نشان می‌دهد خدمات‌رسانی به سمت بهبود و بهتر شدن شرایط در حال حرکت است.

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی که گلستان با افزایش مبتلایان به بیماری سرطان مواجه است، می طلبد دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن برنامه ریزی برای سرعت بخشیدن به بهبود تجهیزات مراکز درمانی و افزایش خدمات بیمارستانی این بیماران، برنامه ای جدی تر که بتواند سرعت ابتلا به سرطان را در گلستان کاهش دهد، تدوین کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار