مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با انتقاد از عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های اجرایی در کاهش بیکاری در استان تاکید کرد: مشکل اشتغال گلستان با اعطای تسهیلات حل نمی‌شود.

مشکل اشتغال گلستان با اعطای تسهیلات حل نمی‌شود

به گزارش گلستان24؛بر اساس اعلام مسئولان گلستان در کارگروه اشتغال استان، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵ هزار شغل در گلستان ایجاد شده و ۹ هزار نفر از خدمات بیمه ای بهره مند شده اند.

مطابق این آمار نرخ بیکاری گلستان حدود یک درصد کاهش یافته هرچند بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشره نرخ بیکاری گلستان از ۱۳.۸ درصد به ۱۱.۶ درصد رسیده بود و این کاهش یک درصدی نقطه قوت برای استان به نظر می رسد.

با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان حول محور شاتغال و برنامه های دولت برای کاهش نرخ بیکاری در استان به گفتگو نشستیم و سعید مازندرانی با تاکید بر اینکه هنوز با مشکل نرم افزاری در ایجاد اشتغال در گلستان مواجه هستیم به عملکرد جزیره ای دستگاه های اجرایی در ایجاد اشتغال به ویژه در روستاها انتقاد کرد.

هرچند رویکرد مازندرانی در این گفتگو انتقاد به سیاست و عملکرد جزیره ای دستگاه ها در حوزه اشتغال استان بود و تاکید داشت مشکل اشتغال گلستان تسهیلات و پرداخت وام نیست اما پیگیری های استاندار برای حل مشکلات واحدهای اقتصادی و بیکاری استان و همچنین حضور فعال وی در کارگروه اشتغال استان را نویدبخش حل معضل بیکاری در گلستان می دانست.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در این گفتگو از تسهیلات دولت برای حل معضل بیکاری به عنوان «کیک شیرین» نام برد و با بیان اینکه همه تلاش دارند از این کیک شیرین سهمی برای خود بردارند، به  اظهار کرد: تا فضای کسب و کار در گلستان رونق پیدا نکند و قوانین در این حوزه تسهیل سازی نشود خیلی نمی توان به موفقیت در این حوزه امید داشت.

سرمایه‌گذار ماه‌ها معطل می‌شود

سعید مازندرانی با انتقاد به زمان بَر بودن گرفتن استعلام ها و مجوزهای لازم برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در استان، گفت: یکی از معضلات و مشکلات اصلی در گلستان گرفتن استعلام ها و مجوزهاست که روند کار را سخت کرده است و بعضی مواقع سرمایه گذار ماه‌ها معطل می شود.

وی پروسه گرفتن مجوز برای فعالیت اقتصادی در گلستان را سخت دانست و افزود: گاهی فرآیند دریافت استعلامات و مجوزها آنقدر طولانی می شود که سرمایه گذار را خسته می کند و مانعی بزرگ برای شروع فعالیت جدید در استان محسوب می شود.

وی با یادآوری اینکه روند دریافت مجوزها در نواحی و شهرک های صنعتی استان تسهیل سازی شده است، ادامه داد: یکی از پتانسیل های گلستان در حوزه گردشگری و بوم گردی است اما طولانی شدن پروسه اخذ مجوزها مانع شده تا استان در این حوزه موفق باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه تسهیل سازی در حد شعار باقی مانده، تاکید کرد: باید زون ها و مناطقی برای انجام فعالیت های مختلف به ویژه در روستاها تعریف کنیم تا دستگاه های متولی صدور مجوز هم بتوانند در این امر تسهیل سازی کنند.

وی فعالیت پنجره واحد را در تحقق این امر موثر دانست و اضافه کرد: چند جلسه در این حوزه برگزار شده اما پنجره واحد در گلستان به آن شکل فعال نشده است و خیلی نمی توان امید داشت سرمایه گذار بتواند در یک پروسه مشخص یک هفته یا یکماهه بتواند پاسخ استعلامات را دریافت کند.

سند اشتغال گلستان به حل معضل کمک نمی‌کند

مازندرانی در پاسخ به این سوال که آیا سند اشتغال و سند آمایش گلستان می تواند به حل معضل بیکاری در استان کمک کند، بیان کرد: سند اشتغال گلستان که در دولت قبل (نهم و دهم) با هزینه هنگفت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی تدوین شده نمی تواند به حل این معضل کمک کند.

وی به دلایل این موضوع هم اشاره و تصریح کرد: سند اشتغال تدوین شده یکسری مطالب را برای همه استان یکسان در نظر گرفته و فقط اعداد و ارقام جمعیتی و ... را عوض کرده و متاسفانه راهکاری برای اشتغال در آن ارائه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع سند اشتغال گلستان یکسری سیاست ها و رهنمودهای کلی است که راه به جایی نمی برد و بومی و استانی نیست.

 

مازندرانی با بیان اینکه موانع توسعه استان مشخص است اما راهکار و پیشنهاد ریز و اجرایی که باعث عملیاتی شدن اشتغال در استان شود، در سند اشتغال استان وجود ندارد، تاکید کرد: با سند اشتغال موجود در گلستان راه به جایی نمی بریم و باید اصلاح آن در دستور کار قرار گیرد چرا که ما بیش از هر چیز باید پلن اجرایی برای اشتغال بر اساس سندآمایش استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون چنین سندی در استان نداریم و تدوین آن یک کار بین دستگاهی است، متذکر شد: هم اکنون هریک از دستگاه های اجرایی (جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری، ورزش و ... ) در حوزه اشتغال راه خودشان را می روند و هنوز ظرفیت های ما به ویژه در روستاها شناخته شده نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی در ۱۱۹ روستای گلستان و همچنین ۱۴ روستای بدون بیکار در استان، گفت: تاکنون جلسات بسیاری در این حوزه برگزار شده است اما هر دستگاه کار خودش را انجام می دهد و در نهایت امید داریم این موضوع محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این دو طرح ( تحول اقتصادی ۱۱۹ روستا و ۱۴ روستای بدون بیکار در گلستان) نیازمند برنامه مشخص هستیم و به به نظر می رسد نقش کارگروه توسعه استان در این حوزه از سایر کارگروه ها پررنگ تر است، بیان کرد: بدون برنامه مشخص نمی توان امید موفقیت داشت به عنوان مثال هم اکنون طرح های گردشگری در حوزه روستاها تعریف و اجرا می کنیم اما هنوز پلن گردشگری روستایی های ما تدوین نشده و ظرفیت های روستا در این حوزه به درستی دیده نشده است.

جزیره‌ای عمل می‌کنیم

مازندرانی با انتقاد به اینکه برنامه مشخصی برای دریافت تسهیلات و ایجاد اشتغال استان وجود ندارد، اظهار کرد: چون در اجرای فعالیت های فعلی در حوزه اشتغال، کارهای ما به گذشته وصل نیست و آینده روشنی برای اجرای آن ها ترسیم نشده به جرات می توان گفت هم اکنون در حوزه اشتغال به ویژه در شهرها و روستاها جزیره ای عمل می کنیم.

وی ادامه داد: تقریبا در مورد هیچ یک از طرح های اجرایی در این حوزه مطالعات میدانی انجام نشده که بدانیم بر اساس مطالعات بازار هدف تولیدات کجاست و چه ارتباطی بین توسعه شهری و روستایی وجود دارد، اجرای این طرح چقدر بر مهاجرت معکوس (مهاجرت از شهرها به روستاها) و ... تاثیرگذار است.

مازندرانی با تاکید بر اینکه بیش از هرچیز در بحث نرم افزاری اشتغال مشکل داریم، اضافه کرد: هم اکنون دو هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال در کشور در نظر گرفته شده اما معتقدم برای ایجاد تحول در این حوزه بیش از هرچیز به فکر و ایده و برنامه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای ایجاد اشتغال تسهیلات مختلفی در حوزه شهر و روستا (مشاغل خانگی، طرح فراگیر، بند الف و ب، رونق تولید و ...) در نظر گرفته شده، تاکید کرد: مشکل اشتغال گلستان تسهیلات و وام نیست و دستگاه های اجرایی باید راهکارهایی برای حل معضل بیکاری داشته باشند.

 وی بیان کرد: متاسفانه مردم و فارغ التحصیلان ما پویا و فعال نیستند و ایده ندارند و هنوز بسیاری دنبال شغل دولتی هستند و دانشگاه های ماهم کارآفرین نیستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تصریح کرد: هم اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ما توانمندی و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند و همین امر باعث شکست کسب و کارهای کوچک می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی برای بازار کار و تولید تربیت نشده اند، گفت: بخشی از مشکل این است که سیستم آموزشی ما مطابق با نیاز بازار کسب و کار نیست و به نظر می رسد در چنین شرایطی هرچقدر پول و منابع داشته باشیم بازهم هدر می رود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بدون نیروی کار توسعه یافته میسّر نمی شود خاطرنشان کرد: باید آمایش دانشگاهی و مهارت فنی ما مطابق با آمایش سرزمینی باشد. با تمام کمی و کاستی های موجود پیگیری های استاندار محترم برای حل مشکلات واحدهای اقتصادی و تولیدی و حضور فعال ایشان در کارگروه اشتغال نقطه قوتی است که می توانیم امید داشته باشیم مشکل بیکاری در گلستان حل شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار