فارس از وضعیت مصرف مواد مخدر در گلستان گزارش می‎دهد

اگرچه هنوز در ارائه آمار تعداد معتادان در گلستان تناقضاتی وجود دارد اما طی یک طرح تحقیقاتی و علمی که از تهران در استان ما انجام شد نتیجه آن طرح بیانگر آن بود که گلستان رتبه دوم کشوری در شیوع مصرف مواد مخدر را دارد و تعداد معتادان استان قریب به 100 هزار نفر می‎باشد.

فعالیت 60 مرکز سرپایی و 28 مرکز کمپ ترک اعتیاد در گلستان

به گزارش گلستان24؛با وجود دستاوردهای نوین بشری در حوزه‎های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هنوز تهدیداتی ناشی از آسیب‎های اجتماعی در سطح جهان وجود دارد که بر پیشرفت بشر سایه افکنده و موجب تهدید زندگی انسان‎ها شده است.

در این میان یکی از  تهدیدات جدی بشر در جهان امروز بحث مواد مخدر است، مواد مخدر جزو چهار بحران اصلی جهان مطرح می‎شود و به دلیل آنکه جزو پنج اقتصاد پر سود دنیاست هر روزه بر تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر و انواع روانگردان‎ها افزوده می‎شود از سویی کشور افغانستان که یکی از همسایه‎های کشورمان ایران است به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‎های مواد مخدر در سطح دنیاست از این رو کشور ما و به تبع آن استان گلستان در معرض آسیب‎های جدی از قبل مصرف مواد مخدر می‎باشد در واقع سوداگران مواد مخدر به علت سود هنگفت، وسوسه قاچاق مواد مخدر را دارند و این عامل موجب شده که بر اساس آخرین آمار منتشر شده تعداد 2 میلیون و 810 هزار نفر معتاد در کشور شناسایی شود.

*کاهش سن اعتیاد در کشور/ گرایش بانوان به مصرف مواد مخدر

در همین رابطه دبیر شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر گلستان با اشاره به وضعیت مصرف و قاچاق مواد مخدر در استان اظهار کرد: از سال 1357 تا 1395 نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبارزات جدی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مقابله با قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر انجام داده است، در حوزه سخت‌افزاری در این مدت 7 میلیون و 500 هزار نفر قاچاقچی مواد مخدر در سطح کشور دستگیر و 10 هزار تن مواد مخدر کشف شده است و 3 هزار و 800 شهید و 13 هزار جانباز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.

محمودرضا روحانی‌فرد اظهار کرد: در حوزه نرم‌افزاری 18 هزار دستگاه در حوزه کاهش مصرف و تقاضا مواد مخدر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه سن اعتیاد در کشور کاهش یافته است، افزود: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد تغییر سن اعتیاد و همچنین گرایش زیاد بانوان به مصرف مواد مخدر هستیم سن اعتیاد از 21 سالگی به 15 سالگی کاهش یافته است همچنین قبلأ مردان درگیر معضل اعتیاد بودند اما اکنون شاهد آن هستیم که بانوان نیز به مصرف مواد مخدر روی آورده‎اند و 10 درصد از جامعه هدف معتادین را خانم‎ها تشکیل می‎دهند.

*افزایش آمار معتادین متأهل در کشور

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان ادامه داد: 87 درصد از معتادین که ترک اعتیاد داشتند شاغل بودند از سویی 64 درصد معتادین را افراد متأهل تشکیل می‎دادند در واقع در سطح دنیا تنها کشوری هستیم که تعداد آمار معتادان متأهل زیاد است.

روحانی‌فرد خاطرنشان کرد: در گذشته تعداد مواد مخدر محدود و شاید به 10 عدد بیشتر نمی‎رسید اما در حال حاضر  500 نوع مواد مخدر در سطح دنیا وجود دارد و گرایش مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری از اعتیاد این بلای خانمانسوز مصون نیست به تعداد معتادان در سطح استان اشاره کرد و گفت: در ارائه آمار مبنی بر تعداد معتادان تناقضاتی وجود دارد و هنوز به نتیجه نهایی و واحدی در این امر نرسیده‎ایم اما طی یک طرح تحقیقاتی و علمی که از تهران در استان ما انجام شد نتیجه آن طرح بیانگر آن بود که گلستان رتبه دوم کشوری در شیوع مصرف مواد مخدر را دارد و تعداد معتادان استان قریب به 100 هزار نفر می‎باشد.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبازره به مواد مخدر گلستان توسعه کشت موادمخدر در افغانستان مشکلات در حوزه کشف و مبارزه با مواد مخدر را افزایش می‎دهد.

روحانی فرد با بیان اینکه امسال رشد 40 درصدی کشف مواد مخدر در استان را داشتیم افزود: در 10 ماه سال جاری در مناطق آلوده و آسیب‌پذیر استان عملیاتی در راستای کشف و مبازره با مواد مخدر انجام شده است.

وی گفت: 852 عملیات در قسمت‎های آسیب‌پذیر استان انجام و در این عملیات یک‌تن و 230 کیلوگرم مواد مخدر کشف و 2 هزار و 600 تن از عناصر قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است.

*فعالیت 60 مرکز سرپایی و 28 مرکز کمپ ترک اعتیاد در گلستان

از سویی دیگر مدیر کل بهزیستی گلستان با بیان اینکه یکی از دستگاه‌های اجرایی در رابطه با پیشگیری از اعتیاد  سازمان بهزیستی است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بهزیستی از جمله سازمان‎هایی است که در سطح پیشگیری از مصرف مواد مخدر فعالیت دارد در همین راستا در 57 محله روستایی و شهری در حوزه پیشگیری فعالیت داشتیم همچنین 60 مرکز درمان سرپایی برای ترک اعتیاد در سطح استان وجود دارد که در 9 ماه سال جاری 3هزار و 709 معتاد به مراکز درمان سرپایی مراجعه و از خدمات دارویی آن استفاده کردند.

ابراهیم غفاری تصریح کرد: 28 مرکز کمپ ترک اعتیاد در سطح استان وجود دارد که در 9 ماه سال جاری 4 هزار و 306 نفر از معتادان در این مراکز پذیرش شدند که از این تعداد 226 نفر از آنها را بانوان تشکیل می‎دادند.

وی ادامه داد: 500 معتاد متجاهر در کمپ‎های استان نگهداری شده است هم چنین در تمام کمپ‎ها یا مراکز اقامتی معتادان، طی تفاهم نامه‎ای با اداره آموزش و فنی حرفه‎ای استان آموزش‎های و مهارت‎های لازم به افراد معتاد ارائه می‎شود تا بعد از بهبودی شغل و مهارت مناسبی داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی گلستان بیان کرد: در 9 ماه سال جاری 91 نفر از معتادان بهبود یافته استان از تسهیلات اشتغالزایی برخوردار شدند.

بر اساس این گزارش، اگرچه اقداماتی برای کاهش مصرف مواد مخدر در استان انجام  شده است اما با آمار ارائه شده از سوی مسوولان که بیانگر شیوع مصرف مواد مخدر در گلستان می‎باشد به نظر می‎رسد این اقدامات به قدر کافی برای کاهش و مصرف افراد به مواد مخدر مناسب نبوده است چرا که در سال‎های اخیر اغلب مسوولان تنها به بیان آمار و یا نامناسب بودن اعتبارات اکتفا کرده‎اند و در این میان جای پژوهش‎های علمی که به آسیب‎شناسی و دلایل گرایش و شیوع مواد مخدر و راهکارهای لازم برای کاهش تقاضا مواد مخدر در استان بپردازد خالی بوده است، این در حالی است که تا زمانی این موارد بررسی نشود حتی افزایش اعتبارات هم به بهبود وضعیت کمکی نخواهد کرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار