اگرچه تا چند سال اخیر برنج تنها محصولی بود که کشاورزان می توانستند بدون دغدغه آن را به فروش رسانده و از سود قابل توجهی برخوردار شوند اما واردات بی رویه برنج و عدم نظارت کافی بر این امر موجب شده تا شالیکاران خطه شمال کشور از جمله گلستان با مشکل فروش این محصول مواجه و انبار کارخانه‎های شالیکوبی گلستان از برنج انباشته شود.

نارضایتی شالیکاران گلستانی از وضعیت فروش برنج

به گزارش گلستان24؛کاهش ریزش‎های جوی و افت سفره‎های آب زیرزمینی باعث شد تا در چند سال گذشته تأکید مسوولان گلستانی همواره بر حذف کشت برخی محصولات با نیاز آبی بالا از جمله شالی بیشتر شود و این در حالی است که حمایت‎های لازم و کافی برای کشت‎های جایگزین شالی انجام نمی‎شود بنابراین کشاورزان مجبور هستند به کشت شالی، تنها محصولی که در حال حاضر می‎تواند برای آنها صرفه اقتصادی ایجاد کند روی آورند.

اگر چه تا چند سال اخیر برنج تنها محصولی بود که کشاورزان می توانستند بدون دغدغه آن را به فروش رسانده و از سود قابل توجهی برخوردار شوند اما واردات بی‌رویه برنج و عدم نظارت کافی بر این امر موجب شده تا شالیکاران خطه شمال کشور از جمله گلستان با مشکل فروش این محصول مواجه و انبار کارخانه‎های شالیکوبی گلستان از برنج انباشته شود.

*عدم حمایت مسوولان جهاد کشاورزی گلستان از شالیکاران

عدم حمایت شالیکاران برای فروش محصولات خود در حالی اتفاق می‎افتد که گلستان دارای 12 هزار هکتار اراضی نسق و مناسب برای کشت شالی است و جهاد کشاورزی همواره از حمایت این اراضی نسق تأکید می‎کند.

به گفته کارشناس مسؤول برنج سازمان جهاد کشاورزی گلستان سال جاری شاهد افزایش 20 درصدی کشت شالی در استان بودیم و حدود 110 هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت شالی رفت.

مهدی محمدرضاپور در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از آنجایی که آب‎های زیرزمینی استان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند بنابراین سازمان جهاد کشاورزی هیچ‌گونه برنامه حمایتی از کشت شالی با آب چاه در دست اجرا ندارد.

وی با بیان اینکه اراضی گلستان برای کشت شالی طراحی نشده است، افزود: در راستای نظام الگوی کشت محصولات، کشت برنج به صورت منطقه‎ای و یا تک کشتی در استان انجام خواهد شد و تنها اراضی نسق که حدود 12 هزار هکتار در استان وجود دارد برای کشت شالی مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی است.

در حالیکه مسوولان جهاد کشاورزی اصرار به حمایت اراضی نسقی که کشت شالی انجام می‎دهند دارند اما کشاورزانی که در این راضی به کشت شالی پرداختند نیز از وضعیت فروش برنج ناراضی هستند.

*نارضایتی شالیکاران گلستانی از وضعیت فروش برنج

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت فروش برنج در گلستان اظهار کرد: بعد از گذشت حدود 6 ماه از برداشت شلتوک از مزارع هنوز برنج بر دست کشاورزان باقی مانده  و خریدار نداشتن برنج‎های مرغوب دم سیاه موجب متضرر شدن کشاورزان شده است.

علی ساوری تصریح کرد: با وجود هزینه‎های زیادی که برای کشت شالی متحمل شدیم مرغوب‌ترین برنج دم سیاه ما را کمتر از کیلویی 8 هزار تومان خریداری می‎کنند که این قیمت اصلأ برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و حتی هزینه‎های او را پوشش نخواهد داد.

وی افزود: انبارهای کارخانه‎های شالیکوبی گلستان به دلیل خریدار نداشتن از برنج پر شده است و مهمترین دلیل این امر واردات بی‌رویه برنج با قیمت پایین آن هم در زمان برداشت محصول می‎باشد.

کشاورز گلستانی بیان کرد: از مسوولان انتظار داریم ابتدا از برنج تولید داخلی حمایت کرده و اگر تولید به اندازه کافی نبود اقدام به واردات برنج کنند.

ساوری خاطرنشان کرد: دولت برنج هاشمی پر محصول گیلان را با قیمت 9 هزار تومان خرید تضمینی انجام می‎دهد شالیکاران گلستانی نیز انتظار حمایت دارند تا مشقت‎هایی که در طی چند ماه برای کشت شالی متحمل شدند کمی برای آنها سهل شود.

*فروش محصولات، مهمترین دغدغه کشاورزان

یک کارشناس کشاورزی در استان نیز یکی از مشکلات مهم کشاورزان را فروش محصولات دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: همه ساله یکی از دغدغه‎های کشاورزان خطه شمال، فروش محصولات به خصوص برنج به قیمت مناسب است که متأسفانه اقداماتی از جمله واردات بی‌رویه برنج بی‌کیفیت و با قیمت پایین بر مشکلات فروش شالیکاران شمال کشور افزوده است.

مهدی یگانه تصریح کرد: با توجه به اینکه روند تولید برنج نیاز به هزینه بالایی دارد تا به محصول تبدیل شود در نهایت قیمت تمام شده برنج داخلی نسبت به برنج وارداتی بیشتر تمام می‎شود البته بخش اعظمی از این موضوع به وضعیت اقتصادی مردم باز می‎گردد چرا که اگر مردم از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار باشند بدون تردید تمایل به استفاده مواد غذایی با کیفیت و تولید داخلی خواهند داشت.

وی بیان کرد: ما قبول داریم که تولید داخلی برنج نیاز مصرف کشور را تأمین نمی‎کند اما این حق را برای خودمان قائل هستیم که دولت بیش از نیاز مصرف داخلی برنج وارد نکرده و موجب رکود فروش برنج داخلی و متضرر شدن کشاورزان نشود.

یگانه افزود: مصرف سرانه برنج هر فرد ایرانی مشخص است بنابراین برای مسوولان کاملا مشخص است که چه میزان نیاز به واردات برنج داریم با این وجود واردات بی‌رویه برنج بیانگر دست‌های پنهانی در این امر است که سود خود را در واردات بی‌رویه برنج می‎دانند و در این میان کسی پاسخگوی این بازار افسار گسیخته نیست.

وی با بیان اینکه سناریوی تکراری واردات برنج باعث انباشت کارخانه‎های شالیکوبی از برنج شده است، افزود: متأسفانه قیمت فروش برنج در بازار به گونه‌ای است که کشاورز با فروش آن متضرر خواهد شد و این در حالی است که کشاورز با آگاهی به این موضوع که شاید سال آتی نیز مشکل فروش برنج را داشته باشد اما با این حال مجبور به کشت این محصول خواهد شد چرا که گزینه دیگری برای کشت ندارد و این امر موجب واردات بی‌رویه برنج و سو استفاده برخی افراد از این وضعیت شده است.

کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمان برداشت برنج واردات صورت می‎گیرد در حالی که اقدام درست آن است که دو ماه قبل و بعد از برداشت برنج جلوی واردات برنج گرفته شود تا شاهد کسادی در بازار برنج داخلی نباشیم.

براساس این گزارش سیاست یک بام و دو هوا دولت در خصوص واردات بی‎رویه برنج و عدم حمایت از برنج تولید داخلی موجب شده تا شالیکاران خطه شمال کشور به خصوص استان گلستان متحمل ضررهای فراوانی شوند، بدون تردید شالی یکی از پر مشقت‎ترین کشت‎ها برای کشاورزان محسوب می‎شود بنابراین بسنده کردن به این جملات که «شالی در الگوی کشت استان جایی ندارد و حمایتی از آن نمی‎شود» نه تنها مرهمی بر مشکلات روز افزون کشاورزان نخواهد بود بلکه دلسردی این قشر زحمتکش را نسبت به فعالیت کشت و کار بیشتر خواهد کرد، بنابراین لازم است مسوولان در تصمیمات و سخنان خود تدبیر بیشتر به خرج داده تا بذر امید در دل‌ها کاشته شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار