معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: تنها مرکز پرتودرمانی فعال در استان (گرگان) جوابگوی انجام مراحل درمان بیماران سرطانی منطقه نیست.

تنها مرکز پرتو درمانی گلستان جوابگوی 4700بیمار سرطانی نیست

به گزارش گلستان24؛عباس بدخشان روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: از تنها دستگاه رادیوتراپی ( پرتو درمانی) استان بیش از حد ظرفیت و استاندارد استفاده می شود که امیدواریم با بهره برداری از مرکز پشتیان رادیوتراپی علی آباد ، این مشکل تا حد زیادی برطرف شود. 
وی بیان کرد: هم اینک برای خدمات رسانی و به روز رسانی ، مجبوریم در برخی زمان ها تنها دستگاه رادیوتراپی گلستان را از دسترس خارج کنیم که این کار نارسایی های را برای بیماران در مراحل گوناگون درمان ایجاد می کند.
دکتر بدخشان افزود: گلستان متاسفانه یکی از قطب های بروز انواع سرطان به خصوص سرطان مری در کشور است اما در گذشته و هنگام درجه بندی، در ردیف استانهای درجه 3 قرار گرفته و بر مبنای آن از امکانات و تجهیزات کمتری برای مقابله و درمان سرطان برخوردار شده است.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر و با پیگیری ها، گلستان در ردیف استانهای درجه دو قرار گرفت و از این طریق موافقت وزارت بهداشت را برای راه اندازی مرکز پشتیبان رادیوتراپی در علی آباد (35کیلومتری گرگان) با ظرفیت 120 تخت و 2 دستگاه پرتودرمانی دریافت کنیم.
معاون علوم پزشکی گلستان اظهار کرد: این مرکز پس از تجهیز به امکانات مورد نیاز سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و بیش از 4 هزار و 700 بیمار سرطانی ثبت شده استان از خدمات آن بهره مند خواهند شد. 
وی در ادامه به مطالبات دانشگاه علوم پزشکی گلستان از بیمه ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از هزار و 800 میلیارد ریال از شرکت های بیمه در گلستان طلب داریم که تاکنون و با وجود پیگیری فراوان موفق به دریافت آن نشده ایم.
بدخشان ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی گلستان هزار و 380 میلیارد ریال به پرستاران و پرسنل خود بدهکار است که با وجود این مبلغ فراوان، تاکنون خللی در ارائه خدمت به مردم ایجاد نشده است. 
وی به رونق و افزایش اقبال مردم به درمان از طریق طب سنتی نیز اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت این گونه درمان ها مانند حجامت ، زالودرمانی و طب سوزنی را پذیرفته اما نباید بگذاریم عده ای با سوء استفاده از ناآگاهی مردم اقدام به کلاهبرداری کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: افزایش نظارت بر فعالان این گونه درمان ها یکی از برنامه های داتنشگاه است تا سلامت مردم در مسیر درمان از طریق طب سنتی تضمین شود. 
بدخشان افزود: یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این بخش احداث سلامتکده طب سنتی در گرگان است که ساختمان این مرکز با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد و فعالیت طبیبان سنتی در شاخه های گوناگون در این مرکز به صورت متمرکز و با نظارت بیشتر انجام خواهد شد. 
وی همچنین به چند مورد حمله همراهان بیماران به پرستاران و پزشکان در بیمارستان های گلستان اشاره کرد و گفت: شرایط بحرانی روحی مراجعه کنندگان به بیمارستان ها را درک کرده و مردم را در بروز این درگیری ها مقصر نمی دانیم اما باید شرایطی ایجاد شود که پرسنل درمانی بدون دغدغه و با آرامش کامل به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهند. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: مراجعین از پیچیدگی های درمان اطلاعی نداشته و اصرار می کنند که بیمار آنها در اولویت انجام مراحل درمانی باشد، اما ممکن است در همان زمان بیمار دیگری دارای وضعیت اورژانسی بوده و رسیدگی به او مهمتر باشد که این گونه موارد موجب بروز درگیری همراهان بیماران با پرسنل درمانی می شود. 
بدخشان بیان کرد: با چند وکیل خارج از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی قرارداد امضا کرده و آنها را مامور رسیدگی به این گونه پرونده ها کرده ایم. 
وی افزود: علاوه بر آن با ناجا به توافق رسیده ایم تا با انجام برخی تغییرات در مسئولیت ها و نگهبانان و افزایش نقش بازدارنگی آنها ، از تکرار این گونه اتفاقات در بیمارستان های استان جلوگیری شود.
معاون درمان علوم پزشکی گلستان به بروز یک اشتباه پزشکی در علی آباد و وارد شدن آسیب جدی به یک کودک هشت ساله نیز اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این اتفاق، شباهت کامل و شکل ظاهری برابر دو گونه دارو بوده که پرستار استفاده کننده از آن را به اشتباه انداخت و باعث شکل گیری این واقعه تلخ شده است.
بدخشان اظهار کرد: اگر چه باید تلاش کنیم دیگر شاهد این گونه اشتباهات نباشیم اما بر اساس آمارهای جهانی، خطاهای پزشکی در کشورهای پیشرفته هم رخ می دهد و اتفاق جدیدی نیست. 
وی گفت: اینک همه تلاش کادر درمانی برای بازگرداندن این کودک به زندگی است که امیدواریم شاهد نجات قطعی جان این کودک هشت ساله باشیم. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار